Var tvungen att mäta och en 50" har vi 105 cm mitten av TVn, underkant blev 67 cm.
Välbeprövad från 2010 och soffliggvänlig höjd.
 
Patrik440
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag kör till jobbet innan sju ser jag en del mindre villor där TV:n är på och tycks täcka en halv vägg. Sjukt.
Å dessutom så sätter många sin TV högt på väggen så att de som går/åker förbi skall se att det är rejäla tum på televisionsapparaten..

mvh Patrik
 
  • Haha
Qwerty987654
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Å dessutom så sätter många sin TV högt på väggen så att de som går/åker förbi skall se att det är rejäla tum på televisionsapparaten..

mvh Patrik
Jag tror inte man sätter TV:n högt för att imponera utan för att man tycker att det är en trevlig placering
 
  • Gilla
Stoffe_bygg
  • Laddar…
125cm till center, botten på 84cm för en 58". (Står på IKEA-byråer som TV-bänk.)

Alldeles lagom. Inte för högt på något sätt och gör att man kan ha ett soffbord som är ett bord, och man kan fortfarande se över det.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nu åkte tvn upp, nederkanten av bilden blev 79cm över golvet(y)
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Vad blir det till centrum?
 
En väldigt intressant frågeställning. Dock tycker jag att det väl borde vara mycket av en smaksak hur högt en tv ska vara placerad. Jag själv föredrar att ha den lite högre så att ungarna inte skymmer sikten för varandra när de får för sig att leka på golvet framför Tv:n. Ett par fötter ska också kunna placeras på ett soffbord (som är några cm högre än sittdjupet i soffan) utan att vara i vägen för bildskärmen.
 
A
Rekommenderat verkar vara tvns centrum i ögonhöjd. Vi har 79 cm från golvet till mitten på en 50-tummare. Skulle inte vilja ha tvn högre och få nackspärr, tittar hellre något nedåt.
 
Rekommendationen om tv i ögonhöjd är bara rent skitsnack enligt mig. Bekväm höjd tycker jag gäller, och så inte bilden skyms av föremål. Så vad som är lämpligt beror helt på hur man sitter. Jag sitter inte rakt som på bio eller bussen i soffan
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rekommendationen om tv i ögonhöjd är bara rent skitsnack enligt mig. Bekväm höjd tycker jag gäller, och så inte bilden skyms av föremål. Så vad som är lämpligt beror helt på hur man sitter. Jag sitter inte rakt som på bio eller bussen i soffan
Precis. En datorskärm får jag ont i nacken av om den är högt placerad. Det fungerar inte. Men jag har aldrig fått något problem av vår "höga" TV-placering. Jag lutar ju nacken mot nackstödet i soffan. Och ligger jag ner på sidan så är högre placering bara bra, för då ser jag TVn över allt skit (bord osv.) som är ivägen.

I sovrummet så har jag placerat TVn i stort sett så högt det går, eftersom det bara blir bekvämare att ligga ner och titta då.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bumpar den här gamla tråden för jag behövde hjälp och läste runt och använde info här för att bestämma mig.

Det slutade med 75cm golv till underkant på en 65".

Jag upplever det som att det blev pyttenågot för högt när man sitter mer upprätt men ganska bra när man blir mer liggande i soffan.
Jag tror optimal höjd hade vart 65cm, max 70.

Det ska tilläggas att vi har ganska låga möbler. Tv-bänk 40cm med centerhögtalare 21cm ovanpå så det är 14cm upp till tv-kanten. Soffbord och sitthöjd likaså ca 40cm.
 
  • Vardagsrum med TV i fokus monterad 75 cm från golvet, flankerad av golvhögtalare, på en låg TV-bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ en kanna på bordet så känns höjden rätt ;)

Jag har 99cm i underkant på min, funkar med soffan under men skulle nog satt den lite lägre såhär i efterhand
 
Gick en kallibringingskurs(ej isf) för länge sedan och fick då lära mig att 1/3 av bilden bör vara i ögonhöjd och 2/3 ovanför. Detta va i samband med att 1080p kom till breda marknaden.

Tycker de funkar, men brukar man ha blommor å annat bråte på vardagsrumsbordet så anpassar man givetvis för det.
 
Där ser man, det är nåt sånt jag slutade på, 2/3 ovanför, kanske något över.

Jag "tog höjd" bokstavligen genom att ställa en 1,5 petflaska på bordet samt lade upp benen på varandra på bordet. Och då har jag lite extra ovanför tårna så att säga.

Är nöjd med 75cm, men 70cm för en 65" är nog sweet spot.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Prova att höja TV bänken 5cm med ett par klossar så ser du om känslan blir bättre. Det är väl inte TVns höjd i sig utan avståndet mellan TV och möbeln under som känns off
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.