Bosse: Min uträkning av den utbredda lasten har jag tyvärr inte kvar, bara summan, 18 kN/m. Av det bör väl 12 kN/m vara snö. Då böjer IPE 270 ner ca 16 mm. Det var den 19/11 jag gjorde uträkningen, men kan alltså inte kontrollera den. Jag brukar dock inte räkna i underkant. Det är ett väldigt stort tak...
 
D
Hmm, 16mm låter på tok för mycket.

Vad kan det tänkas bli på en IPE 300?

Öppning 6000x2000

Det hade ju varit trivsamt att få tag i en INP-balk. Det tycks ju vara en förstärkt variant av IPE
 
Redigerat:
D
Jag uppskattar verkligen att ni hjälper mig att komma vidare i projektet!
 
J justusandersson skrev:
Bosse: Min uträkning av den utbredda lasten har jag tyvärr inte kvar, bara summan, 18 kN/m. Av det bör väl 12 kN/m vara snö. Då böjer IPE 270 ner ca 16 mm. Det var den 19/11 jag gjorde uträkningen, men kan alltså inte kontrollera den. Jag brukar dock inte räkna i underkant. Det är ett väldigt stort tak...
Vad använde du för influensbredd då? Själv får jag 6,9kN/m för karakteristisk snölast:thinking:
 
Jag kommer verkligen inte ihåg hur jag tänkte annat än att jag minns att jag tyckte det var ett ovanligt stora överhäng vid ytterväggarna. Men, jag måste nog ha gjort ett räknefel, för när jag nu räknar om det från grunden får jag 6,88 kN/m för karakteristisk snölast, dvs samma som du. Då är 18 kN/m uppenbart orimligt. Det bör i stället vara 11,2 kN/m för snölast och egenvikt. Jag brukar använda datorns egen kalkylator. Den kan skoja till det om man glömmer av att först trycka på Clear och sedan på Clear All. Jag är en gammal man.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Justus, ingen skugga ska falla på dig eller dina beräkningar. Jag är bara glad att balken eventuellt kan komma att dimensioneras ner :)

Som sagt är jag oerhört tacksam för all input....

Vad tror ni om detta upplag?

Balken fästs med fransk skruv nedåt och eventuellt uppåt. Överliggaren och underliggaren limmas dessutomm.

Tänker mig 4 franska skruvar nedåt i varje upplag och 4 franska skruvar uppåt vid varje upplag. I nästa "lager" kan jag dessutom dra en regel lodrätt rakt över balken från varje sida. Den regeln fästs både i överliggaren, underliggaren och längre ner i konstruktionen.

Illustration av en balk upplagd på pelare med måttangivelser, planerad fastsättning med franska skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag kommer verkligen inte ihåg hur jag tänkte annat än att jag minns att jag tyckte det var ett ovanligt stora överhäng vid ytterväggarna. Men, jag måste nog ha gjort ett räknefel, för när jag nu räknar om det från grunden får jag 6,88 kN/m för karakteristisk snölast, dvs samma som du. Då är 18 kN/m uppenbart orimligt. Det bör i stället vara 11,2 kN/m för snölast och egenvikt. Jag brukar använda datorns egen kalkylator. Den kan skoja till det om man glömmer av att först trycka på Clear och sedan på Clear All. Jag är en gammal man.
Det är verkligen lätt hänt, det har hänt oss alla:D
 
D Derbyboy skrev:
Justus, ingen skugga ska falla på dig eller dina beräkningar. Jag är bara glad att balken eventuellt kan komma att dimensioneras ner :)

Som sagt är jag oerhört tacksam för all input....

Vad tror ni om detta upplag?

Balken fästs med fransk skruv nedåt och eventuellt uppåt. Överliggaren och underliggaren limmas dessutomm.

Tänker mig 4 franska skruvar nedåt i varje upplag och 4 franska skruvar uppåt vid varje upplag. I nästa "lager" kan jag dessutom dra en regel lodrätt rakt över balken från varje sida. Den regeln fästs både i överliggaren, underliggaren och längre ner i konstruktionen.

[bild]
Placera de dubbla stolparna i änden av balken istället så inte stödet blir så ”långt”, det kan uppkomma tvångskrafter om man har ett för utbrett stöd. Det räcker med en skruv på varje sida i underkant på balken. Skruvar du i överkant uppkommer även tvångskrafter. Så försök att ge balken möjlighet att röra sig fritt parallellt med dess längdaxel.
De vinkeljärn du ritat in skruvar du endast i träregeln och pressar dem mot balken. Då hindras balken att röra sig i sidled men kan röra sig i längsled.
Sedan måste balken stagas i sidled längd hela dess längd. Du skulle kunna skruva uppåt genom flänsen men då bör hålet i stålet vara avlångt i balkens längdriktning. Helst bör överflänsen stagas i sidled direkt till takbalkarna.

Svårt att förklara så jag bifogar en bild på hur jag gjorde hemma. Den blev väldigt kladdig så vi får se hur förklarande den blev;)
 
  • Handritad skiss av balkmontering med stolpstöd, skruvar och vinkeljärn för en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
Tusen tack!

Jag ska hem och göra en ny skiss i enlighet med såsom jag uppfattar era instruktioner.....ska bara jobba klart :/

några snabba bara

"shimsa" är det distanser till överliggaren, alltså mellan överliggaren och balken?

eftersom vinkeljärnet inte ska fästas i blaken utan enbart i sidostolpen så kanske jag bara behöver använda två träbitar på varje sida?

Räcker det med upplag på 3 x (regel 5x15) alltså totalt 15x15 (skruvar och limmar stolparna)
 
D
Ritning över taket:

Arkitektritning som visar takkonstruktion med mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Poängen med bossespecials skiss är att den visar hur du kan staga balken dels mot vippning och dels mot förskjutning i sidled utan att förhindra dess rörelse i längsled. Stålet har som bekant betydligt större längdutvidgning än trä.

Vad menar du med takritningen? Det är ju ett annat hus.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
Fan va deppigt, jag inser nu att jag inte har någon konstruktionsritning på det stora huset. Undra hur konstruktören då ska kunna göra beräkningen.

Ritningen ovan är på "lillhuset"
 
Det är inte i hela världen. Till skillnad från oss kan han kontrollera måtten på plats.
 
D
Mm för 1000 kr timmen....
 
Den smällen får du ta. Tänk på vad mycket gratishjälp du har fått här på Byggahus.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.