HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns risk att det blir lite tufft med fritidshuset? När man kommer dit på senhösten, efter några veckors bortavaro. Slår på ett antal lampor, 2st VVB, 4 ( ev. 6 ) st elektriska element och så en kopp kaffe på det. :surprised:
Förhoppningsvis går den fasta avgiften för när du inte är där ner, månaden med startup-effekten blir såklart dyr...

Så länge bolagen kör effekt/månad bör det inte vara ett problem, det finns dock exempel både i Sverige och utomlands där elnätsbolaget kör effekttopp som prisar hela året...
 
Det är väl inte kallare i år än åren innan, snarare tvärtom? Ändå så ser elpriserna ut så här:

Linjediagram över elpriser för 2016, 2017 och 2018 per månad, där priserna varierar genom året.

Jämför jag timpriserna med förra året då det var nästan tio grader kallare än samma dag i år så ser det ut så här:
Stapeldiagram som jämför timvisa elpriser den 4 december för 2017 (svarta staplar) och 2018 (blåa staplar).

Nog känns det som om elpriserna bara stiger...

Notera också hur lite du kan påverka elpriserna utifrån vilken timme på dygnet du använder elen med timtaxa. Ifjol var det kallare, då kunde man påverka mer. Ändå är elen dyrare i år...

Någon kommer säkert att skylla på torkan i somras, särskilt med tanke på den första grafen, men notera att elen var dyrare redan innan torkan kom.

Titta sedan på denna graf som visar den 7:e mars 2017/2018. Det var 4 grader kallare 2017 än 2018, det avspeglas verkligen inte i elpriset...
Stångdiagram jämför timpriset på el mellan 07 mars 2018 (blå) och 07 mars 2017 (svart) över dygnet.

Det spelar inte så stor roll när man kollar på elpriserna, ju mer handel vi får med grannländerna desto dyrare el får vi. Och skillnaden i priset på el mellan högförbrukning och lågförbrukning är ju inte jättestora.

Slutsatsen är helt enkelt att vi kommer att få betala mer för både el och elnät framöver och att det är svårt att påverka priserna jättemycket. Men man kan ju konstatera att jag skulle kunna ladda laddhybriden ca 15 öre billigare per kWh i snitt om jag laddar på natten istället för på kvällen. Det motsvarar ca 1.50kr per dag med min hybrid. Motsvarande kostnad för maxutnyttjande av effekten i Partille motsvarar ca 30 öre mer per kWh. Man förlorar således mer på att ladda sin bil under maxtimmen pga elnätet än vad man förlorar med timdebitering. Totalen ger ca 2.50kr per dag eller ca 75kr per månad som man kan tjäna in på att ladda elbilen på natten istället för under kvällen under den tid på året då elpriserna varierar mycket över dygnets timmar.

Om man bara väljer långsam laddning (6A) så kommer dock skillnaden i pris på laddningen av elbilen bara att bli ungefär 1/3 så mycket, dvs 25kr/månad.

Även om jag tittar på hur jag kan påverka elnätets nyttjande så skulle jag tjäna mer pengar på att dra ned säkringen av huset från 3x20A till 3x16A (drygt 800kr) än vad jag skulle tjäna in på att ladda elbilen "smart" genom att ladda den på rätt tider.

Allt detta är beräknat på ca 10kWh/dag i elförbrukning på elbilen/laddhybriden.

Räknar man istället på att man med uppvärmning på ca 8000kWh per år via elpatron kan göra denna runt 5 öre billigare per kWh (troligen mycket överskattat, men för sakens skull, den mesta uppvärmningen sker redan på de billiga timmarna), så sparar man in 400kr. Den besparingen baserar jag bara på elpriset. Man kanske kan spara ytterligare 100kr/månad under fyra månader på nätavgiften om man inte använder elpatronen när spisen och ugnen är igång, detta motsvarar då ytterligare 400kr.

Så med alla mina potentiella besparingar så skulle jag totalt kunna spara in knappt 2000kr per år (lite avrundat). Det blir en del pengar, men notera att nedsäkringen från 20A till 16A står för närmare hälften. Och om alla börjar göra så här så kommer elpriserna/nätpriserna i allmänhet att börja stiga ännu mer för att kompensera för inkomstbortfallet!

