Hej
Huset är byggt 1958 av blåbetong vilket resulterar i radon i innermiljön.

Nu till min fråga - Någon som har erfarenhet av radontapet? Ger det något positivt resultat? Om jag hur mycket?

Genomsnittsvärde dig = 300

Vi skall installera ftx system men vill säkra upp sonens rum.

Tacksam för svar!
 
Tapeten i sig fungerar säkert utomordentligt bra, men bara om problemet kommer från väggarna och ni är säkra på detta. Har ni en kombination av markradon och radon från blåbetong kan effekten blir extremt låg eller obefintlig. Viktigt att hålla koll på att väggar under marknivå är högrisk när det gäller fukt då tapeten inte andas.

Kostnaden för tapeten verkar vara relativt låg.

I och med att instruktionen vid uppsättning av radontapet inkluderar säkerställd överlappning gissar jag att det gäller att vara lika noga i övriga delar av rummet för att få effekt. Där golv möter vägg, lister och så vidare. Nu vet jag ju inte var blåbetongen sitter men då den inte bara lär vara i sonens väggar finns risken att effekten av tapeten blir ganska låg.

Ett annat tips (om ni tror att markradon är inblandat) är att låna/köpa en billig värmekamera och säkerställa om det finns drag i hörn eller vid golvlister.

Om rummet har friskluftsventil, tätning mellan golv/vägg och radontapet, bör ju värdena sjunka.

Skriv gärna en uppföljning på hur det går. Det finns många trådar där ett problem listas men där slutresultatet inte går att spåra.

Om ni vill ha specifik koll på just grabbens rum, köp en radonmätare för 1600:- och montera upp. Då kan ni följa värdena över tid och även få indikationer direkt på mätaren när den ligger över rekommenderade nivåer. Just hans rum skulle ju kunna ligga både över eller under 300 beroende på luftflöden och annat.

Sen kan jag väl avsluta med att nämna att värdet ni har i huset bör ses som relativt lågt. Det var inte många år sen 400 var riktvärdet/maxgränsen. Vi har levt med nära 1000 Bq/m3 i 2 år. Ägarna innan födde upp sina barn här och har haft värden på nära 1000 sen i början av år 2000.
 
  • Gilla
Robert EH och 3 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Tapeten i sig fungerar säkert utomordentligt bra, men bara om problemet kommer från väggarna och ni är säkra på detta. Har ni en kombination av markradon och radon från blåbetong kan effekten blir extremt låg eller obefintlig. Viktigt att hålla koll på att väggar under marknivå är högrisk när det gäller fukt då tapeten inte andas.

Kostnaden för tapeten verkar vara relativt låg.

I och med att instruktionen vid uppsättning av radontapet inkluderar säkerställd överlappning gissar jag att det gäller att vara lika noga i övriga delar av rummet för att få effekt. Där golv möter vägg, lister och så vidare. Nu vet jag ju inte var blåbetongen sitter men då den inte bara lär vara i sonens väggar finns risken att effekten av tapeten blir ganska låg.

Ett annat tips (om ni tror att markradon är inblandat) är att låna/köpa en billig värmekamera och säkerställa om det finns drag i hörn eller vid golvlister.

Om rummet har friskluftsventil, tätning mellan golv/vägg och radontapet, bör ju värdena sjunka.

Skriv gärna en uppföljning på hur det går. Det finns många trådar där ett problem listas men där slutresultatet inte går att spåra.

Om ni vill ha specifik koll på just grabbens rum, köp en radonmätare för 1600:- och montera upp. Då kan ni följa värdena över tid och även få indikationer direkt på mätaren när den ligger över rekommenderade nivåer. Just hans rum skulle ju kunna ligga både över eller under 300 beroende på luftflöden och annat.

Sen kan jag väl avsluta med att nämna att värdet ni har i huset bör ses som relativt lågt. Det var inte många år sen 400 var riktvärdet/maxgränsen. Vi har levt med nära 1000 Bq/m3 i 2 år. Ägarna innan födde upp sina barn här och har haft värden på nära 1000 sen i början av år 2000.
Tusen tack för utförligt svar! Jag lovar att komma tillbaka med resultatet.
Det känns som vi är på rätt väg med att sänka radonhalten och snart är tapeterna uppe och den inköpta radonmätaren skall visa bra siffror.

Av radonet idag så kommer 90% av byggmaterialet.
 
