tommib
Vi har bara köpt ett hus och jag hoppas innerligt att vi inte behöver köpa något igen. Inte egentligen för att det var besvärligt utan för att vi trivs så bra i området och inte vill flytta.

Vi/jag hade också en lista med saker som måste vara uppfyllda och saker som inte fick finnas (som i princip är inversen av måstelistan)

Måste
Vattenburen värme av något slag (dvs ej direktel).
Rimlig planlösning
Bra område med bra förskolor/skolor
Nära till natur
Tätt klimatskal som inte kräver akuta åtgärder
Möjlighet att flytta in direkt utan större ändringar i huset

Bra
Källare (fick jag inte, men väl en stor krypgrund som ska konverteras till källare så småningom.
Någon form av stenfasad som inte kräver jättemycket underhåll
Möjlighet för mig att kunna cykla till jobbet.
Nära till badplats
Bra planlösning med minst fyra sovrum
Inte helt nyrenoverat (för att vi hellre gör själva).
Möjlighet till bergvärme.
Lättskött tomt
"mysigt" (min frus krav, som hon inte kunde definiera närmare)

Jag ville ha en friliggande villa, min fru ville ha ett radhus. Det slutade med ett kedjehus, fasad av trä/tegel, elpanna som nu är bytt till bergvärme. Något begränsat med biytor men på det hela taget adekvat. Jag kan cykla till jobbet som det är nu och har möjlighet att byta arbetsplats och ändå cykla. Anledningen till att min arbetsplats blev styrande är att jag i praktiken kommer jobba på ett av fyra stora stockholmssjukhus (möjligen även ett femte) så vi visste var jag kommer vara de närmaste fyrtio åren med stor sannolikhet. För min fru var det betydligt mer osäkert och således inget som gick att styra efter. Det slutade dock mycket bra då vi bosatte oss på södra sidan och hon jobbar nu i Södertälje.

Det absolut viktigaste var som sagt läget och att min fru trivdes i huset. Vi hade inte heller jättemycket pengar när vi köpte huset så det var viktigt att vi skulle kunna flytta in utan att vidta några större åtgärder. Nu fem år senare har vi lagt ca 2 Mkr på att få huset helt renoverat och som vi vill ha det.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
När vi skulle köpa hus ville vi ha gott om utrymme (inte nödvändigtvis många sovrum, men bra biyta) och lagom pendlingsavstånd till jobb..

Viktigt var också att huset var fristående och att det fanns lite tomt/trädgård!
Vi köpte ett "klassiskt" 70-talshus med källare och mögel/fuktproblem..

Vi lärde oss jättemycket, både om renoveringar, fuktproblem, dräneringar, husägarskap osv. Vi hann också snappa upp lite vad vi tyckte var viktigt för oss i ett hus..

Nästa hus vi köpte.. var ytterligare ett 70-talshus med källare (70-talshus är underbara när det kommer till utrymme och de har oförtjänt dåligt rykte).. denna gång utan organiska material i källaren (behövde heller inte dränera om detta). Lärde oss ännumer om renoveringar.. klassiskt nog blev det ju färdigt (så långt som vi påbörjat) samma dag vi hade visning för att sälja det haha.

Det här huset var egentligen lite raka motsatsen till vad vi sökt från början, med tanke på läge osv (inne i byn, 2 m från grannarna). Men tiden rann ut och vi var tvungna att få ett boende innan min andra halvas nya jobb började. Det var svårt att titta effektivt på hus när man bor 100 mil bort.

Tredje huset dök upp ur tomma intet en dag (gled oss ur händerna först, innan köparna blev osams och det återkom på marknaden).. kraven var fortfarande att det skulle vara pendlingsavstånd till jobb, större tomt och med fin utsikt! Det skulle också ha bra biutrymmen, ett extra boende/lgh/hus.. och potential för ett växthus..

Huset i sig var helt oviktigt egentligen.. det var positivt om man inte behövde renovera alla tunga grejer direkt. Men inget annat kändes viktigt.. bara utsikt och läge faktiskt!

Gillade inte planlösningen på huset på bilderna hos mäklaren.. gillade den inte på visningen och gör det inte riktigt idag heller.. och vanligen är det inte ett problem när man kollar på hus - för ett hus kan man alltid modifiera som man vill ha det (svårare att förändra läge och utsikt).. dock är detta hus inte alls lättmodifierat som tidigare hus (gammalt lerstenshus).. men varje gång man tittar ut.. så glömmer man insidan iaf (alltså huset är fint, bara att planlösningen är svår).