Och notera också att det finns lite obekväma saker i detta med effekttariffer på elnätet, exempelvis så kan ett enda tillfälle då man vill värma bastun samtidigt som man lagar mat kosta runt 100kr och om du då samtidigt måste ladda elbilen också så drar det iväg till 200kr och har du otur att elpatronen går in med ca 4kW så kostar det 300kr för detta tillfälle. Det finns pengar att spara på att använda sig av effektvakter, men det driver fram ytterligare en sak som man måste tänka på varje gång man slår på en elapparat också. Titta på mina grafer i mitt tidigare inlägg, där ser man hur de olika sakerna läggs på varandra om man inte planerar så mycket (nu valde jag iofs att ladda bilen med 6A istället för 16A eftersom jag inte hade bråttom med att få den fulladdad).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det spelar inte så stor roll när man kollar på elpriserna, ju mer handel vi får med grannländerna desto dyrare el får vi. Och skillnaden i priset på el mellan högförbrukning och lågförbrukning är ju inte jättestora.
Håller med dig i det mesta, framförallt blir det högre komplexitet på energisystemen i privatbostäder...

Dock, är jag övertygad om att volatiliteten på elhandelsmarknaden kommer att öka över tid när sol och vind får större påverkan på mixen. Vilken nivå den kommer svänga kring är klart svårare att förutspå men jag tror att periodvis kommer energi vara väldigt billigt, problemet då är ju det inte är då man behöver den, då kommer lagring in matchen.

Man kommer kunna ladda batterier med billig energi för att sedan plocka ut hög effekt momentant, svårigheten är såklart få batteriet att klara hela effekttoppen... I en villa är ju effektfluktationerna betydligt större än om det är utsmetat på 100 hushåll i en BRF och därmed lättare att förutspå...
 
P PurreP skrev:
Precis, högsta snittförbrukningen på en klockkvart (alltså inte löpande 15 min period) blir prissättande för den månaden.

Dock kommer säkert olika bolag ha lite olika lösningar för detta beroende på många olika saker... En del kommer ha högre överföringsavgifter och lägre effektavgifter och vice versa...
Känns som uppgjort för att man endå kommer få betala max, man kommer någon gång under månaden ligga ganska nära max.
Men så länge inte nätavgiften blir dyrare än idag så är det inga problem.

Och att bygga ut elnätet borde inte kosta oss nå, med den senaste tidens höjningar borde exempelvis Vattenfall kunna bygga utan problem. Men det hör inte hit
 
Spontant känns det som att det är lite aggressivt att en kvart i en månad ska bestämma priset på hela månaden. Det är för korta tidsperspektiv. Hushåll kan göra oerhört mycket för att smeta ut sin belastning men när det är tekokare, micro (tina brödet) och en brödrost för en annan skiva som styr resten av månadens pris, varför ska jag då bry mig. Jag kommer ju maxa effektpriset redan första morgonen.....

Grundtänket har jag inget problem med, men det ni diskuterar här har för korta tidsperioder för att vara hanterbart.
 
  • Gilla
JDA och 1 till
  • Laddar…
Men med mätning varje minut så kan jag ändå få ned påverkan av enskilda maskiner till en femtondel om jag kan styra andra större brukare som elbil, elpatron, bastu mm
 
Jag har icke-smarta-hem som referens. Då finns det inget som stänger av bergvärmepumpen när jag startar brödrosten.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi lyckades igår med att få en medeleffekt över 15 minuter på över 14kW. Det blir drygt 20A per fas i snitt. Då laddade elbilen på 6A på en av faserna och spisen var igång på en annan fas (använde bara två plattor som ligger på samma fas). Den tredje fasen hade ingen enskild stor förbrukare igång.

Resten kom ifrån bastun (9kW) och elpatronen (3kW, 33% av 9kW) och var jämnt fördelat över alla tre faser.

