Kan man på nåt enkelt sätt räkna ut hur "breda" varje sida blir.
Jag bygger ett litet bord efter en byggbeskrivning i en bok om möbelsnickeri. Man skulle utgå från 30x30mm och hyvla fram rätt form. Problemet är att sargen ska enligt beskrivning vara 16mm tjock och jag tycker mig bara få 12mm breda sidor på 8 kantingen.
Nästa fråga, hur hade ni enklast ritat upp en 8 kanting på ändträet? Jag kan enkelt göra det med passare på ett papper men det är svårt att sätta passaren i ett hörn på ändträet om ämnet redan är i rätt mått kvadratiskt sett .
 
Längden ( y ) av hypotenusan i en rät, likbent triangel är (roten ur två) gånger de korta kateterna (x).

Den ska vara samma som längden av sidan (30) minus 2*x.

Så, 1,4x=30-2*x --> 3,4x=30 --> x ~ 7,nånting.
 
Dina 12 mm är korrekt.

Tvärsnittet kan delas in i åtta likabenta trianglar med vinkeln 360/8=45 grader där basen är din sökta sidlängd d. Delar du denna triangel får du två rätvinkliga trianglar där ena kateten är halva ämnets bredd 15 mm och den andra kateten är d/2. Den spetsiga vinkeln är 45/2=22,5. Då fås d/2=15 x tan22,5 -> d=12,43 mm.
 
Förslag på uppritning. Börja med diagonalerna för att få fram centrum. Ställ in smygvinkel på rätt gradtal (67,5 lilla vinkeln). Rita rakt över biten (på insidan av smygvinkeln så du maximerar anläggningsytan), genom centrum, sammanlagt 4 streck. Förbind hörnen.

Steg-för-steg illustration av uppritning med diagonaler, användning av smygvinkel, och ritade linjer för att skapa en åttkantig figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 7 till
  • Laddar…
Jag ställs ibland inför ett liknande problem, och har tagit fram den här fusklappen.



Y i min bild blir 7,79.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.