Jag ska fräsa in nya (kabel-) slangar i väggarna i ett rum som jag planerar att hänga upp en tv på väggen.
Ser gärna att jag har uttag dolda bakom tv'n.
Jag har lite svårt att greppa planeringen i detta. Vad bör jag tänka på?

Har ingen tv-antenn i dag så koax tänkte jag hoppa över helt.
Använder en Apple TV.
Tror inte att jag kommer använda BD-spelare.
Oklart om jag kommer använda en soundbar.

Är det rimligt att ha två eluttag bakom tv'n? Får det plats utan att synas?

Hur löser man möjlighet till inkoppling av andra HDMI-enheter? Slang i väggen till annan plats?
Då är det ett uttag till som ska få plats bakom tv'n.

Hur har ni löst det och vilka mått bör jag använda när jag mäter in för diverse uttag?
 
J
Enklast när du ändå börjar från scratch är att ta upp två så stora hål i var ände uppe och nere så att du kan dra genom kablar utan att skarva dom. Själv har jag lagt en grendosa bakom tvn för att täcka alla behov. Rena uttag funkar så klart med men smidigast är att dra genom allt och förvara boxar etc i bänk under eller bakom tvn om man inte kör helt utan bänk då
 
J Jocke Best skrev:
Enklast när du ändå börjar från scratch är att ta upp två så stora hål i var ände uppe och nere så att du kan dra genom kablar utan att skarva dom. Själv har jag lagt en grendosa bakom tvn för att täcka alla behov. Rena uttag funkar så klart med men smidigast är att dra genom allt och förvara boxar etc i bänk under eller bakom tvn om man inte kör helt utan bänk då
Bra tips, verkligen, ska komma ihåg det när jag ska fixa vardagsrummet senare.

Nu är dock dock sovrummet med begränsat med plats så jag kommer inte att kunna ha någon bänk att gömma någonting i.

Får man plats med en hel grendosa bakom en vägghängd tv verkligen? Trodde det var ett fåtal cm till godo bara?
 
J
Mitt stativ är väl inte det allra smalaste så det går precis. Ofta är ju tvn endast smal allra längst upp med och det bildas ett litet mellanrum lagom för en dosa, men det går ju lösa med längre kablar annars. Se till att få plats med minst ett par hdmi, ett par nätverkskablar om du inte ska ha en switch bakom tvn och elkablar etc etc.
 
  • Gilla
Acer767
  • Laddar…
Så här har vi löst det:
En extra vägg, med gott om palts bakom. Det mindre hålet är bakom TV:n, det större hålet bakom TV-bänken, sedan är det hela inklätt med OSB, gips och vitmålat. Vägguttaget syns längst till höger i bild, bredvid är ett hål ut till kattvinden för antennsladd, nätverkssladdar och lite annat kul. på golvet bakom dräller alla sladdar fritt utan att synas, där finns också förvaring för mängder av CD-skivor. och annat.
391720_448873268481383_994611419_n.jpg

Vettigaste bilden jag hittar på slutresultatet.
Vardagsrum med TV upphängd på vägg ovanför mediaenheter, sladdar dolda bakom, inrett med juldekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Om du vill ha det så slimmat som möjligt så kan du ju köpa LS Zero-ramar och minst två enkel-uttag från Jung, byta kontakter till EVOline Plug till TV och Apple TV, sen få tag på en slimmad HDMI-kabel.
Jag köpte en tunn HDMI-kabel på ebay, avsedd för drönare, det är egentligen två HDMI-kontaktstycken för flatkabel och en flatkabel då.

Jag körde med Schneider Exxact. Det finns bilder på min profil, dock bara över hur det blev i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Acer767
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så här har vi löst det:
En extra vägg, med gott om palts bakom.
Snyggt jobbat!
Det är svårlöst för mig att göra på det viset då jag har gammalt hus med stående råspont (innerväggen är alltså dubbel stående råspont utan mellanrum och sedan board utanpå) så jag får fräsa spår mellan sponten med motorsåg (roligast, men det går ju med fräs också) för att få ner slangen och sedan blir det grunda små rot-dosor till el.

Rummet är så pass litet att det inte är rimligt att bygga ny vägg utanpå, annars hade det varit första valet.
 
A Acer767 skrev:
Snyggt jobbat!
Det är svårlöst för mig att göra på det viset då jag har gammalt hus med stående råspont (innerväggen är alltså dubbel stående råspont utan mellanrum och sedan board utanpå) så jag får fräsa spår mellan sponten med motorsåg (roligast, men det går ju med fräs också) för att få ner slangen och sedan blir det grunda små rot-dosor till el.

Rummet är så pass litet att det inte är rimligt att bygga ny vägg utanpå, annars hade det varit första valet.
Det var mest tänkt som inspiration, man har ju lite valfrihet när man har 40 kvm vardagsrum. Vi hade tidigare en tjock-TV på TV-bänk och den stod alltid framdragen, och så hade vi en projektor och duk i takskarven, sedan var det ändå bara tomt bakom, så det här bygget blev ju när vi ändå målade alla bastupanel vit.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om du vill ha det så slimmat som möjligt så kan du ju köpa LS Zero-ramar och minst två enkel-uttag från Jung, byta kontakter till EVOline Plug till TV och Apple TV, sen få tag på en slimmad HDMI-kabel.
Jag köpte en tunn HDMI-kabel på ebay, avsedd för drönare, det är egentligen två HDMI-kontaktstycken för flatkabel och en flatkabel då.

Jag körde med Schneider Exxact. Det finns bilder på min profil, dock bara över hur det blev i vardagsrummet.
Bra tips! Tack!
Zero-uttag blir nog lite överkurs men Schneider Exxact hade jag förträngt. Jag har ju sådant bakom kylskåpet med bra resultat.
Exxact finns ju dessutom med 3 uttag i ett, 1 runt 16A rakt fram och 2 små 2,5A från sidorna. Det hade kanske varit något.

Bra tips med EVOline också, hade missat dem helt.
 
richardtenggren
Beror på hur slimmat man vill ha, det uttaget du syftar på bygger som ett vanligt 2-vägs, om man kör på två eller fler 1-vägs i flerfacksram så blir det att inte bygga lika mycket.
Det finns med tre st europropp också, men då bygger kontakten i mitt tycke för mycket bakom tv:n. Men jag körde så nere bakom tv-bänken.
 
En annan variant dom någon på foruimet kört är rektangulärt ventrör i väggen från tvbänken upp till tv:n. Då kan alla uttag vara där nere och du drar upp kablarna genom väggen till tv:n
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
En annan variant dom någon på foruimet kört är rektangulärt ventrör i väggen från tvbänken upp till tv:n. Då kan alla uttag vara där nere och du drar upp kablarna genom väggen till tv:n
Det blir som sagt ingen tv-bänk pga utrymmesbrist men ventrör upp i innertak och ner i annat utrymme skulle ju kunna funka. Du har inte koll på var man kan hitta sådant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.