Hej
Ska renovera vårt nya hus i vår och ska då sätta in Ikea eller Epoq kök. Står nu valet och kvalet gällande vitvaror, har tittat på Ikeas uppställning ugn Finsmakare, ugn/mikro Finsmakare, häll Högklassig, fläkt Underverk, diskmaskin Diskad samt deras fristående kyl och frys. Är själv sugen på Någon av tyskarna Siemens eller Bosch mest för att det känns bra och att de kanske är lite snyggare. Hur ska motivera merkostnaden för minsambo att köpa Tyskt. Ska även införskaffa tvätt och tork och det ska inte bli IKEA.

Är det verkligen så att Ikea är så mycket sämre än Tyskarna....så att enbart det ska räcka som argument. Finns det belägg för kvalitetsskillnaden eller är det bara som folk tycker.....

Kan sägas att jag fått en offert på Husqvarna som även den är lite intressant.

Tack för era synpunkte
 
BirgitS
W Wennbergp skrev:
Är själv sugen på Någon av tyskarna Siemens eller Bosch mest för att det känns bra och att de kanske är lite snyggare. Hur ska motivera merkostnaden för minsambo att köpa Tyskt.
För det första är Siemens och Bosch två varumärken från ett företag, dvs. två olika utseenden på samma innandöme, och sen tillverkar de även många vitvaror i andra länder än Tyskland så vill man ha tysk kvalitet måste man kontrollera tillverkningsland.

Ikea tar för närvarande sina vitvaror från Electrolux-koncernen (dit även Husqvarna hör) och många har problem med deras produkter, även om jag har klarat mig bra. Du kan t.ex. läsa tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-vilka-maerken-aer-baest.330264/ .
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Just Ikeas Diskad som du kollat på har förvånansvärt många släktdrag med Bosch ;)
 
Säljaren sa att Diskad var Ikeas ända Bosch vitvara så den kanske fungerar bra.

Att Bosch och Siemens är samma har jag förstått, att jag sneglar på dem är att jag gillar deras design.
Men frågan är om man gör bort sig om man väljer allt på Ikea
 
  • Gilla
Juhlin och 1 till
  • Laddar…
A
EPOC vitvaror kommer från Turkiet Vestel-fabriken.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Diskad är ju definitivt en BSH produkt om inte annat så syns det på priset.
den skulle jag välja om jag köpte en disk från IKEA (vilket aldrig skulle hända)
 
electroluxaren skrev:
EPOC vitvaror kommer från Turkiet Vestel-fabriken.
Antar att du syftar till Epoq och till de vitvaror som erbjuds på Elgiganten? Menar du att de inte har några produkter som görs i Tyskland?
 
A
Erbjuds det några EPOQ vitvaror på elgiganten längre?
 
  • Gilla
Henrik911
  • Laddar…
Man får oftast vad man betalar för. På vårt IKEA kök har nästan alla luckor och lådor "svällt" upp lite här och där. Hällen dog efter ett par år, fick en ny, den dog också, dessutom så blev det bara varmt i mitten av grytan/stekjärnet, finns flera trådar om detta.

Vi måste nu byta alla luckor efter ca 8 år och alla IKEA vitvaror har vi bytt ut.

Har man inte så stora krav eller liten budget så funkar det ok, men jag kommer inte köpa något nytt IKEA kök eller billiga vitvaror...

/N
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag har satt in 2 Ikea kök och har verkligen gillat skåpen och dess kvalitet. Där tycker jag de bara blivit bättre och bättre. Jag trodde detsamma skulle gälla vitvarorna. Första gången fick jag en ugn där värmelampan inte fungerade och ugnen stängde av sig lite när den fick lust - oftast innan maten blivit klar sen vägrade den även bara fungera ibland. Reklamerade 2 ggr och fick ny ugn - samma fel båda gångerna igen. Ringde då och pratade med dem och de konstaterade bara kallt att de kände till problemen men ansåg inte det tillräckligt för att plocka bort ugnen ur sortimentet - de tog hellre reklamationerna när de kom in. Jag köpte efter det en annan ugn.
I andra köket var det hällen som krånglade. Den lät och knäppte så högt att man trodde den skulle explodera. Lite som äldre sortens induktionshällar beteende sig när de kom - fast 10 ggr värre. Det blev samma vändor med reklamationer tills jag faktiskt gav upp. I detta kök blev även ugnens vred så varma att man kunde bränna sig på dem men det ansåg inte Ikea var tillräckligt fel för reklamation.
Jag gillar Ikea och är fortfarande kund och skulle köpa deras kök igen men kan inget annat än avråda från vitvarorna. Jag heller med ovan kommentarer - man får vad man betalar för. Konstig jämförelse men Ikeas stekpanna som jag köpte för 2 veckor sedan - den blir bara varm på ena delen så den måste stå snett på plattan - fungerar fortfarande som en stekpanna men är liksom inte helt det jag tänkt mig.
 
Tänk på hur lätt / svårt det är att byta trasiga varor. Självklart bättre att slippa det helt, men jag ställer mig bra hellre i Ikeas retur-kö än elgigantens.
 
  • Gilla
Oscar Wadskog och 3 till
  • Laddar…
Har ett Ikea kök ,inkl deras Ek-bänkskivor,10 år gammalt. Hade hit en lokal köksfirma då vi avser byta bänkskivor (inget fel på dem bara nötta) och han sa att detta kök är ett kök av samma kvalitet som vi gör, de är mycket bra och hållbara.
Däremot de kök de (Ikea) gör idag är av sämre kvalitet, sa han.
Har också deras vitvaror, kyl, frys, ugn, induktionshäll, diskmaskin och mikro. Allt har fungerat bra förutom spishällen som nu tjorvar, men kan inte klaga efter 10 år. Är dock väldigt nöjd med de vitvaror vi har.
Tvättmaskinen är av märket Cylinda vilket ju sägs vara ett mycket bra o hållbart märke.
Hade tidigare i en bostadsrätt vi bodde i Elextrolux. Kyl o frys samt spisen pajade efter 8 år. De var nya då vi köpte bostadsrätten.
 
Kolla användargränssnittet innan du köper bara. Siemens har en tendens att krångla till det så förskräckligt. Såg att IKEA har en ny ugn som är riktigt stilren
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Har satt in ett IKEAkök i juni och är helt nöjd än så länge. Har två ugnar från serien Kulinarisk som är tillverkade av Electrolux. Tycker de funkar utmärkt. Häll, fläkt, kyl och disk är dock köpta från Siemens & Miele.

Jag utgår ifrån att lackade MDF-luckor inte håller för evigt. Oavsett om det är Ballingslöv eller IKEA. De är känsliga - punkt slut. Vill man ha tåligare får man välja ABS-kantade eller ännu hellre högtryckslaminat med solida träkanter för offentlig miljö. Då är det emellertid helt andra pengar.
 
  • Gilla
Anton Ljungqvist
  • Laddar…
Ändå är det 25 års garanti på IKEA. Iallafall på bodbyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.