Satte in badrumsmöbler från Aspen vid badrumsrenoveringen för två år sedan och ny noterade vi att de på två ställen i nederkant har börjat svälla. Var i kontakt med återförsäljaren som meddelade att Aspen nu gått in i INR, som i sin tur inte lagerför eller erbjuder reservdelar till Viskanserien vi har. Närmaste ersättare är tio cm bredare, och har helt andra mått så det blir nya skruvhål i väggen. Dessutom är spegeln ovanför kommoden måttbeställd (130cm) och kommer då inte matcha de nya måtten.

In short: det kommer bli en massa dyrt merjobb för att ersätta kommod vid reklamation (och högskåp), vad är praxis vid ett sånt tillfälle? Bita i det sura, kräva av återförsäljare/tillverkare, eller kontakta försäkringsbolag?
 
BirgitS
En bra början är att läsa på vilka regler som gäller reklamation i konsumentköplagen, Konsumentverket har sånt på webbplatsen Hallå konsument. Om man sen vill prata med någon juridiskt kunnig så kan man kolla om ens kommun har kommunala konsumentvägledare.

H hars skrev:
det kommer bli en massa dyrt merjobb för att ersätta kommod vid reklamation
Så som jag har förstått det ska inte du drabbas av några kostnader för åtgärder vid en reklamation, däremot kan det estetiskt bli sämre, t.ex. att spegeln har en annan bredd än kommoden. Om du kan leva med vissa fuktskador i kommoden kan du föreslå att du får pengar i stället för att de åtgärdar.

Men fuktskador på en kommod går ofta inte som reklamation eftersom de vanligen beror på att man inte har torkat bort rinnande vatten och/eller har skadat ytan.
 
Det är sällan sådant går på reklamationen då det anses att man ska torka av kommoden om det rinner vatten på den samt att den inte får utsättas för vatten från duschen som den många gånger gör. Men fortsätt du och va på dem, de brukar vilja hjälpa till för att slippa dåligt rykte.
 
Tack för råd!
Nej, nu har ju inte återförsäljaren uttryckligen sagt att INR går med på reklamation så jag fortsätter stöta på helt enkelt och får agera utifrån det. Det är inte i ett särskilt utsatt läge så jag är lite förvånad att det har uppstått, och sen trodde jag att det var lite bättre material i badrumsmöbler än att de sväller så lätt. Man tänker att de borde vara byggda för den miljön? Det tas ju betalt för det känns det ju som iallafall...
 
Kanske ett aningen sent svar men kändes viktigt att komplettera tråden. Vi hade samma problem med kommoder från Aspen att lådfronterna svällde efter redan ett par år. Vi reklamerade och fick nya fronter - hoppas att även ni fått ersättning. Nu har tillhörande handfat spruckit i glasyren (efter ca 5 år) - vi har två handfat och bägge har ytliga sprickbildningar på exakt samma ställe vid avrinningshålet i bakkant. Inr avvisar reklamation och hänvisar till passerad garantitid. Men inte en chans att vi köper deras handfat (eller produkter) igen och riskerar samma problem. Borde inte vara konsumenten som ska stå för bristande kvalitet.
 
H hars skrev:
Satte in badrumsmöbler från Aspen vid badrumsrenoveringen för två år sedan och ny noterade vi att de på två ställen i nederkant har börjat svälla. Var i kontakt med återförsäljaren som meddelade att Aspen nu gått in i INR, som i sin tur inte lagerför eller erbjuder reservdelar till Viskanserien vi har. Närmaste ersättare är tio cm bredare, och har helt andra mått så det blir nya skruvhål i väggen. Dessutom är spegeln ovanför kommoden måttbeställd (130cm) och kommer då inte matcha de nya måtten.

In short: det kommer bli en massa dyrt merjobb för att ersätta kommod vid reklamation (och högskåp), vad är praxis vid ett sånt tillfälle? Bita i det sura, kräva av återförsäljare/tillverkare, eller kontakta försäkringsbolag?
Har även jag Aspen badrumskommod som svält i nedkant... Frågan är om man kan fixa till det så att det blir någorlunda okej på något sätt? Eller är utbyte av kommod enda sättet?
 
Vi fick okej från butik att byta då det var inom garanti, men modellen hade utgått och vi orkade inte driva det vidare och dessutom blanda möbler. Så nu fokuserar vi på att hålla det torrt så att det inte blir värre, funderar på lite epoxy eller liknande för att motverka ytterligare skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.