Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt och fiffigt!
Tackar det gick faktiskt lättare än man kunde tro att göra en gavel.

Vi närmar oss realtid med stormsteg men ska bara harva oss igenom tvättstugan också.

Likt allt annat var det lätt att dra ner putsen.

Person i skyddsmask river ner puts från tegelvägg med mejsel och hammare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionsluckan tar form

Ett orenoverat tak med synliga träbjälkar, en öppen inspektionslucka och elinstallationer samt en delvis putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även nya elcentralen börjar med några rör.

Öppet tak med synliga träbjälkar och elektriska kablar som leder till en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt ska grundas och vi har kommer fälla in elcentralen i väggen. Bränd tegel över hela så det är lätt som en plätt.

Renoveringsprojekt: rum i dess inledande fas med exponerade väggar och takbjälkar, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon och hennes lillasyster provar slå på putsen.


Person applicerar puts på vägg i renoveringsprojekt med synliga tegelstenar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person applicerar puts på en tegelvägg i en under renovering befintlig tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast slätskurning i tvättstugan så inget extra grindande på väggarna här.
Elcentralen börjar växa och väggen med fönster får också putsas om.

Renoveringsarbete i tvättstuga med oputsade tegelväggar, elcentral och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinerna måste ha ström också.
Renoveringsfas av tvättstuga med nästan färdigställd elinstallation och kabeldragning i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Taket är i samma nivå som i köket.

Renoveringsarbete med osläckt tak där isolering är delvis installerad och tom vägg med elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock nivåskillnad mellan kök och gamla betongen så det är fixat sen har jag skurit upp en kanal för Inkommande vatten, vatten till tvättmaskinen, varmvatten kök.

Renoverad tvättstuga med nygjuten och slätbetonggolv, murbrukshinkar och en stege vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av tvättstuga med trägavel, synliga rörledningar och betongvägg, före putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg mot kök, isolerar den med fasadskivor för att .den ska vara riktigt stum samt vi hade några över på jobbet.
Renoveringsarbete med träreglar som utformar en vägg med inspektionslucka och elcentral, synliga kablar, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husrenovering med ny gavelkonstruktion och rörinstallationer för elcentral och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i pågående renovering med spade och isolermaterial på väggar, arbetsmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Så i dem rum med lerstens har jag grundat med "weber cal 109" sen putsade jag allt med hydraulisk kalkbruk då vi har det billigare från jobbet
Hoppas det går bra, produktspecifikationen säger

Avsedd för grundning av svagt sugande underlag, t ex hårdbränt tegel och natur-sten och på underlag där bruk som innehåller cement eller cementklinker inte kan tillåtas. Används som tunngrundningsbruk för att säkerställa vidhäftning vid renovering och omputsning av byggnader, där cal 148 Hydraulisk Kalkbruk, cal 158 hydraulisk kalkbruk grov eller cal 142 Kalkbruk används vid grovputsning.
Obränt lertegel är inte svagt sugande, tvärtom. Efter många års intresse i den skånska byggnadsvården har jag tyvärr sett min beskärda del av obrända lerstensväggar som varit putsade med kalkbruk, både luft- och hydrauliskt. Där putsen med tiden helt och hållet släppt som en enda skiva från väggen. Hade själv inte valt att putsa en obränd lerstensvägg med något annat än lerbruk.
 
T tompaah7503 skrev:
Hoppas det går bra, produktspecifikationen säger



Obränt lertegel är inte svagt sugande, tvärtom. Efter många års intresse i den skånska byggnadsvården har jag tyvärr sett min beskärda del av obrända lerstensväggar som varit putsade med kalkbruk, både luft- och hydrauliskt. Där putsen med tiden helt och hållet släppt som en enda skiva från väggen. Hade själv inte valt att putsa en obränd lerstensvägg med något annat än lerbruk.
Intressant. Jag var inne på lerbruk, men det blev helt enkelt för meckit att fixa med. Har du en uppfattning om kalkbruk åtminstone är rejält bättre än KC-bruk?
 
nimhed nimhed skrev:
Intressant. Jag var inne på lerbruk, men det blev helt enkelt för meckit att fixa med. Har du en uppfattning om kalkbruk åtminstone är rejält bättre än KC-bruk?
Lerbruk är inte svårt, du köper lergranulat från Bara mineral AB eller någon av återförsäljarna för deras produkter, det finns på 25 kilos säck eller storsäck. Sedan beställer du hem ett lass sand och blandar med, till utstockning är 1 lera 4 sand lämpligt på ett ungefär, slutputs (tunnare) mer lera och mindre sand. Behövs planblandare om du ska blanda mycket men annars går det bra med en handblandare. Lerbruk har fördelen att det härdar inte så man kan helt enkelt blanda allt man orkar och sen putsa vartefter man hinner, det brinner eller härdar inte på något sätt i lagring. Blir det sprickor i putsen kan du blöta upp och skura efteråt så försvinner de helt. Har inte provat spruta lerputs än men det ska jag göra till nästa lerputsning för att testa. Då får man upp hastigheten en smula

Till din fråga så är säkert KC sämre eftersom det är ännu hårdare men de hus där jag sett hela kalkputskakan lossna från lerstenarna har varit luftkalk så frågar du mig är det inte bättre med något av dem, de är för hårda och binder inte till bra till lerstenarna.
 
