Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kolla användargränssnittet innan du köper bara. Siemens har en tendens att krångla till det så förskräckligt. Såg att IKEA har en ny ugn som är riktigt stilren
Vi har tittat på Ikeas Finsmakare vilken är deras dyraste modell med ångfunktion m.m. Rätt så snygg också. Har fått en offert från Elon för ett komplett paket från Husqvarna som ser bra ut förutom att tvätt och tork verkar vara deras billigare modeller. Med små barn så vill vi köpa ”bra grejer” till tvättstuga.
 
Gällande köket så blir det Ikea alternativt Epoq vilka vi ska träffa i helgen. Ikea känns bättre då deras kundtjänst är grym vid problem.
 
Vi har lite blandat i jobbets fastigheter. Vitvaror från både Ikea och andra tillverkare. I mitt tycke skulle jag summera det till: Ikea - lite billigare, lite sämre, men inte dåligt.
T.ex om jag jämför min privata häll (Electrolux) mot Ikea-hällen vi har i ett av köken på jobbet så är det inte riktigt samma nivå om man säger så. I P-läget så stormkokar min ett par liter vatten efter relativt kort tid medan Ikeas får kämpa en stund. Touchknapparna på Ikeas är tröga så man får hålla fingret bestämt mot hällen för att något ska hända och varje "knapptryckning" informeras med ett högt gällt pipande. Min häll piper lite snällt och touchkontrollen funkar även om den är blöt eller nedstänkt av stekflott.
En annan ovetenskaplig jämförelse är faktiskt två Ikea-mikrovågsugnar. Den nyare behöver i regel 3 minuter för att värma mina normala matlådor (Ikea 365+, plastlådor med röd kant och rund snäppgrej för att lätta på trycket). I en annan fastighet har vi ett kök från Faktum-tiden och på den mikron står det "By Whirlpool for Ikea" och den mikron värmer en likadan matlåda på 2 minuter. Ja, jag är så tråkig att jag kan ha likadana matlådor flera dagar. Min mikro hemma är också från Whirlpool och fixar också en snabbare värmning än Ikeas.

Nu jobbar jag inte för Råd & Rön och har gjort en grundlig test utan detta är bara enklare observationer från vardagen. :)
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Har erfarenhet av IKEA från två kök's byggen. Första köket var deras ugn från Electrolux. Det var mer ett värmeskåp en ugn. Det gick helt enkelt inte att få färg på maten eller baket. Men priset var heller inte att jämföra med vad en ugn hade kostat på annat håll, och vi fick bra rabatt om vi valde IKEA's vitvaror då. Övriga vitvaror som IKEA's induktionshäll, micro via Whirlpool fungerade utmärkt. Diskmaskin var iof lite si och så med hur den diskade rent. Hörde redan då ryktet om IKEA's vitvaror som egentligen var Electrolux produkter och som inte höll måttet. Men det var nu 10 år sedan.

I kök nummer 2 valde vi IKEA's vitvaror utom disk, kyl och frys.
Ugn: Kulinarisk, spishäll: deras induktion med bryggfunktion mellan plattorna och micro'n från deras dyrare sortiment utan grill. Diskmaskin från Bosch och kyl och frys från Mile.
Det som först gick sönder var diskmaskinen från Bosch. Den skulle vara "anpassad" för IKEA's högre kök, men luckan klarade inte tyngden av den monterade tre dels fronten från IKEA, som dessutom byggde ut en del. Fjädringen i luckan gick sönder efter ett och ett halvt år och sedan började hela luckan som väger bly att skeva. Ser att IKEA's nya diskmaskin "Diskad" även den är från Bosch. Ser även att man löst monteringen av fronten som nu ligger och glider längst med luckan.
I dagarna efter tre år gick ugnslampan sönder. Ändå har den varit med ett antal gånger med ugnens självrengöringsprogram där ugnen blir 300 grader varm för en till två tim.

Slutsatsen är att man får lite vad man betalar för. Vill man ha en stor ugn för ca 2000:- så får man dra ner förväntningarna realt.
Vår ugn Kulinarisk är vad man kan förvänta av en riktig ugn. Det går att laga till två rätter som ska ha samma temperatur på två plan samtidigt. Båda rätterna får färg.
På IKEA har sortimentet utökat med de lite mer "normalpris" sortimentet utöver det som bara fanns förr, lågpris budget sortimentet. Ska man ha en bra diskmaskin eller ugn får man lägga mellan 7 till 8000:- oavsett om den är från IKEA eller någon annan butik. IKEA's sortiment är varesig sämre eller bättre en andra. Däremot finns nu mer en bredd på budget och kvalitet som jag verkligen uppskattar. Köper jag en Bosch produkt från IKEA ska jag kunna förvänta mig att den även fungerar med IKEA's frontluckor. Köper jag en Bosch från en annan butik som även säljer kök, kan jag inte vara lika säker på att alla delar är anpassade efter IKEA's delar.
På så sätt hoppas jag att man fortsätter utöka samarbetet med andra märken på "vitvaror".
 
  • Gilla
onnberg
  • Laddar…
Kolla ljudnivån på diskmaskinen. Vi ha en bosch som jag tror är på 28Db och den är så tyst att det inte stör att den är igång.

