Utsättaren Utsättaren skrev:
850 kr är 680 kr innan moms.

Om teknikern har en bruttolön på ca 25000 kr är det ca 150 kr per timme. Med sociala avgifter är det nästan 200 kr per timme.
De som enbart har innejobb på firman, t.ex. en telefonist ska också ha lön. Firmans lokaler, verktyg, datorer, programvaror, el, försäkringar och revisor kostar också pengar. Är schemat inte fullbelagt för teknikern kostar han ändå i lön. Företagets ägare vill gärna ha en förtjänst också, efter att pappa staten tagit ut vinstskatt.

Läser man lite grundläggande företagsekonomi inser man att det är många bäckar små.
Så om jag köper en TV för 16000kr istället för 8000kr är det för att jag läst grundläggande företagsekonomi.

Intressant infallsvinkel.
 
J
Utsättaren Utsättaren skrev:
850 kr är 680 kr innan moms.

Om teknikern har en bruttolön på ca 25000 kr är det ca 150 kr per timme. Med sociala avgifter är det nästan 200 kr per timme.
De som enbart har innejobb på firman, t.ex. en telefonist ska också ha lön. Firmans lokaler, verktyg, datorer, programvaror, el, försäkringar och revisor kostar också pengar. Är schemat inte fullbelagt för teknikern kostar han ändå i lön. Företagets ägare vill gärna ha en förtjänst också, efter att pappa staten tagit ut vinstskatt.

Läser man lite grundläggande företagsekonomi inser man att det är många bäckar små.
Antar du skämtar? En snickare kostar i En mellanstor stad 410-425 kr med påslag, försäkringar,bilkostnad, vertyg som finns i bilen mm.
Att en ”spa-tekniker” ska ta 850kr/h är inget annat än ocker! Som någon skrev är det vad man betalar för etablerade konstruktörer, arbetsledare eller platschefer. Jag skulle inte ge en krona mer än 450 kr/h.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
S
M Major_D skrev:
Alla man pratar med säger att man inte ska starta eget. Men med sådana här fruktansvärt höga summor kanske det är bud på det. Räcker att man jobbar halvtid ju..
Varför gör du inte det om det är så enkelt då?
De jag känner som driver egna företag jobbar allt mellan 10-12 timmar per dag och tjänar säkert sämre än du gör när du "jobbar"
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
J Johve skrev:
Antar du skämtar? En snickare kostar i En mellanstor stad 410-425 kr med påslag, försäkringar,bilkostnad, vertyg som finns i bilen mm.
Att en ”spa-tekniker” ska ta 850kr/h är inget annat än ocker! Som någon skrev är det vad man betalar för etablerade konstruktörer, arbetsledare eller platschefer. Jag skulle inte ge en krona mer än 450 kr/h.
Ge mig den snickarns nummer är du snäll.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
J
Theclan Theclan skrev:
Ge mig den snickarns nummer är du snäll.
Jag skrev att det kostar det. Inte att man tar det priset :thinking:

Så du menar att 850kr/h är rimligt?
 
Annars kan man alltid ringa firman och be dom förklara lite snällt att speca upp den lite bättre?
Kanske kan dom förklara bättre hur tiden är distribuerad, kanske där är 30min som gått åt för att köra och hämta saker? Kanske tid att lasta verktyg m.m?
Som sagt, ringer du och frågar kan du säkert få svar.

P.S de flesta bilar har nu mera gps (ist för körjournal) jag tror att du som kund kanske in begära den som underlag? Om inget annat tror jag företagarna kan ha det.
 
M Major_D skrev:
Alla man pratar med säger att man inte ska starta eget. Men med sådana här fruktansvärt höga summor kanske det är bud på det. Räcker att man jobbar halvtid ju..
då tycker jag du ska starta eget, lär vara klart med attraktivt och mer lönsamt än att sitta på jobbet och låta arbetsgivaren betala din onlinetid i forumen.
 
P pnilz1 skrev:
Hur mycket verktyg har en civilingenjör?
Civilingenjören har drygt 300.000 i studielån som ska betalas tillbaka med skattade pengar.
 
