Hej!
Jag har en badtunna kopplad till ett reningsverk och en liten 2kW värmare.
Nu när jag kör så klarar inte värmaren att få upp tempen till ~40 som jag vill ha, vad är det som påverkar att den lilla sista biten inte funkar, är det så att desto varmare vatten, desto mer värmeförlust helt enkelt? Den värmer ju på bra upp till 30 grader sen så blir det segt upp till ca 37 och sedan blir det inte varmare.
Tyvärr har jag ingen energimätare än som kan se hur mycket den jobbar.
Se medskickad graf.
Jag har en extern vedkamin inkopplad oxå, så det jag hade hoppats på är ju att hålla just den höga temperaturen med elvärmaren om jag inte hinner elda just vid badet och elda upp med ved tidigare under dagen..

Temperaturhistorikgraf för en badtunna som visar ökning från -30 till 37 grader över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, mitt vanliga bubbelbadkar för inomhusbruk har en värmare på 2 kW .. om en tillverkare bedömer att det är lagom för att hålla 37-40 grader på 150 liter vatten inomhus, så är min gissning att det är för lite för att hålla en kubikmeter vatten i samma temperatur utomhus på vintern ...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Värmaren höjer temperaturen så länge tillförd energi överstiger förlusterna.
Du har helt enkelt en väldigt dåligt isolerad badtunna.
Jag håller just nu 37 grader i vårt bad 4500L och 2 grader utetemp
och det går åt ca 8kWh/dygn.
Ditt bad får antagligen 48kWh/dygn och håller då drygt 30 grader, det blir väldigt dyrt, mer än 2000:- för en månad.

Hur har du isolerat tunnan?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Kolla också att locket sluter tätt ordentligt, det är mycket energi som försvinner om den varma ångan läcker ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte meningen att värmaren ska vara på hela tiden, den skall kunna hålla en temperatur som gör att det inte fryser och det jag skrev innan. Vi pratar om en helt vanlig badtunna här, inget isolerat spabad.
Så, teorin om att det är mer värmeförluster desto större temperaturskillnader det är på vatten/utetemperatur stämmer väl antagligen då, förlusterna blir högre vilket gör att värmaren får gå för fullt.
 
För övrigt har jag flera ställen där jag har stora energiförluster, kaminen i sig har jag isolerat utvändigt, men insidan blir ju oxå stora ytor som blir kalla om jag inte eldar. Locket är ett enkelt i plast. Så, bara 2kW är väl ett under att det värmer så mycket som det gör.
 
C
fresve fresve skrev:
Så, teorin om att det är mer värmeförluster desto större temperaturskillnader det är på vatten/utetemperatur stämmer väl antagligen då, förlusterna blir högre vilket gör att värmaren får gå för fullt.
Ja ja, förlusten ökar ju naturligtvis med temperaturskillnaden. Annars hade ju temperaturen stigit i all oändlighet.
 
fresve fresve skrev:
Hej!
Jag har en badtunna kopplad till ett reningsverk och en liten 2kW värmare.
Nu när jag kör så klarar inte värmaren att få upp tempen till ~40 som jag vill ha, vad är det som påverkar att den lilla sista biten inte funkar, är det så att desto varmare vatten, desto mer värmeförlust helt enkelt? Den värmer ju på bra upp till 30 grader sen så blir det segt upp till ca 37 och sedan blir det inte varmare.
Tyvärr har jag ingen energimätare än som kan se hur mycket den jobbar.
Se medskickad graf.
Jag har en extern vedkamin inkopplad oxå, så det jag hade hoppats på är ju att hålla just den höga temperaturen med elvärmaren om jag inte hinner elda just vid badet och elda upp med ved tidigare under dagen..

[bild]

Snygg kurva.:D
 
Isolering är AoO, jag har 100 mm frigolit limmat på alla ytor. Det är som en termos. Jag håller 40°C året runt utom på sommaren då jag minskar till 35º.
Stänger jag av pumpen/värmen så minskar temperaturen med 2º/ dygn.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Isolering är AoO, jag har 100 mm frigolit limmat på alla ytor. Det är som en termos. Jag håller 40°C året runt utom på sommaren då jag minskar till 35º.
Stänger jag av pumpen/värmen så minskar temperaturen med 2º/ dygn.
Är den hemmabyggd? Skulle vara kul att se konstruktion.
 
Jag har en vedeldad badtunna som jag har kompletterat med lite extra isolering och en 2kw värmare. Runt själva tunnan stoppade jag in 50mm eller om det var 100mm stenullskivor. Till lock har jag 50mm cellplast. Vintertid har jag inga problem att värma tunnan med elvärme, men det tar lååååång tid om jag ska värma upp den från kallt.

Att hålla temperaturen är inga problem så länge jag har locket på, även vid minusgrader. Så fort man tar av locket så försvinner dock värmen fort och då går det inte att hålla värmen vid ett par minusgrader.
 
Min lösning ser ut såhär, som sagt inget extraisolerat. Extern kamin som skymtas till vänter.
Pump och värmare är installerad i Garaget som är bakom kaminen.
Flödet från tunnan är utgående ner i ett rör under mark som sedan går direkt in i garaget, in i reningsverket, genom elvärmaren, genom kaminen och sedan ut i tunnan igen.
För att kunna ha kaminen så långt bort krävs cirkulation som jag alltså sköter via reningsverket.
Tunnan är från Sotarns badtunnor.
Reningsverket är en sandfilterpump från Bestway, köpt på Jula.
 
  • Utomhusbild med badtunna på träaltan, möbler, extern kamin till vänster och röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart hus med terrass och balkong, kamin synlig till vänster, grön gräsmatta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magnusm78
  • Laddar…
Den pumpen är inte gjord för de höga temperaturerna. Om pumpens kapacitet påverkas av det eller om risken för slitage bara ökar kan jag inte svara på. I min värmare sitter en flärp, är flödet för lågt så värmer den inte.

Det är inte så enkelt att termostaten i värmaren inte står på max eller inte fungerar som den ska? Du behöver nog mäta effekten som värmaren drar för att hitta felet.
 
N NoOne2k skrev:
Det är inte så enkelt att termostaten i värmaren inte står på max eller inte fungerar som den ska? Du behöver nog mäta effekten som värmaren drar för att hitta felet.
Vi har nog redan avhandlat att effekten är för dålig i förhållande till värmeförlusterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.