Jag älskar läget.. ensamheten här (ser grannarna på avstånd).. våra biutrymmen (uthyres-lgh, verkstad/snickeri, garage, förråd, gästsvit på 120 m2, växthus.. stor loge under omvandling..). Det som saknas är balkongen på huset..så man kan njuta av höjden/utsikten.. men den kommer :)

Om vi köper hus igen är det enbart läget som får styra, utsikten/naturen och att huset (alt uteplatsen) ska kunna vridas mot vackra solnedgångar (utan nära grannar som stör den utsikten).. då jag uppskattar dem otroligt mycket. I övrigt kan det stå ett slott på tomten, eller en husvagn.. :) ok ok.. jag vill gärna ha el och vatten/avlopp också.. (ett plus i kanten är fiber) haha..

OCH.. nu är det slut på stora renoveringsbehovshus, detta hus (som vi bor i idag) är det sista!

Små projekt vill man alltid ha (men det räcker med trädgårdsprojekt, snickeriprojekt osv - för nöje), men antingen renoveras nästa hus klart innan vi flyttar in.. eller så är det nybyggt och klart när vi flyttar in! Nästa gång ska fokusen ligga på att njuta av livet.. som man vill.. utan måsten och utan pressen att renovera klart något viktigt.. (man blir hemmablind snabbt och tycker det är ok med ett halvfärdigt badrum osv.. men nästa gång ska det vara färdigt!)

Det huset ska också vara så nära självförsörjande man kan komma.. solceller, rätt värmekälla osv. Minimerade driftkostnader :)
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Det jag saknar efter att ha bott i vårt första hus i 5 år är:

Större varmgarage där både förare och passagerare kan kliva ur i garaget och där man hade fått plats att byta hjulen på bilen.

Badkar i badrum - kommer att finnas när vi bygger om tvättstugan/bastun till badrum 2/förvaring. kommer att behövas nu när vi har fått småbarn.

Staket eller häck runt hela tomten. Som det är nu delar vi gräsmatta med 3 grannar och har öppen tomtgräns.
Svårare att hålla småbarn på tomten.

Fiber saknades första 3.5 åren men sen kom det äntligen.

Ett sovrum till på övervåningen. Vi har bara två stora sovrum på markvåningen och ett gigantiskt gästrum i källaren.

Saknar grovingång där man kan ställa ifrån sig barnvagn, blöta kläder etc.

Saknar bra klädförvaring i hallen. Nu är det skåp som redan är fulla av säsongskläder.
Skåpen töms dock då vi gör om bastun till förvaring så att vi kan låta gästerna hänga av sig lättare.

Bättre golvvärme i badrummet - kallt på sommaren.

Stora plus som vi har:

Öppen planlösning med jättefina utrymmen, hall, kök, matplats x 2, vardagsrum. Välplanerat kök med stora bänkytor och många skåp och lådor.

Bergvärme och treglasfönster + extra isolering på vinden - varmt och gott till liten peng.

Installerade frikyla efter årets rekordvarma sommar, ska bli skönt nästa år.

Hobbyutrymmen. Jag bebor en gillestuga på 24 kvm med hemmabio och spelmaskiner. Frugan har ett eget hobbyrum med massa saker. Vi har ett rum på ca 9 kvm för alla mina verktyg och maskiner. Datorplats under källartrappen, avskilt och bra.

Tegelfasad - ingen fasadmålning behövs.

Extremt mycket förvaringsutrymmen, hela pannrummet på ca 10 kvm, en 15 kvm källargång + hyllor i garaget.

Tre olika uteplatser - inglasat, under tak med stenläggning och öppet med trall runt växthuset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig själv köpt något hus....... men eftersom hälsan håller på och ordnar upp sig efter 15 års elände och livet ser ut att komma igång...... och det rentav finns hopp om en framtid med flickvännen så har jag ju en del tankar om vad jag kommer att titta efter den dagen det blir dags. Om några år hoppas jag.

Viktigt:

-Stor tomt. Minst en hektar. På område som inte är och inte riskerar att bli detaljplanerat inom överskådlig framtid.
Orsaker: Både jag och flickvännen har stort behov av frihet men på olika vis.
Jag behöver frihet att göra vad jag vill när jag vill. Frihet att bygga de uthus som behövs och frihet att använda tomten inte bara som bostadstomt utan också som verksamhetspunkt för småskaligt skogsbruk och småföretagande och halvhobbyer som ofta innefattar en hel del ved och virke och maskiner och skrot.
Hon behöver utrymme för sin trädgårdshobby och för ett hönshus och möjlighet att vila själen med pyssel på tomten utan att ständigt se en massa folk.
Båda våra behov behöver rymmas på tomten utan att inkräkta på varandra och utan att inkräkta på grannarna och då behövs minst en hektar.
I idealfallet skulle halva tomten vara torr grusbacke och andra hälften en bördig lägd.

