Hej,
Jag står i begrepp att köpa denna byggsats från Sorselestugan. Utöver det som syns på bilden ska jag köpa till 4 varv extra vilket gör att min snickebo blir ca 3240 mm hög. Jag är kort, klen och till åren kommen så jag kanske bara orkar lägga 11 varv (1485 mm) av 24, utan hjälpmedel.
Långsidetimret är 45 x 135 x 5150 Kortsidetimret är 45 x 135 x 3450
Jag funderar på att skruva fast 2 st 95 x 95 på insidan nära hörnen på lång- och kortsida med block och talja (vinsch?).
Borra hål i dessa jättereglar och få tag i någon rund metallstång att montera i hålen för att repet lätt ska rulla. Montera "krokar/öglor" på reglarna så att jag kan fästa repet medan jag tar hand om det andra hörnet. (Ev sätta fast provisoriskt med hjälp av tvingar).
Sedan ser jag framför mig att jag kan "fösa" in timmerbrädan på plats.
Men allt detta känns lite overkill - det finns säkert någon här som gjort något liknande och har mycket smartare och billigare idéer.
Jag har en minibyggställning som är ca 3 m lång som jag hade när jag byggde förra Sorselestugan (men då hade jag god hjälp av kompisar). Denna ställning tänkte jag placera "inomhus" av stugan för att lätt kunna flytta över till de olika sidorna.
Kan jag eventuellt använda den att vinscha upp timmerbrädorna på?

Min fråga är alltså, finns det något lättare, smartare och billigare sätt att göra på?
Alla tips som har med ovanstående att göra mottages mer än tacksamt.

Förhoppningsfulla hälsningar,
Annette Haglund:sweat:


3D-rendering av en liten Sorselestuga med vit panel och mörkt tak, en dörr med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså, det är torrt virke. Väger inget. Lägg upp dem mot väggen i ena ändan, gå över till andra och lyft upp. När du inte når länge får du använda stege eller byggställning och kanske hissa upp dem med ett rep.

Du måste ju upp till rätt höjd även du oavsett för att lägga dem på plats och ev knacka med den i spåret.
 
  • Gilla
Annette Haglund
  • Laddar…
Släpa upp dem längs två slanor som lutar mot väggen?
 
  • Gilla
Annette Haglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.