D
Jo absolut!

Men å andra sidan så finns fasadritningar mm samt en beskrivning av taket som kan jag ta fram. Stora delar av taket kan/ska rivas upp så jag kan nog dokumentera en hel del.

Jag ska hem nu och göra om skissen i enlighet med era instruktioner.

Lyckades ni enas om vilken balk som behövs?

Mvh
 
Jag skulle känna mig trygg med en IPE270 under förutsättning att du stagar överflänsen utefter hela balklängden. Du då justus?
 
D
Hur mycket nedböjning ger en IPE270. Haft kontakt med lite skjutdörrstillverkare under dagen och de anger max nedböjning 5-16 mm.
 
10mm
 
D
Hmm ok! Då gör jag skissen utifrån en IPE300 vill inte låsa in valet av leverantör.

Stolparna från sidan bör väl inte ligga direkt mot balken om den ska ges möjlighet att röra sig lite i längsled?
 
Måste du förresten ta in en konstruktör? Sammanställer du alla skisser du har gjort och gör en skalenlig ritning borde du väl få igenom en bygganmälan ändå? Om du nu litar på resultaten du fått
 
D
Säg inte sådär, jag får massor av idéer :)

Kanske, vi får väl se hur länge ni orkar med mina frågor......isf skulle jag vilja lära mig själva uträkningen. Formeln har jag men jag gick bet på hur jag skulle få fram vissa värden.
 
Jag tycker också att IPE 270 är OK om marginalen till skjutdörrskarmen är tillräckligt stor. Bosses påpekande om stagning är viktigt.
 
D Derbyboy skrev:
Hmm ok! Då gör jag skissen utifrån en IPE300 vill inte låsa in valet av leverantör.

Stolparna från sidan bör väl inte ligga direkt mot balken om den ska ges möjlighet att röra sig lite i längsled?
IPE300 ger 7mm för snölast
 
D
Men om leverantören säger att det ska vara max nedböjning 10 mm och sen rekommenderar de en distans på 10 mm runt hela karmen då klarar själva konstruktionen 0 mm nedböjning.

Det innebär att jag egentligen bara behöver anpassa distansen till nedböjningen.

Exempel.

En balk ger nedböjning 20 mm då ser jag till att utrymmet mellan karm och balk är 20mm. Varför har de då ens rekommendationer?
 
Jag har aldrig satt så stora partier, men antar att karmen även skruvas uppåt? Isf påverkas karmen när balken böjer ner.
 
Det vanligaste är nog en limträbalk ovanför ett så långt skjutdörrsparti, och då är det naturligt att karmen fästs i limträet. Det längsta parti som jag har erfarenhet av är ca 4 meter, men då togs de stora taklasterna inte upp i fasaden. Du får lusläsa tillverkarnas anvisningar, men jag vill minnas att karmarna har plats för en del spel.
 
D
Det känns som att tillverkarna borde ha tagit höjd för en del nedböjning.

Kanske kan man skippa att skruva fast karmen uppåt och istället använda någon fog eller kloss.

Tänka att man skulle ha en gigantiskt dubbelhäftande tejp
 
Redigerat:
D
En IPE 330 vad ger den för nedböjning?
 
Jag tittade just på WillabGardens vikdörrsparti WG 95 som kan levereras max 5 meter långt. Där skruvas karmen runt om med c/c 600 mm samt 100 mm från hörn. Mellan karm (strängpressad aluminium) och omgivande regel finns en gummilist. Se bild.
Sektion av vikdörrsparti WG 95 som visar toppen av karmen, gummilist och regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att de tillverkare du har tittat på kör med grövre grejor, fast de har säkert många monteringsexempel.

Med en IPE 270 så blir den säsongsvisa variationen i nedböjning 10 mm, vilket motsvarar L/600. Detta anser jag att en seriös tillverkare måste kunna hantera.

IPE 330 ger 5 mm för snölast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.