H henlin431 skrev:
Sen kan jag väl avsluta med att nämna att värdet ni har i huset bör ses som relativt lågt. Det var inte många år sen 400 var riktvärdet/maxgränsen. Vi har levt med nära 1000 Bq/m3 i 2 år. Ägarna innan födde upp sina barn här och har haft värden på nära 1000 sen i början av år 2000.
Inte för att vara överdrivet cynisk, men många anser att maxgränsen bör sänkas till 100 Bq/m3 för att 200 fortfarande är ganska mycket. Att ni och de tidigare ägarna av ert hus haft mycket högre värden säger ju absolut ingenting då det mycket väl kan vara så att några av er drabbas av cancer i framtiden pga. detta. Inte kul men tyvärr sant.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
J
Nu ska du inte skrämma upp någon i onödan, ja om inte hela Sverige ska flytta utomlands. Med vår berggrund så ligger vi utomhus mellan 10-100, på vissa platser 1000 redan och utomhus får räknas som bra ventilerat. Skandinaviska villor ligger mellan 30 - 200 i snitt inomhus medan världen ligger på 40. Det blir många villor det. Den som bor i ett hus helt utan radon ligger på en risk på 0,41 % att få lungcancer medan man vid 200 ligger på 0,53 %. Detta är siffror från strålskyddsmyndigheten. Troligen har vi större bekymmer att ta tag i innan. Det billigaste och bästa skyddet är att inte börja röka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
I och med att instruktionen vid uppsättning av radontapet inkluderar säkerställd överlappning gissar jag att det gäller att vara lika noga i övriga delar av rummet för att få effekt. Där golv möter vägg, lister och så vidare.
Är det inte så att man får bort strålning motsvarande de ytor man sätter tapeten på ?
Jag menar det är ju strålning, inte drag eller fukt man försöker stoppa
 
J Johnsson 56 skrev:
Är det inte så att man får bort strålning motsvarande de ytor man sätter tapeten på ?
Jag menar det är ju strålning, inte drag eller fukt man försöker stoppa
Nu är jag ingen expert inom området, men Radon är en gas och det farliga är som jag förstår det att inandas denna gas. Har inte hört talas om radontapet men utifrån vad jag kan läsa är det en gastät tapet som därmed förhindrar att gasen som blåbetongen avger inte tar sig in i boutrymmet.

/Anton
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Jag hade samma problem som du beskriver och jag bytte ut ett gammalt till och från luft aggregat. Satte in ett nytt ftx aggregat och fick det injusterat.....blev inte nog bra så då gjorde jag en radonutredning och han justerade om det och då blev det bra äntligen. Det är nog svårt att stänga in radonet med tapet eller dyligt så det bästa är att ha bra till och från ventilation med återvinning eftersom det blir många liter luft som skall bytas ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
K
Jag gick från 680 Bq/m3 till ~70 Bq/m3 genom att installera FTX.
Börja med ventilationen och gör en utvärdering. IMO är radontapeter bortkastade pengar. Dom fungerar säkerligen i labbmiljö, men i praktiken är det svårt att få det tätt då man inte folierar golv eller tak.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Dom flera här skriver så är radon en gas som man bäst ventilerar bort.

Notera att man sedan i somras kan få upp till 25 000:- i bidrag för radonsanerig från Boverket (handläggs av Länsstyrelsen). Jag har precis installerat ett FTX-system och får 25 000 i bidrag på materialkostnaden.

Vid mätning förra vintern hade vi ca 300 bq/m3. Jag ska precis i dagarna påbötpå uppföljningsmätningen för att så hur stor effekt FTX-systemet har gjort.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Inte för att vara överdrivet cynisk, men många anser att maxgränsen bör sänkas till 100 Bq/m3 för att 200 fortfarande är ganska mycket. Att ni och de tidigare ägarna av ert hus haft mycket högre värden säger ju absolut ingenting då det mycket väl kan vara så att några av er drabbas av cancer i framtiden pga. detta. Inte kul men tyvärr sant.
Nu har ju vi justerat värdena (via diverse åtgärder som jag skrivit en lång tråd om separat) och ligger på kring 50 inne och runt 150 i krypgrunden. Jag ville inte få det att låta som att vi accepterade värden på 1000 på något sätt. Målet är nog som med dödligheten i trafiken, det vill säga att få ner det till 0. Problemet är ju att ju närmare 0 man kommer, desto dyrare blir det då de sista procenten är extra svåra att komma åt.

