Håller på med att försöka få till en takinfälld köksfläkt. Har ett par alternativ:
* Förskjuta den infällda kupan gentemot hällen.
* Bygga en låda för att få ner hela paketet.
* Göra ett urtag i underramen för att få till något snyggt.

Det sista alternativet har jag inte riktigt sett som något alternativ men började att titta på krafterna och det är kanske ändå möjligt att göra ett urtag. Det som behövs är att jacka ur en 45x220 med 55mm på en sträcka på 285mm. Skulle det vara möjligt med eventuell förstärkning på något sätt??
* Takstolen bärs av en nockbalk.
* Ovanpå underramarna ligger det skruvlimmat golvspån.
 
  • Arkitektritning av en takkonstruktion med dimensioner och belastningsberäkningar, inklusive föreslaget urtag.
Rent principiellt sett så är det bland det mest olämpliga du ka göra på en golvbjälke, att jacka ur den i underkant mitt på spännvidden. Om du kommer åt går det att förstärka bjälken så att det kompenserar för urjackningen, t.ex. genom att skruvlimma på reglar upptill på ömse sidor. Dessutom bör urjackningsstället med råge täckas med skruvlimmad plywood på båda sidor för att förhindra sprickor. Frågan är om det är värt besväret?
 
Jo fullt medveten om att det inte är något man gör i första läget, därav har det inte tidigare varit något alternativ. Kommer åt bjälkarna så det är inga problem att förstärka på alla möjliga sätt. Men som du skriver är det nog inte värt besväret. Får bygga en låda undertill istället. Känns säkrare. :) så slipper jag att gå och oroa mig i framtiden för min urjackade golvbjälke..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.