Cheesen Cheesen skrev:
Fasadbelysning håller jag med om, men termodynamikens huvudsats kommer man inte ifrån. Det är så så grundläggande fysik att den inte går att trolla bort.
Vad är det du invänder mot ? Konvektionsvärme stiger och alla lampor över kroppshöjd bidrar bara till värme i taket dvs kommer ej ditt välbefinnande till godo.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Nej, det stämmer inte. Jag kommer ihåg någon som presenterade en energibesparande uppvärmning dom till stor del påminner om en lampa. Tanken var att man kunde sänka temperaturen om man har en imfravärmare som man slår på när man går in i rummet. Jag säger inte att det faktiskt är bättre. Men det är inte så lätt som du vill få det till. Däremot kan vi nog vara överens om att elvärme inte är särskilt effektivt, och halva året behövs ju inte värmen.
 
Cheesen
T tompaah7503 skrev:
Vad är det du invänder mot ? Konvektionsvärme stiger och alla lampor över kroppshöjd bidrar bara till värme i taket dvs kommer ej ditt välbefinnande till godo.
Om man har normal modern ventilation så får du bra spridning på värmen oavsett. Dessutom så avger halogenlampor mest strålningsvärme så dom värmer ju upp det dom belyser.

A Anders Aleborg skrev:
Ska tilläggas att jag mycket väl kan ha gjort fel i mina beräkningar,jag är ingen expert på området. Har letat med ljus och lykta efter vad som drar så mycket el, och kommit fram till att det måste vara belysningen. Nya vitvaror köptes 2014 när jag flyttade in, bergvärmepumpen installerades hösten 2015, den ska vara dimensionerad för huset. Har mätt förbrukningen på de mesta som pluggas in i elkontakter i huset(datorer, tv, stereo mm) och de drar liten del i förhållande till mängden el som går åt.
jag tror ju att du har tjuven i ventilation eller liknande. om du har en FTX med ett dåligt isolerat rör kommer den att dra väldiga mängder onödig energi. Hyr en värmekamera och gå runt och kolla om du har några riktiga köldbryggor. om du åtgärdar dessa kommer du att spara energi.
Led lampor sparar energi men inte i den utsträckning som folk i allmänhet tror. Din ljusförbrukning under den varma säsongen är vad du kan förvänta dig att spara på ett utbyte av ljuskällor.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om man har normal modern ventilation så får du bra spridning på värmen oavsett. Dessutom så avger halogenlampor mest strålningsvärme så dom värmer ju upp det dom belyser.
Strålningsvärmen omvandlar armaturen normalt effektivt till konvektionsvärme. Eller du har dina halogenlampor nakna?
Vad är normal ventilation för övrigt? Och hur vanligt är det att folk har modern ventilation? Jag känner personligen inte en enda som bor i hus med moderna ventilationssystem.
 
Jag är väl en av få som har byggt in så kallade "infrapaneler" nyligen. Men de fungerar faktiskt helt okay. Men då gjorde jag det i en relax i min källare med 2,1 m i takhöjd så man kommer väldigt nära värmen. Tror det fungerar väldigt mycket sämre om man har hög takhöjd. Och som någon annan skriver så avges inga stora mängder strålningsenergin pga att lampan är en punktbelysning. Mina paneler är på 60x60 cm och 120x60 cm och sitter hyfsat nära det som ska bli bestrålat så det blir åtminstone någon sorts yta som kan stråla ut. Men jag räknar med att det till största del är konvektiv värme eftersom hela panelen blir 60-70 grader varm. Och i min relax har jag en paxfläkt där som drar runt luften lite åtminstone.
Tycker det låter sjukt att de satt in halogenlampor överallt när Led vore så himla mkt bättre för dig. Du får väl helt enkelt byta ut dem en efter än allt eftersom de går sönder... Men jag är inte ett dugg avis!
 
Cheesen
T tompaah7503 skrev:
Vad är normal ventilation för övrigt? Och hur vanligt är det att folk har modern ventilation? Jag känner personligen inte en enda som bor i hus med moderna ventilationssystem.
Anders Aleborg som jag försökte hjälpa bor i ett hus byggt 2008. Tar för givet att Anders har en modern ventilation med någon sorts fläkt och inte självdrag eller liknande.
 
Hjälper tråden att gå on-topic igen.
Senaste året, rullande schema har vi betalt 17707 kr för 11831 kWh.
Vilket ger 1.50 kr/kWh.

20A säkring. Rörligt avtal vattenkraft Mälarenergi.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
16088 kWh hittils i år
Vattenfall nätägare 19453:-
Skekraft El 8862:-
Vilket ger 1.77 kr/kWh
Huvudsäkring 25 A. Har haft fast pris hos Skekraft.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Med senaste fakturan är 12 månaders bakåtblick:

8341 kWh
Elnät 12.222 kr (Mellersta Skånes Kraft ek.för.), 20 A huvudsäkring
Energi 6.027 kr (Mellersta Skånes Kraft ek.för.), rörligt pris

Totalt 2.19 kr/kWh
 
Elnät 1620 kr per år fast avgift upp till 63A
Elöverföring 27,5 öre/kWh
Energiskatt 41,38 öre/kWh
Elbolaget 74,34 öre/kWh oktober rörligt avtal.

Totalt cirka 1,53 kr/kWh. Blir något lägre över året eftersom elen är lite dyrare nu.
 
Såhär ser min kostnad ut. 25A abonnemang i Sthlm.
Tabell över elabonnemangskostnader med poster för E.ON och Vattenfall, inklusive månadsavgift och pris per kWh.
 
P
Mycket lägre Överföringsavgift mot Vattenfall.

Elnät - Enkeltariff E4 Säkring: 25 A
Abonnemang 31 dygn 6 056,00 kr/år 514,35 kr
Elöverföring 1 412 kWh 27,20 öre/kWh 384,06 kr
Energiskatt 1 412 kWh 33,10 öre/kWh 467,37 kr
Moms 25 % av 1 365,78 kr 341,45 kr
 
Årsförbrukning 9600 kwh

Elnät Skurups elverk AB
1.Elöverföringsavgift 25A: => 5272 kr/år
2. Elnätsavgift: 17,8 öre/kwh=> 1708 kr/år
3. Energiskatt: 33,1 öre/Kwh => 3177 kr/år
moms på 1,2 och 3: => 2540 kr/år

Elabonemang EON
Årsavgift => 0 kr/år
Elavgift: 34,9 öre/kwh => 3351 kr/år
Moms => 838 kr/år

Tot 16 886 kr/år
eller 1,76 kr/kwh
 
A
Så här ser det ut för mig
 
  • Skärmbild av en elräkningsdetaljer från Vattenfall med förbrukningsdata, perioder, kostnader och kWh-priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.