Sen en generell kommentar kring mätningar värsta tiden av året som av någon anledning kallas årsmedelvärde. Det är lite lustigt. Man mäter den tid av året då man har det mest instängt och rent generellt därmed får absolut värst värdena. Sen kallar man det årsmedelsvärde. Det känns helt ologiskt. Jag har sen över ett år tillbaka mätt dygnet runt och vet att jag under vintermånaderna ligger på 970 medan jag på sommaren ligger på kring 40. Det blir inget årsmedelsvärde på över 900 av det, trots pappret jag har där det framgår just denna info från mätinstitutet.

Men det spelar givetvis ingen roll vad jag tycker. Riktlinjerna är ju satta.

I övrigt finns en del att läsa om felmarginalen på de mätare man beställer hem och sen skickar in. Intressant läsning för de som vill nörda ner sig lite extra.

Själv tycker jag det är fantastiskt kul med alla som är intresserade av att läsa/skriva om detta och delta i diskussioner. Det finns ju en anledning till att sveriges kommuner gjorde utskick till extremt många hushåll för ett tag sen om just radon.
 
K KjellTimell skrev:
Jag gick från 680 Bq/m3 till ~70 Bq/m3 genom att installera FTX.
Börja med ventilationen och gör en utvärdering. IMO är radontapeter bortkastade pengar. Dom fungerar säkerligen i labbmiljö, men i praktiken är det svårt att få det tätt då man inte folierar golv eller tak.
Jag har inte riktigt greppat det där med FTX. Flera rekommenderar det som en metod/delmetod för radonlösning men de finns de som hävdar att det inte är optimalt att ställa FTX-systemen med ett övertryck som gör att man pressar ner luft i grunden. Lösningen är då givetvis att ställa det på gränsen så att det är minimalt övertryck i huset.

Men vad händer delar av året då trycket utifrån ökar respektive minskar? Är du där och rattar på systemet eller sköter det sig automatiskt?
 
K
FTX ventilerar inte grunden, det är ett normalt mekaniskt ventilationssystem med värmeåtervinning. Du har frånluft i kök/våtrum och tilluft i V-rum och sovrum.
Man skall aldrig ha övertryck, det handlar inte om att hindra gaserna från att komma in utan att ventilera huset såpass så att gaserna blir utspädda och därmed får sänkta värden.

Som en bonus får man ett bättre inomhusklimat, med värmeåtervinningen tillser man att man tilluften är förvärmd och komfortabel. I äldre hus med självdrag där man installerat en värmepump istället för oljepannan är fördelarna med FTX många fler än bara en radonsanering.

Skillnaden mot vanlig ventilation enligt BBR är att man ökar luftomsättningen för att komma ner i rimliga värden, ju högre omsättning ju lägre värden kan man generellt säga.
Projekterar man ventilationen med vetskapen att det är mot radion dimensionerar man därefter. Exempelvis går man upp i kanaldimensioner, installerar fler ljuddämpare, tar en storlek större aggregat som inte behöver gå nära maxvarv för att kunna omsätta mer luft utan att det låter mer än en vanlig ventilation.

FTX är den främsta åtgärden när radonet komemr byggnadsmaterialet. Men det finns dom som haft framgång med FTX även vid markradon. Om jag inte minns fel är @Ropia en som haft framgång med FTX vid markradon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Detta innebär alltså att man skruvar upp systemet till att byta så mycket luft att radonet till slut når tillräckligt låga nivåer? Men det kan väl bli en dyr historia i de fall man måste byta ut betydligt mer luft än vad som normalt skulle vara rimligt (all luft varannan timme). Ökad luftcirkulation lär väl öka driftkostnader om vi förutsätter att värmeåtervinningen inte sker till 100%?

Vid radon i konstruktionen förstår jag ändå helt resonemanget. Antalet alternativ är ju inte så många om radonet konstant föds inomhus.
 
Radon är en gas. Har du radon i konstruktionen, typ blåbetong kan du stänga inne gasen med radontapet. Har vid några tillfällen jobbat med radontapet och kunder har bekräftat att det gett resultat, men jag har inga siffror. Gäller att vara mycket noggrann, bort med lister etc. för att sedan täta mot golv och tak. Sen är det bara att spackla och måla/tapetsera på väggarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.