Jag misstänker att fasen med induktionshällen var väldigt nära att få huvudsäkringen att lösa ut (den är som sagt var på 20A). Hällen löser relativt ofta ut någon av sina två 10A säkringar nämligen, man kan inte köra alla plattorna i boost-läge samtidigt för då går 10A-säkringen på mindre än två minuter. Igår kväll toppade effekten på 16kW under denna kvarten och det innebär att i ca fem minuter så låg strömmen på fasen med hällen på runt 30A genom huvudsäkringen.

Vad vill jag ha fram av detta nu då?

Jo, jag vill betona att om jag bara hade kunnat styra bort laddningen av bilen (6A denna gång, 16A andra gånger) och stänga av elpatronen (3kW) så hade jag fått ned effektutnyttjandet med 30% (~4,4kW, med 16A laddning ytterligare 2,3kW). Detta skulle inte påverkat hushållet menligt, men en effektminskning med 6,7kW motsvarar i Partille (även om de debiterar för den mest utnyttjade timmen inte mest utnyttjade kvarten) en extra månadskostnad på 174kr för den månaden.

Man kan också reflektera över att man bara genom att låta uppvärmningen av bastun ta 3x så lång tid (den får värma en minut av tre) kan spara in 6kW, vilket alltså motsvarar 156kr om man lägger det på toppen av den övriga energiförbrukningen.

Med 15-minutersmätning på effekttopparna så åker man nog dit rätt så rejält vid matlagning. Betänk att pepparkaksbaket hemma hos mig drog 3kW under tiden ugnen var igång (1,5h). Detta motsvarar 78kr om man lägger det på toppen av den övriga förbrukningen (med Partilles avgift). Det blir dyra pepparkakor det...

Hur man än vrider och vänder på det så skulle effektmätning över 15 minuter leda till att matlagningen skulle bli väldigt styrande för eltaxorna och man får absolut inte ha några andra större elförbrukare igång när matlagning sker. Man behöver dock inte prediktera när matlagning sker utan det räcker med att man stänger av elpatron/bastu/elbilsladdning under tiden man lagar maten.

Notera att diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare fungerar på ungefär samma sätt som matlagningen, men de använder ofta lite lägre effekter, åtminstone maskinerna i mitt hus. Man bör dock inte köra tvättmaskin och diskmaskin samtidigt som man lagar mat, det kan bli dyrt...

Om man kan leva med konsekvenserna så skulle en ganska enkel styrning av effektuttagen dock fungera i vårt hus:
- stäng av elpatronen från 11.30-13.30 varje dag (ifall någon är hemma och äter lunch) och från 17-22 (middag+tvätt+disk)
- ladda bara bilen efter kl 22 och ladda med så låg ström som möjligt (6A bör räcka för nästa dags behov)
- kör bara bastun mellan matlagningar och om ingen tvättning/torkning/diskning pågår. Men just för bastun så skulle automatisering med avstängning av elpatron, elbil och eventuellt fördröjning av uppvärmningen också vara fördelaktigt.

Slutligen, om man har timpriser på elen också så får man ytterligare saker att ta hänsyn till, men i praktiken så håller principerna ovan även då. Man kan fundera på om man vill stänga av elpatronen från 7-13.30 istället på vardagarna om inte huset hinner bli för kallt.

Men det är klart, om man automatiserar allting så kan man spara in ytterligare kronor, men det gör nog inte så stor skillnad jämfört med mina enkla regler ovan.
 
Bra exempel på varför det är omöjligt att anpassa sig utan automatiseringar. Saknar huset en effektvakt som stänger av kontinuerliga förbrukare (kylfrys, vp, vv osv) när jag startar brödrösten och hårtorken på morgonen så kommer inte detta fungera för konsumenten.

Eftersom det är en omöjlig manuell uppgift kommer folk skita i det. Det verkar rimligare att återgå till tidigare dubbeltariffer osv och styra förbrukning till rätt tid på dygnet? Det verkar vara ett mer realistiskt mellansteg.
 