Har byggt epoq kök som är samma som ikea faktum och är nöjd med det mesta förutom att spånet i stommarna ger med sig om man har tungt lastade lådor. Extra skruvar behövs.

Till skillnad från ikea har epoq inget lager i sverige så när vi glömt något (t.ex en lådfrånt eller passbit) så var det 6 veckors leveranstid och fraktkostnad från slovenien för att få hem grejen. Rätt störigt istället för att bara svänga förbi ikea och komplettera.
 
T toolman77 skrev:
Kolla ljudnivån på diskmaskinen. Vi ha en bosch som jag tror är på 28Db och den är så tyst att det inte stör att den är igång.
Mycket bra tips!
Vår nuvarande (Bosch) är så tyst att man kan bli riktigt skrämd om t.ex. en slev slår mot luckan eller liknande eftersom man inte var medveten om att den var igång.
 
T toolman77 skrev:
Kolla ljudnivån på diskmaskinen. Vi ha en bosch som jag tror är på 28Db och den är så tyst att det inte stör att den är igång.

Har byggt epoq kök som är samma som ikea faktum och är nöjd med det mesta förutom att spånet i stommarna ger med sig om man har tungt lastade lådor. Extra skruvar behövs.

Till skillnad från ikea har epoq inget lager i sverige så när vi glömt något (t.ex en lådfrånt eller passbit) så var det 6 veckors leveranstid och fraktkostnad från slovenien för att få hem grejen. Rätt störigt istället för att bara svänga förbi ikea och komplettera.
Kan inte hitta en Bosch diskmaskin som endast har 28 db.
Deras tystaste modell för närmare 14 000:- har 39 db. Normalt ligger de på ca 42-44 db. Men det får även stor påverkan om vilken fränt du monterar på diskmaskinen. Vår Bosch upplevs även den som nästan ljudlös. Även om luckan är skev och fjädringen i den paj. Man hör pipet när den är klar, eller ser att det lyser rött på golvet när den är på.
 
BirgitS
T toolman77 skrev:
Vi ha en bosch som jag tror är på 28Db
Kan det vara så att du menar 38 dB?
De tystade diskmaskinerna ligger på knappt 40 dB och sen är det många kring 45 dB (och mer).
 
Det där med fronten på diskmaskinen har jag ett omvänt problem med. Diskmaskinen (Siemens) har inga problem att hålla uppe Ikeas fronter men Ikeas gångjärnslösning för att kompensera deras låga socklar orkar inte hålla uppe de tre fronterna med tillhörande stag.
Gångjärnen skruvas fast i sidorna på intillplacerade skåpsektioner och sedan klickar man fast motsvarande delar som monterats på fronten, i både dessa gångjärn och sedan i en skena som då skruvats fast i själva maskinen. Alla delar är gjord i plast så gångjärnen flexar för mycket så hela fronten sjunker. Man får sen använda huvudet när man öppnar luckan och inte skickar ner den i full fart får då släpper fronten från skenan.
Jag kommer inte ihåg vad denna gångjärnslösning hette på Ikea-språk men jag vill minnas att den har kommit och gått minst 2 gånger i deras sortiment.

Jag kommer bygga om den nedre lösningen i metall när projektet fått mogna lite.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara så att du menar 38 dB?
De tystade diskmaskinerna ligger på knappt 40 dB och sen är det många kring 45 dB (och mer).
Det är inte omöjligt. Vi ha nån som kostade runt 5000:- skulle jag tro så ingen superdyr

Tänk på att Db är en starkt logaritmisk skala och en ökning med 3 Db är en fördubbling av ljudstyrkan. Skillnaden mellan 40 och 45 är alltså stor.
 
BirgitS
T toolman77 skrev:
Tänk på att Db är en starkt logaritmisk skala och en ökning med 3 Db är en fördubbling av ljudstyrkan. Skillnaden mellan 40 och 45 är alltså stor.
Jag vet, när vi bytte diskmaskin för 1,5 år sen gick vi från 43 till 38 dB (eller möjligen 44-> 39) och numera blir jag inte alls störd fast vi sitter och äter alldeles bredvid diskmaskinen (som är igång ibland).
 
T toolman77 skrev:
Det är inte omöjligt. Vi ha nån som kostade runt 5000:- skulle jag tro så ingen superdyr

Tänk på att Db är en starkt logaritmisk skala och en ökning med 3 Db är en fördubbling av ljudstyrkan. Skillnaden mellan 40 och 45 är alltså stor.
Det är 10dB som är en fördubbling
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är 10dB som är en fördubbling
Där har du väl fått logaritmbegreppet om bakfoten.
 
fahlis fahlis skrev:
Där har du väl fått logaritmbegreppet om bakfoten.
Njae alltså den upplevda ljudnivån dubbleras vid 10dB skillnad så en 50dB diskmaskin upplevs låta dubbelt så mycket som en med 40dB märkning.

Ljudenergin fördubblas däremot vid 3dB men det är inte det som avses
 
A
det beror väl på var på den logaritmiska skalan du befinner dig?
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.