Sorry för dubbelpost, förstår att det här är rätt plats, den andra tråden under "El" kanske någon ta bort?

Har en Miele kylfrys som är ca 6-7 år. Nu har kylen slutat vara kall, medan frysen funkar som vanligt.
Är bara en kompressor och den snurrar som förväntat. Min fundering är vad det är som styr hur mkt kyla som ska komma till kylskåpet? Det är ju individuell justering av temperaturerna och det går även att stänga av kylen separat. Jag har mätt upp tempgivarna i kyldelen och de verkar ha normala värden.
Är det något i den här delen som sitter i frysen som styr något?
Komponenter i en kylfrys invändigt, med synliga kopparledningar och en svart elektrisk komponent ansluten med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen sitter den här delen på baksidan, har mätt och det verkar inte verka vara spänning på den.
Provade att koppla in 220 (den är märkt 240v/50Hz) och då surrar den.
Bild på en Miele kylfrys komponent med koppartuber, kabelanslutningar och ett typskylt som har texten "9530400-00".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på typskylten

Typskylt på en Miele kylfrys med tekniska specifikationer och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar kylen bli kall när du kopplar 220V på den (som jag gissar är en magnetventil för köldmedia)?
 
Pen Pen skrev:
Börjar kylen bli kall när du kopplar 220V på den (som jag gissar är en magnetventil för köldmedia)?
Den surrade på ett sätt som inte kändes helt rätt (som en summer typ) när jag la ström på den så vågade inte ha den inkopplad tillräckligt länge för att veta...
Om det blir klarlagt att det är en ventil som har den funktionen kan jag prova lite mer. Det blir inte någon kyla alls i kyldelen, snarare lite värme i nuläget...
 
A
Ser ut att vara bara två anslutningar på magnetventilen i den vita boxen.
Då är det säkert så att den släpper på köldmedia till kylen när det behövs
Får du ingen kyla i kylen när du spänningssätter den så är det fel i den kretsen
Kan vara att ventilen kärvat fast, köldmedelsbrist eller täppt.
 
Har precis samma fel på vår Miele kyl-/ frys. Har du kommit fram till vad som var felet? Kostnad?
 
A
Det är tyvärr rätt ofta köldmedelsbrist i dessa
 
Nä. Tyvärr var det värre än så. Överhettad pga bristande ventilation vilket fått till följd att kylelement släppt från bakstycket. Skrotad.
 
A
om kylelementet släppt så brukar det vara spricka i elementet så köldmedlet läckt ut dvs. vanligt
 
  • Gilla
InfoMats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.