-Möjlighet till vedeldning
Även om man inte eldar med ved på heltid innebär det en trygghet att ha möjlighet att ställa uppvärmningssättet efter hur ekonomin ser ut just då. Han man gott om arbete kan man elda delvis med ved och har man ont om arbete kan man kompensera en del av inkomstbortfallet genom att elda enbart med ved och hugga extra mycket ved som man sedan kan elda med när man igen har gott om arbete och inte hinner hugga.

-Uthus eller möjlighet att bygga uthus.
Rent allmänt tror vi båda på principen att bostaden inte skall vara en förvaringsplats. Bostadskvadratmetrar är extremt dyra att skaffa och värma. Det är tröttsamt att bo mitt i ett kaos av upplagrade grejor.
För att kunna leva minimalistiskt måste man antingen sakna ambitioner och vara nöjd med att äga ingenting och sitta i soffan och vänta på socialbidrag eller så måste man vara rik så man kan köpa allt man behöver för fullt pris när man behöver det. Båda de minimalistlivsstilarna är uteslutna. Då återstår att ha billigt byggda eller billiga gamla uthus att ha grejorna i så man får ha livsrum i bostaden.
Mina verksamheter kräver uthus. En verkstad av något slag och någonstans att köra in traktorn och alla redskap och maskiner under tak så de inte förstörs. Hon behöver utrymme för trädgårdsredskap och höns.

-Någon sort källare eller möjlighet att bygga jordkällare
Flickvännens trädgårdshobby blir ju mycket mer givande om man kan lagra skörden för vinterns behov.

-Bra grund och bra stomme i synnerhet i boningshuset
Det mesta annat går att renovera litet i gången för rimliga pengar men om grunden eller stommen är dåliga måste mycket göras på en gång och det blir stressigt och dyrt

-Rymligt kök
Hon tycker om att laga mat. Dessutom är det lättare att dela på köksarbetet och lättare för mig att komma ihåg att vara kökshandräckning om köket är rymligt så en betydande del av hemlivet försegår där.

-Inte för stort boningshus. Allt blir dyrare och arbetsdrygare om huset är jättestort.

-Självdragsventilation.


Fördelar:

-Lä för nordan. Gärna en backsluttning eller skogskant. Gynnar hennes odlingar och minskar uppvärmningsbehovet.

-Vedspis i köket förutom elspisen
Bra säkerhet vid elavbrott och ett praktiskt tillägg då man har mycket på gång.

-Någon slags kvist med stora fönster där man kan driva upp plantor

-En bit närbelägenskog med i köpet för lättillgänglig ved.

-Något stort skuggande träd söder om huset. Ingen av oss tål hetta särskillt bra.
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Vi bodde tidigare i ett radhus och då familjen blev större behövdes något annat. Kravet var stor tomt på landet med stort garage. Grannar inom synhåll men ändå så att man inte störs av grannar eller att vi stör dem.
Inget akut renoveringsbehov

En släkting avled och huset blev tillsalu.
Den familjen hade bott i huset sedan 1964 och jag visste att han var noga när han gjorde reparationer och renoveringar.
Så lite omodernt men allting i gott skick.
Dessutom garage på 240 m2 med smörjgrop. Närmsta grannarna sommartid är en flock kor. Vi brukar titta på varandra när vi båda sitter och idisslar på sommarkvällarna ;)
10km till både mitt jobb och fruns jobb

Bara att slå till!
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
När jag köpte mitt hus så fanns det egentligen bara 2 krav

1. Billigt!
Jag var den som arbetade medans sambon var långtidsarbetslös och med en 1åring så hade man inte överdrivet med pengar med sina blotta 26år.

2. Garage i någon form.

Huset som jag köpte hade legat ute väldigt länge och jag hade tittat både en och två gånger på annonsen.
Men bestämde mig för att gå på visning och mycket riktigt där stod det ju ett ganska nybyggt garage på 60kvm men sen huset ja vad ska man säga.

Tomten var vildvuxen och allt i kåken var gammalt och slitet, billiga klickgolv från Ikea som glidit isär och tapeter som hängde och slängde.

Men det uppfyllde båda mina kriterier och speciellt punkt nr1

Så det slutade med en visning till och så på jag ett skambud och slutade som husägare utan motbud.


Skulle jag köpa hus idag så finns det bara några få punkter

1 läget, vill bo utan grannar men endå nära centrum dvs max 3mil från stan.

2 storlek! Ja det är den som räknas, spelar ingen roll vad kvinnor säger.
Gärna 200+ och gammal timmerstomme

3 storlek på tomten, helst 3000+ ned något utägande eller skifte i närheten/anslutning

Och är det då som det nuvarande så är det bara att låna det banken vågar och så faktiskt leja in folk till lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.