Hej har precis köpt hus och tidigare ägaren har en annorlunda lösning på ett teleuttag i ett av rummen.
Har ingen användning av telejacket så min fråga är hur blir jag av med detta snyggast?
Ett alternativ kanske förutom att ta bort det är att göra om det till nätverksuttag?
Har inte fått tillgång till huset, därför är bilden ganska dålig som är från visningen..
Mvh Patric
 
  • En ovanlig lösning för teleuttag där flera sladdar är sammankopplade och ligger på ett trägolv mot en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Klipp bort grejen/dosan och dra ut kabeln. Det ser ut som kabeln bara går oskyddad genom väggen.
Hade den gått i ett rör skulle du kunna nyttja röret för en nätverkskabel.
 
  • Gilla
Rappen88
  • Laddar…
Går sladden rakt igen väggen?

Tror inte vanlig "telefonsladd" klarar några högre överföringshastigheter, de brukar väl inte vara tvinnade ("twisted") såsom ledarna i TP-kabel (twisted pair)?
 
Jo, de brukar vara tvinnade. Men inte partvinnare och med en mycket längre avstånd mellan varven. Men det funkar, i alla fall på kortare avstånd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går sladden rakt igen väggen?

Tror inte vanlig "telefonsladd" klarar några högre överföringshastigheter, de brukar väl inte vara tvinnade ("twisted") såsom ledarna i TP-kabel (twisted pair)?
Ingen aning, garaget är på andra siden väggen. Får titta på detta när jag flyttat in.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, de brukar vara tvinnade. Men inte partvinnare och med en mycket längre avstånd mellan varven. Men det funkar, i alla fall på kortare avstånd.
Nätverkskabel är så billigt att det inte spelar någon roll. Släng gamla telekabeln, dra nätverkskabel.
 
Nä, inte för kostnaden. I så fall är det för böket att dra kabeln. Men man riskerar ju att få en svajig anslutning. Men det funkar.
 
J
En sån rulle har jag haft i forntiden. Det är en förlängare som man kan dra ut. Kasta och spackla igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, de brukar vara tvinnade. Men inte partvinnare och med en mycket längre avstånd mellan varven. Men det funkar, i alla fall på kortare avstånd.
Öhh, va? EKKX är väl visst partvinnad? Men stigningen är tio gånger så hög för CAT3 som för CAT5, så man klarar bara (med någon garanti) 10 Mbps över den. (Men det kan gå fortare, dvs 100 Mbps om den bara är kort nog).

Dock, som de andra sagt, inget att spara på idag, utan bara släng bort och dra "riktig" kabel ifall du behöver.
 
Den fins tydligen i både 1*4 och 2*2. Jag är rätt säker på att den för är 1*4. De jag sett i praktiken har varit 1*4. Det funkar det med. Bara man tar rätt ledare.
 
Om du hittar andra änden och vill ha nätverkskabel dit så kan du använda telesladden som dragtråd, klipp den så du har lite längd tejpa sedan på en nätverkskabel och dra ut telekabeln från andra håller så följer nätverkskabeln med igenom.

Alternativt fäst en tråd eller snöre, och ha som dragtråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.