Min tvättmaskin har börjat lukta ! Kan inte lokalisera exakt var. Har kört rengöring 90 grader med 2 dl ättika, liten maskin 3 kg Electrolux.
Tagit loss slangen som fyller vatten ingen lukt där.

Finns det något under maskinen som kan lukta har ännu inte vänt på den.

Lukten är lite frän kanske från min ättika när jag körde maskinen nu så luktar lite dålig lukt lite toadoft.

Det luktar en del i lägenheten nu tidigare har bara lukten varit runt tvättmaskinen i badrummet där den står.

Tacksam för tips.
 
A
Då är det väl lägenhetens avlopp
 
electroluxaren skrev:
Då är det väl lägenhetens avlopp
Tack för tips men avloppet är kopplat till handfatet och vi har tagit bort vattenlåset där och då kom det ingen lukt från avloppet. Är inte direkt avloppslukt som man kan känna om man inte satt i golvbrunnens vattenlås ordentligt.
 
M MiaSthlm skrev:
Min tvättmaskin har börjat lukta ! Kan inte lokalisera exakt var. Har kört rengöring 90 grader med 2 dl ättika, liten maskin 3 kg Electrolux.
Tagit loss slangen som fyller vatten ingen lukt där.

Finns det något under maskinen som kan lukta har ännu inte vänt på den.

Lukten är lite frän kanske från min ättika när jag körde maskinen nu så luktar lite dålig lukt lite toadoft.

Det luktar en del i lägenheten nu tidigare har bara lukten varit runt tvättmaskinen i badrummet där den står.

Tacksam för tips.
Har du rengjort gummibälgen ordentligt? När vår maskin börjar lukta är det nästan alltid för att det samlats smuts i gummibälgen, brukar hjälpa med att torka rent ordentligt och därefter köra med ättika i maskinen som du gjort.
 
D Dub361 skrev:
Har du rengjort gummibälgen ordentligt? När vår maskin börjar lukta är det nästan alltid för att det samlats smuts i gummibälgen, brukar hjälpa med att torka rent ordentligt och därefter köra med ättika i maskinen som du gjort.
Har gjort det hittade lite svart i några veck men allt borta ock kört efteråt ! Tack i alla fall för tips.
 
M MiaSthlm skrev:
Har kört rengöring 90 grader med 2 dl ättika, liten maskin 3 kg Electrolux.
.
Vi har haft samma problem med vår gamla Miele. Vi körde också ättika i 90 grader, men lukten kom tillbaka. Vi har också börjat torka ur bälgen efter "sista" maskinen. Det luktar i alla fall.

Jag läste nyss i bruksanvisningen att man kan få dålig lukt i tvättmaskiner om man bara använder flytande tvättmedel. De föreslog att man då och då kör med pulvertvättmedel. I helgen körde jag några maskiner med pulver. Vi får väl se om den dåliga lukten kommer tillbaka eller inte.

Lycka till!
 
  • Gilla
Flummox
  • Laddar…
A
Flytande tvättmedel surnar men om man öppnar silen/pumpen efter varje tvätt så slipper man mycket av detta.
Kör 90C program ofta. Välj 60 istf 40 där det går.
Avkalka med jämna mellanrum i 90 C och med 1dl citronsyra.
Vid akuta problem tvätta i 90 C och lägg i två diskmedelstabletter.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips ! Den är "mini"maskinen har ingen sil pump att öppna. Nu har jag kört 2 st 90 program för rengöring och massor av 60 program eftersom jag tvättar igenom gamla lakan.
Är inte direkt surt men mer frän lukt , så frustrerande.
Tack alla för tips.
 
Har kört 1 st 90 gr med 2 dl ättika 1 st 90 gr pulvertvättmedel 1 st 90 gr med tre diskmaskinstabletter fortfarande lukt :( i trumman.

Finns det hopp, eller skall det bli en tvättmaskin i julklapp.
 
när det gäller tvättmaskiner så är det ju så att de helst ska rengöras regelbundet. Har det väl börjat gro i något och det luktar så blir en rengöring just då ganska meningslös. Man får nog då stå ut med lukten ett tag och börja rengöra lite oftare. Då försvinner det nog med tiden.
 
Claes Sörmland
Ättika är inte speciellt bra på att ta bort lukt. Det sänker pH och dödar därigenom mikroorganismer men den delen har du redan löst med ett 90-gradersprogram. Diskmaskinstabletter fungerar ibland för det höjer pH och många biologiska molekyler är bättre lösliga i alkaliska lösningar.

Vill du få bort lukt så är Klorin en utmärkt produkt. Den klorerar de biologiska ämnen som orsakar lukten så att de blir lösliga och kan sköljas bort. Kör ett långt 90 graders program med en hel flaska Klorin (inget annat). Blanda aldrig Klorin med ättika eftersom det är en syra som då skapar klorgas. Att regelbundet tvätta ur maskinen med Klorin är ju inte en vettig lösning, men bättre med enstaka Klorin-sanering än att köpa en helt ny maskin.
 
A
M MiaSthlm skrev:
Har kört 1 st 90 gr med 2 dl ättika 1 st 90 gr pulvertvättmedel 1 st 90 gr med tre diskmaskinstabletter fortfarande lukt :( i trumman.

Finns det hopp, eller skall det bli en tvättmaskin i julklapp.
Det är nog läge att sätta upp en tvätt på önskelistan till tomten.
Troligen har lukten fastnat i gummidetaljerna, vilka kan vara nog så pyssliga att byta.
alternativt har du så kraftiga avlagringar mellan balja och trumma att dina åtgärder hitintills inte biter på dessa.
 
R
I ett radhus jag köpte för många år så fanns en tvättmaskin som såg ok ut.
Märkte ganska snart att den luktade med, körde diverse kurer men inget hjälpte. Skruvade isär den och synen jag fick se fick mig att slänga den direkt.

Satt som lera runt hela trumman, fy fan vad äckligt det var. Efter den läxan så kastar jag ut förra ägares tvättmaskiner och köper nytt istället när jag byter bostad.
 
A
ja det blir så när man använder överdoserar pulvertvättmedel och har för låg temperatur
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
OXYD
Lämna dörr samt tvättmedels fack öppet efter tvätt
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.