Har sökt men ej hittat om just detta:

Har någon testat sig fram till en dimmer som funkar bra till ikeas E27 LED lampor "ledare"? Både den vanliga och den stora klotlampan, bägge 1000lm.

Istället för att köpa olika dimmers och testa, så kanske någon annan har kunskapen, vilken dimmer funkar fint från mysbelysning upp till max, utan att flimra någonstans?, Utan att dimmern själv låter som en instängd geting.

mvh
Johan
 
Jag har idag en Schneider LED dimmer i köket, den funkar fint förutom att den låter, dock ganska lågt, så det är ok i köket.

De övriga tänkte jag ha i sovrum, just därför undrar jag om någon har en dimmer till just dessa lampor som är tyst? och givetvis utan flimmer.
 
Då undrar jag vad en plejddimmer är? :) märke: plejd? Modell?
 
Ok, tackar för svar, men jag letar nog efter en helt vanlig dimmer, utan "smarta" funktioner. med vanligt analogt vred på.
 
Har berker s1 med ikea och det funkar dåligt. På max flimrar det mycket och man får dra lite utan ljustapp för att det ska sluta flimra.
 
J johan_paz skrev:
Ok, tackar för svar, men jag letar nog efter en helt vanlig dimmer, utan "smarta" funktioner. med vanligt analogt vred på.
Det är det som är det bästa med plejd, dimmern kan ha en vanlig ratt, som fungerar precis så bra som man kan önska, men inställningarna gör man i en app.
 
Som sagt, hade hoppats att någon annan hade testat :) men får göra det själv, rapporterar här när jag kommit så långt.

Och ja, det blir lite väl kostbart med plejd.
 

Bästa svaret

Har 2 Schneider exxact dimmers med IKEA LED och upplever inga problem eller flimmer. Har inte märkt av något ljud, varken från dimmer eller ljuskälla och jag är normalt rätt känslig för pip och brummljud.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P perkaby skrev:
Har 2 Schneider exxact dimmers med IKEA LED och upplever inga problem eller flimmer.
Som jag skrev ovan så har jag en likadan, som låter allt för mycket för att användas i sovrum. Om det beror på att det sitter 5 st Osram G9 Led kopplade på, eller att dimmern bara är sådan vet jag inte. Men den funkar inte i ett sovrum med det ljudet den har nu.
 
J johan_paz skrev:
Som jag skrev ovan så har jag en likadan, som låter allt för mycket för att användas i sovrum. Om det beror på att det sitter 5 st Osram G9 Led kopplade på, eller att dimmern bara är sådan vet jag inte. Men den funkar inte i ett sovrum med det ljudet den har nu.
Märkligt. Mina är knäpptysta. Testade precis att lägga örat mot dem. Kollade både dimmat och full styrka. sbd315rc Står det på dem.
 
P perkaby skrev:
Märkligt. Mina är knäpptysta. Testade precis att lägga örat mot dem. Kollade både dimmat och full styrka. sbd315rc Står det på dem.

Aha, det kan förklara saken, sbd315rc är en transistordimmer, bakkants, jag har deras sbd200LED, som automatiskt skall ställa om sig till framkant.
Eftersom sbd315rc är betydligt billigare så kanske jag ska testa en sådan även i köket, skall funka enligt osrams listor, endast några % mindre som lägsta dimmning.
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.