  • Gilla
RJMS och 3 till
  • Laddar…
Det var en vettig kompromiss när det inte fanns teknik för att mäta på korta intervall. Jag gissar att den här effekt tariffen gäller under den tiden som tidigare var hög pris tid.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi lyckades igår med att få en medeleffekt över 15 minuter på över 14kW. Det blir drygt 20A per fas i snitt. Då laddade elbilen på 6A på en av faserna och spisen var igång på en annan fas (använde bara två plattor som ligger på samma fas). Den tredje fasen hade ingen enskild stor förbrukare igång.

Resten kom ifrån bastun (9kW) och elpatronen (3kW, 33% av 9kW) och var jämnt fördelat över alla tre faser.

Jag misstänker att fasen med induktionshällen var väldigt nära att få huvudsäkringen att lösa ut (den är som sagt var på 20A). Hällen löser relativt ofta ut någon av sina två 10A säkringar nämligen, man kan inte köra alla plattorna i boost-läge samtidigt för då går 10A-säkringen på mindre än två minuter. Igår kväll toppade effekten på 16kW under denna kvarten och det innebär att i ca fem minuter så låg strömmen på fasen med hällen på runt 30A genom huvudsäkringen.

Vad vill jag ha fram av detta nu då?

Jo, jag vill betona att om jag bara hade kunnat styra bort laddningen av bilen (6A denna gång, 16A andra gånger) och stänga av elpatronen (3kW) så hade jag fått ned effektutnyttjandet med 30% (~4,4kW, med 16A laddning ytterligare 2,3kW). Detta skulle inte påverkat hushållet menligt, men en effektminskning med 6,7kW motsvarar i Partille (även om de debiterar för den mest utnyttjade timmen inte mest utnyttjade kvarten) en extra månadskostnad på 174kr för den månaden.

Man kan också reflektera över att man bara genom att låta uppvärmningen av bastun ta 3x så lång tid (den får värma en minut av tre) kan spara in 6kW, vilket alltså motsvarar 156kr om man lägger det på toppen av den övriga energiförbrukningen.

Med 15-minutersmätning på effekttopparna så åker man nog dit rätt så rejält vid matlagning. Betänk att pepparkaksbaket hemma hos mig drog 3kW under tiden ugnen var igång (1,5h). Detta motsvarar 78kr om man lägger det på toppen av den övriga förbrukningen (med Partilles avgift). Det blir dyra pepparkakor det...

Hur man än vrider och vänder på det så skulle effektmätning över 15 minuter leda till att matlagningen skulle bli väldigt styrande för eltaxorna och man får absolut inte ha några andra större elförbrukare igång när matlagning sker. Man behöver dock inte prediktera när matlagning sker utan det räcker med att man stänger av elpatron/bastu/elbilsladdning under tiden man lagar maten.

Notera att diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare fungerar på ungefär samma sätt som matlagningen, men de använder ofta lite lägre effekter, åtminstone maskinerna i mitt hus. Man bör dock inte köra tvättmaskin och diskmaskin samtidigt som man lagar mat, det kan bli dyrt...

Om man kan leva med konsekvenserna så skulle en ganska enkel styrning av effektuttagen dock fungera i vårt hus:
- stäng av elpatronen från 11.30-13.30 varje dag (ifall någon är hemma och äter lunch) och från 17-22 (middag+tvätt+disk)
- ladda bara bilen efter kl 22 och ladda med så låg ström som möjligt (6A bör räcka för nästa dags behov)
- kör bara bastun mellan matlagningar och om ingen tvättning/torkning/diskning pågår. Men just för bastun så skulle automatisering med avstängning av elpatron, elbil och eventuellt fördröjning av uppvärmningen också vara fördelaktigt.

Slutligen, om man har timpriser på elen också så får man ytterligare saker att ta hänsyn till, men i praktiken så håller principerna ovan även då. Man kan fundera på om man vill stänga av elpatronen från 7-13.30 istället på vardagarna om inte huset hinner bli för kallt.

Men det är klart, om man automatiserar allting så kan man spara in ytterligare kronor, men det gör nog inte så stor skillnad jämfört med mina enkla regler ovan.

Kul med exempel från verkligheten!

