Hejsan, ny här och nybliven husägare.

Har som sagt köpt mig ett litet hus och jag är inte helt nöjd med taket, det håller säkert ihop i ett par år till, men nu vill jag åtminstone börja planera ett tak byte.

Är gröngöling vad det gäller hus, så jag har inte läst alla mina läxor vad allt heter, exempelvis vet jag inte vad den nuvarande takstolskonstruktionen heter, men det är lutande tak idag typ 45grader. ?

Nåväl, jag vill iallafall byta till ett mansardtak, då till min fråga, hur göra ? måste jag riva bort dom gamla takstolarna med bjälklag och hela allt, eller kan jag göra som så att jag sågar av dom befintliga takstolar jämns med golvet på ovanvåningen och ställa dom nya takstolarna ovanpå. Att jag kan göra det fattar jag, men hur gör man ? alltså vad får man göra ? vad måste man göra ?

Huset är byggt 1909, sticketak, betongpannor, takstolarna är ihopbyggda med "kilar" (kommer inte ihåg namnet).

Vet inte om det behövs mer info ? i såna fall får jag väl ta reda på om nån behöver det för att kunna besvara mina frågor.
 
Låter som det kräver bygglov.
Har Du kollat efter takstols boken?
Tyckte nån tipsade efter den på forumet.

Mvh Putte
 
Jo, bygglov vet jag att det krävs...

Tänkte ifall nån här på forumet hade nån kunskap i ämnet innan jag springer iväg för att köpa en bok, eller visst,. kan säkert låna den på biblioteket och kopiera...

men som sagt, ett forum är ju till för att dela med sig av erfarenheter och kunskaper till andra...
 
underbart nickname, välkommen till forumet.

"sticketak" - är det spåntak du menar ? iså fall kolla efter gamla fuktskador på ovanvåningen, oftast så bytte man inte spåntak utan lappade och lagade tills den dagen man gav upp och lade pannor ovanför.

Henrik
 
Det är min Far som säger "Sticketak", det jag har sett av det så ser det ut som typ faner-bitar som ligger på varandra bara, dom var väl spikade oxå antar jag, men det var typ lager på lager som låg och lappade över varandra, alltså det är ju då istället för "sponten" eller vad man säger. sen ligger det ju "läkt" och sen betongpannor, hoppas jag fick till allt det där. Kan ju inte allt som sagt var...

hittade nån form utav bild:

som på bilden är det, små tunna bitar som lappar över varandra

http://vimmerbytidning.se/ezimagecatalogue/catalogue/variations/7931-380x800.jpg
 
takstolarna är ihopsatta med sk "Dymmlar" eller "Dymmel" tog jag reda på, verkligen läckert att se hur man byggde förr och då är ju dock vårat hus inte så jättegammalt.
 
Dåligt med action verkar det vara.

Jag kanske ska ställa min fråga på ett annat sätt, på vårat 100 år gamla hus så är bjälklaget gjort av stockar, taket är lika gammalt och nu vill jag byta till ett modernt tak, men frågan är om man ska, måste eller bör byta bjälklaget oxå ? eller ifall jag kan 1. ställa nya takstolar med bjälklag på det gamla bjälklaget eller 2. att jag ställer de nya takstolarna utan bjälklag och skarvar med det gamla bjälklaget ?
 
Du kan bygga nya takstolar ovan det gamla taket. Det är bra att få det tätt innan du tar bort det gamla taket. Om detta är möjligt rent utrymmesmässigt. Naturligtvis måste du ha bygglov för detta.

Emellertid anser jag att det viktigaste för dig är att få en konstruktör som räknar på laster på dina väggar som då kommer att bära upp det nya taket. Jag förmodar också att du ska inreda den nya vinden och då tillkommer det nya laster på bjälklag med mera. Därför tror jag att du får förstärka bjälklaget.

Jag tycker också det är viktigt att du kontaktar en arkitekt som vet hur lite äldre hus kan förändras utseendemässigt utan att du förstör utseendet. Det är enkelt att förstöra ett vackert hus med en ombyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.