N Nils2018 skrev:
Civilingenjören har drygt 300.000 i studielån som ska betalas tillbaka med skattade pengar.
Varken det argumentet eller hur mycket utgifter man har, företagets eller sina privata, kan bestämma vilket timpris man tar.
I Sverige tillämpas principen marknadsekonomi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Major_D skrev:
Alla man pratar med säger att man inte ska starta eget. Men med sådana här fruktansvärt höga summor kanske det är bud på det. Räcker att man jobbar halvtid ju..
Startade eget i min bransch som servicetekniker utan kapital. Dock inte åt privatpersoner. La mig på 750 Tim för att vara attraktiv, dom stora tar 900- 1100 i timmen. Jobbade 12-14 timmar per dag, lördagen gick till pappersarbete. Mycket småjobb, nån timme här, nån där, köpa delar, minst halva tiden i bilen. Gav upp efter ett halvår, blev anställd och fick mer i lön, kan vara sjuk, får pension mm
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
För en servicetekniker som knappast kan räkna med 100% beläggning är inte 850kr/h ocker.
Sedan kan man tycka attde är liteväl kreativa med att debitera för bilar mm.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Jag håller fullständigt med dig. Forumet svämmar över av indignerade personer som ojar sig över högst rimlig fakturering.
Det är klart att man inte skall betala vilka ockerpriser som helst men jag betalar gärna en slant för ett väl utfört arbete av en duktig hantverkare.
Även om du kan pressa priset 500-1000:- spänn så lär väl knappast firman vilja återvända nästa gång något går sönder.
Det är få firmor som överhuvudtaget jobbar mot privatpersoner och detta forumet är väl ett levande bevis på vad det beror på.
Klaga på usla hantverkare och ockrare, slösa inte energi på småkrafs.
Instämmer men man blandar ofta ihop två "problem": Tid och timkostnad. Tiden är många gånger rimlig och korrekt (som i deta fall) , men timkostnaden kanske inte är det. Och den går inte att förhandla efteråt. Och den är tyvärr inte ett unikt "fel" hos detta företag utan snarare ett "branschproblem" i så fall. Så firman har det rätt torrt på fötterna här skulle jag säga.

Det framgår heller inte tillräckligt tydligt om firman med de underlag du tillhandahållit borde ha hittat rätt del direkt eller ej.
 
Fairlane
Utsättaren Utsättaren skrev:
850 kr är 680 kr innan moms.

Om teknikern har en bruttolön på ca 25000 kr är det ca 150 kr per timme. Med sociala avgifter är det nästan 200 kr per timme.
De som enbart har innejobb på firman, t.ex. en telefonist ska också ha lön. Firmans lokaler, verktyg, datorer, programvaror, el, försäkringar och revisor kostar också pengar. Är schemat inte fullbelagt för teknikern kostar han ändå i lön. Företagets ägare vill gärna ha en förtjänst också, efter att pappa staten tagit ut vinstskatt.

Läser man lite grundläggande företagsekonomi inser man att det är många bäckar små.
Jag lägger mig inte så mycket i om 680:-/h är rimligt, men vill ändå jämföra lite. En IT-tekniker med 85% beläggning kan vi offerera för 850:-/h på mitt företag (stor IT-drakeImed 150000+ anställda i många länder). Vi vill självklart ha mer, men 850:-/h går bra. Då har denne kanske 50' i lön och det finns personal på kontoret som man inte fakturerar. Så att man måste ta 680:-/h plus moms för att täcka lön och vinst köper jag inte riktigt, om man inte har riktigt dålig beläggning.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Så om jag köper en TV för 16000kr istället för 8000kr är det för att jag läst grundläggande företagsekonomi.

Intressant infallsvinkel.
Du får gärna utveckla ditt resonemang. Menar du samma märke och modell av TV hos två olika handlare eller två helt olika modeller?
 
JockeBL JockeBL skrev:
Du behöver inte betala för sercicebilen heller. Om ni inte avtalat innan att de tar ut (orimlig) avgift för att köra till dig i bil. Allt annat än 18,5kr/mil är oskäligt Stå på dig.
Vilken bil kan du köra för 18,50 kr per mil? Man måste väl få lov att ta ut avgift så att man går plusminus noll för att köra ut till kunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.