Jag är i startgroparna för att börja bygga ett biorum i källaren på vårt hus byggt 1968. Det är en gammal gillestuga som ska byggas om. Rummet har två ytterväggar och en innervägg mot tvättstuga och pannrum. Jag kommer bygga en ny vägg (den streckade till vänster i bilden) med dörr. Rummet blir ca 18 m2 stort.

Nu funderar jag på hur jag ska lösa ventilationen till rummet. Eftersom tanken är att bygga ett ljudisolerat rum och ha dörren stängd under "visning" så kommer det förstås behövas en ny ventilationslösning. I dag finns det en frånluftsventil i väggen mot pannrummet som leder upp i murstocken. De två ytterväggarna i biorummet går inte att sätta ventil i, en är mot grannens garage och en är mot vårt uterum. Som jag ser det borde det bästa vara att ta också tilluften via innerväggen och dra ett rör genom pannrummet och ut (den streckade röret i bilden, en sträcka på drygt 4-5 m).

Jag är dock relativt okunnig om hur detta bäst bör göras och tacksam för tips. Jag antar det absolut enklaste skulle vara att bara sätta in en PAX-fläkt eller liknande i utlufts-röret, men vet inte om detta räcker för att få tillräcklig luftströmning? Vill förstås också ha en så tyst ventilationslösning som möjligt för att inte störa filmvisandet. Det finns gott om plats i pannrummet om det behövs sättas in nån större ventilationslösning, men vill gärna hålla budgeten så låg som möjligt.

Jag har tänkt ha teknikskåp med dator, förstärkare etc i nedre vänstra hörnet, nära projektorn. Jag funderar också om det kan vara värt dra ventilationsrör dit för att hjälpa till att få bort värmen härifrån?

Tacksam för hjälp och råd!
 
  • Handritad skiss av ett planerat biorum med markerade väggar, projektionsområde och ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu framgår det inte om där finns någon befintlig ventilation men i grund och botten så tar luften snabbaste vägen ut så att ha tilluft och frnluft brevid varrandra känns inte optimalt. Kan du inte få runt tilluften på andra sidan så luften passerar rummet och ut? Det är ju luftombytet du vill åt.

Jag byggde en trumma längs väggarna och drog röret i denna. Jag fällde in spottar läns trumman så jag får ljussättning.
 
För Ca: 2500-3000kr kan du få ett simpelt "system" som kan tillgodose behoven av att bara ventilera detta. Eftersom att de inte framgår att du har något befintligt ventilationssystem. Antar att du kanske bara har paxfläktar för att ventilera våtrum och typ spiskåpa med grundflöde och forcering för att ventilera köket..

Så..för en billig peng köper du 2 kanalfläktar med simpel on/off funktion för 35 l/s vardera. då har du tillräckligt med frisk luft för 5 personer i rummet.

fläkt .1 monteras ungefär där du skrivit "Ny vägg" på din skiss med en pipa genom vägg för att på väggen montera ett vägg don, gärna med dysor för att få en bra spridning i rummet, alt. med perforering och långa kastlängder.

Fläkt .2 kopplas på befintligt rör som går upp i skorstenen. du kan ha kvar frånluftsdonet i väggen. samma kanal kan kompletteras med ett frånluftsdon framför fläkten. Förklarar varför strax. komplettera gärna frånluftdonet med ett irisspjäll också (icke nödvändigt om du inte tänkt göra någon noggrannare justering av luften) denna fläkt kan snurra med ett grundflöde på 0,35x A m2 på resterande del av källaren.

öppna upp ett hål i väggen
där du tycker uteluftskanalen ("inluft") skall gå. montera ett frisklufts-spjäll i hålet.
eftersom du nu har ett grundflöde på fläkt 2 och ett FL don i kanalen kommer det rummet även att ventileras "gratis"..

sätt sedan en knapp för forceringstimer (typ 1-5 timmar) alt. en 5-stegs trafo i Biorummet som kopplas till bägge fläktarna utanför rummet. när du trycker igång detta så kommer ni att bli försedda med den luftmängd som krävs. fläkt .1 kommer att hämta friskluft från friskluftsspjället i väggen där du ritat "inlufts" kanalen.