Jag jobbar med större fastigheter och BRFer inom energibranschen och där är jag helt övertygad (via samtal med stort statligt bolag) om att vi kommer ha 15min-perioder för effektmätning.

Kanske att jag dragit lite snabba växlar på att det kommer se likadant ut på privatsidan, 60min-period känns ju mer rimligt men man vet ju inte...

Hur ser elnätstariffen ut i Partille?

Fast avgift
Effektavgift
Överföringsavgift

Hur skiljer sig priserna mellan privatbostad och större fastigheter?

Högsta effektpriset jag stött på, hittills, är Eon i Järfälla, 88 SEK/kW/månad för större fastigheter, då är man i paritet med tyska marknaden...
 
D Daniel 109 skrev:
Det var en vettig kompromiss när det inte fanns teknik för att mäta på korta intervall. Jag gissar att den här effekt tariffen gäller under den tiden som tidigare var hög pris tid.
Varje elnätsbolag kommer ha sina egna lösningar på detta, på fastighetssidan finns det inte två bolag som har samma struktur...

En del har ingen överföringsavgift, bara effekt.
En del har två nivåer på både överföring och effekt beroende på höglasttider osv,,,
 
engs
Undrar om någon undersökt om ändrad användning för att styra bort effekttoppar kommer påverka totala elförbrukningen?

Kan tänka mig att man t.ex. slår på diskmaskinen innan man lägger sig på kvällen, när man innan förändringen skulle kört den efter frukosten, som också skulle fått plats.

Att man kör igång tvättmaskin tidigare än nödvändigt för man inte vill köra den när man kommer hem efter jobbet och lagar mat samtidigt. Och missar en omgång ombyte för hela familjen, som skulle fått plats om man slapp tänka på effektuttaget och kunde optimera för full maskin istället för effektuttag.

Att ev. automatisk styrning ger högre förbrukning pga ojämnare tempratur där det är aktuellt. T.ex. kyl/frys - istället för att frysen får variera mellan -16- -20 idag (ingen aning om variansen idag men för sakens skull) så kommer den högre upp i temp ibland pga andra förbrukare föreglar tillslag av kompressorn vid normal högtemp. Vilket torde kräva mer energi när den ska ner i rätt temp igen?
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Just frysen har jag färsk information om hur kass de är på att hålla kylan nuförtiden (3år gammal Electrolux av halvdyr modell). Vid ett strömavbrott på 4h hade frysen stigit från -18 till -5. Detta antyder att frysen kanske inte är det lämpligaste att reglera...

Men det är ju uppenbart att man gör saker mindre effektivt. Vi kör exempelvis oftare halvfull diskmaskin nuförtiden, detta för att den skall kunna tömmas på morgonen för att undvika överfull maskin efter middagen. Detta driver mer åt det hållet.

Tvättmaskinen kör idag på eftermiddagen innan vi kommer hem. Men vi får inte in en torktumling då. Alltså så måste vi minska mängden tvätt per maskin på veckan så att vi kan hängtorka då och köra underkläder på helgen med tumling. Summan blir nog mer el...

Och elbesparingar går ju på tvären mot effektbesparingar, det är billigare att hålla ett rum varmt hela tiden än att värma det då man behöver det. Jag har golvvärme i farstun som är igång morgon och kväll, det är tydligen bättre att jag värmer upp hela rummet hela tiden då det sparar effekt (men inte total energi).

Om jag skall ha middag på inglasningen på vintern så är det bättre att jag värmer upp den långsamt under ett dygn än att jag slår på värmen med full effekt en stund innan.

Och så här fortsätter det...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag bor alltså inte själv i Partille, men har bekanta som gör det. Prismodellen finns i detta inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kunder-25-hoejning.232813/page-5#post-3115426

Några 88kr/kW är det inte, men det är 26kr/kW under den mest belastade timmen plus överföringsavgift/kWh.

Jag här räknat på det och månadskostnaden är ungefär densamma som jag har idag med mitt energibolag, skillnaden är bara den att enskilda tillfällen styr priset mycket mer i Partille så det kan bli dyrt att ha bastu eller elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.