Detta tippar jag skulle landa runt 2500-3000kr

Fläktar ligger runt 650kr styck
friskluftsspjäll/ventil 250kr
väggdon tilluft 350kr
väggdon frånluft (befintligt)
kanaldon frånluft 100kr
"stick" till frånluftsdon kanal 100-100 ca 50kr
forceringstimer 150kr
5-stegs trafo 650kr

sen finns det säkert 1000 andra lösningar som är bättre men detta är en som är billig och fungerar bra för det syfte du är ute efter.
 
Tack för svar Mr Lorentz och Matkniv!

Jag glömde förstås tillägga att jag inte har något riktigt befintligt ventilationssystem, bara självdrag med paxfläktar i badrum.
Min bild var lite förenklande av hur det ser ut utanför biorummet och jag vill undvika sätta ventil i den nya väggen eftersom jag vill ha denna så ljudisolerad som möjligt. (På andra sidan väggen finns trappa som leder upp till vardagsrum). Men jag antar att det borde funka lika bra att ta inluften den väg som beskrivits i bilden, men då bygga en trumma längs väggen så tilluften släpps ut runt teknikskåpet kanske?

Om jag bygger en sån trumma för tilluft som går runt rummet och släpper ut luften vid teknikskåpet, kan jag fortfarande montera kanalfläkten i röret som går utanför biorummet eller behöver denna sitta precis vid slutet av trumman?
 
Nu är jag inte färdig med mitt rum och det har väl mer blivit ett tv-rum och lekrum för barnen mer än ett biorum. har kvar akustiken att jobba med men du ser hur jag löst trumman längs väggen/taket och här går ventilation och belysning. Uppe längs taket har jag skapat en lite nisch där jag kommer ha en led-list. Kollar man film vill man inte ha ljus längs väggarna. Men barnen vill har lite ljus så att färgsätta taket kommer nog bli bra.

Ett tv-rum med projektorvägg, högtalare, möbler och LED-nisch i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdiginrett rum med projektor, två fönster, svart soffa, leksaksbordshockey och barnens kuddar och filtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gurra81
  • Laddar…
G gurra81 skrev:
Tack för svar Mr Lorentz och Matkniv!

Jag glömde förstås tillägga att jag inte har något riktigt befintligt ventilationssystem, bara självdrag med paxfläktar i badrum.
Min bild var lite förenklande av hur det ser ut utanför biorummet och jag vill undvika sätta ventil i den nya väggen eftersom jag vill ha denna så ljudisolerad som möjligt. (På andra sidan väggen finns trappa som leder upp till vardagsrum). Men jag antar att det borde funka lika bra att ta inluften den väg som beskrivits i bilden, men då bygga en trumma längs väggen så tilluften släpps ut runt teknikskåpet kanske?

Om jag bygger en sån trumma för tilluft som går runt rummet och släpper ut luften vid teknikskåpet, kan jag fortfarande montera kanalfläkten i röret som går utanför biorummet eller behöver denna sitta precis vid slutet av trumman?

Ja det funkar alldeles utmärkt! kanalfläkten ska du sätta på kanalen (i bägge fallen) innan du går in med kanalen i Biorummet :)
 
  • Gilla
gurra81
  • Laddar…
M Mr Lorentz skrev:
Nu är jag inte färdig med mitt rum och det har väl mer blivit ett tv-rum och lekrum för barnen mer än ett biorum. har kvar akustiken att jobba med men du ser hur jag löst trumman längs väggen/taket och här går ventilation och belysning. Uppe längs taket har jag skapat en lite nisch där jag kommer ha en led-list. Kollar man film vill man inte ha ljus längs väggarna. Men barnen vill har lite ljus så att färgsätta taket kommer nog bli bra.

[bild] [bild]
Tack! Jag gör nog en sån lösning, smart att sätta ljusen där också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.