T tompaah7503 skrev:
Hoppas det går bra, produktspecifikationen säger



Obränt lertegel är inte svagt sugande, tvärtom. Efter många års intresse i den skånska byggnadsvården har jag tyvärr sett min beskärda del av obrända lerstensväggar som varit putsade med kalkbruk, både luft- och hydrauliskt. Där putsen med tiden helt och hållet släppt som en enda skiva från väggen. Hade själv inte valt att putsa en obränd lerstensvägg med något annat än lerbruk.
Det som är problemet med kalkputs på Lerstenen är vidhäftningen då det kan släppa efter några år.
Det åtgärdas med att mätta ytan med kalkvatten innan (limming). Jag gjorde det med svagt blandad 109 innan nästa lager.
Kanske det är fel material men kalknivån i det bruket borde vara tillräckligt hög för att få samma effekt.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Dock så var alla väggar putsade med ett kalkbruk utom just där de lagat med b-bruk som blev katastrof och gick av i hela bitar och förstörde teglen medans det andra betädde sig som vanlig gammal puts.
Ska hitta lite bilder när jag kommer hem
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag har en orignalvägg som jag inte putsat upp än så vi har båda lite rätt.
Det ser ut som de har jämnat ut murningen med lerputs för att sen lägga ett 2cm lager med kalkbruk som de sedan vitkalkat ca 1mm. Lite dåliga bilder men jag har ingen lampa i det rummet för tillfället.
Detta är det rummet de tapetserade med tidningar från början av tråden så putsen är inte rörd sedan stavningsreformen år 1906 och det på den andra bilden har fortfarande ordentligt grepp i väggen.
Gamla putslager på en vägg, med synlig lerputs, kalkbruk och avskalad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal orignalvägg med lager av lerputs, kalkbruk och rester av tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen har de också haft denna varianten med ren kalkputs och vass.

Delvis avskalade väggar med synlig äldre lerputs och kalkbruk samt tapetrester i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Med det var ett sidospår så fortsätter med tvättstugan idag också.

Dags att sätta brunnen.

Person som installerar en golvbrunn i ett pågående tvättstugeprojekt, med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höjdledarna är satta och golvärmen lagd.

En person som installerar ett avlopp i ett oavslutat golv med golvärme och isolering synlig runtom brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torrstoppar formen och sätter brunnen på rätt höjd.

Förberedelse av golv i tvättstuga med nyinstallerad brunn, höjdledare och underliggande golvvärme innan betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med betongen

Nyinstallerad golvbrunn i en tvättstuga med nygjuten betong och tillhörande fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten klar

Gjuten betonggolv i tvättstuga med synliga höjdledare och markeringar för brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat betonggolv i ett pågående renoveringsprojekt av en tvättstuga, med synlig höjdledare och väggreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsning av vägg.

Tvättstuga under renovering med gipsspacklade väggar och skyddsplast som hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våttrumsfärg 20cm upp så kan ingen klaga.

Person applicerar våtrumsspackel längs golv mot vägg i pågående renovering av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktspärrat.

Nyrenoverat tvättstugeutrymme med ej färdigställda väggar och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn installerad på nylagt betonggolv, redo för klinker i en tvättstuga under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klinker lagd.
Nyinstallerade klinkergolv med marmorimitation i en tvättstuga, golvbrunn markerad i mitten, intill ofärdiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In med maskinerna och ett Elfasystem.

Renoverad tvättstuga med vit tvättmaskin och torktumlare och Elfasystem hyllor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt för tillfället men vi hade tänkt lägga en laminatskiva över maskinerna så där lite lite mer arbetsyta.

Nyrenoverad tvättstuga med vit tvättmaskin, Elfasystem hyllor och vita kaklade golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med vit tvättmaskin och torktumlare samt Elfasystem med förvaringskorgar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Ja, då får vi hoppas att det sitter framöver. Det finns säkert många anledningar till att skikten separerat i de byggen jag hållit på med, så som att hela väggen rört sig på grund av sättningar, ruttnade fotträn m.m.
 
L Lerstenstegel skrev:
Med det var ett sidospår så fortsätter med tvättstugan idag också.

Dags att sätta brunnen.

[bild]

Höjdledarna är satta och golvärmen lagd.

[bild]

Torrstoppar formen och sätter brunnen på rätt höjd.

[bild]

På med betongen

[bild]

Resten klar

[bild] [bild]

Gipsning av vägg.

[bild]

Våttrumsfärg 20cm upp så kan ingen klaga.

[bild]

Fuktspärrat.

[bild] [bild]


Klinker lagd.
[bild]

In med maskinerna och ett Elfasystem.

[bild]

Färdigt för tillfället men vi hade tänkt lägga en laminatskiva över maskinerna så där lite lite mer arbetsyta.

[bild] [bild]
Det var ju genialiskt med Elfabackar över maskinerna, den vill jag kopiera. :ok:

Vi håller också på med tvättstugan (evighetsprojekt).
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var ju genialiskt med Elfabackar över maskinerna, den vill jag kopiera. :ok:

Vi håller också på med tvättstugan (evighetsprojekt).
Tackar, det fungerar ganska bra också eftersom vi har lite begränsat med utrymme.

Jag har vart sjuk i princip sen sista uppdateringen så jag tappade orken samtidigt som det blev lite kallt ute och då tog det extra att gå till jobbet så har vart lite nerprioriterat att uppdatera här. Men nu känns det bättre så kör på med utomhus bilderna.

Efter att grävt lite i hörnet där jag trodde kök och badrum möttes så har jag hittat en ungefär linje vart jag sak leta upp det gamla avloppet.
Renoveringsprojekt med uppgrävd trädgård vid tegelfasadhus, stegar och en spade syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark bredvid husfasad med plattor och upptäckt avloppsledning under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när allt ändå skulle grävas upp så var det lika bra att göra det ordenligt så här är planen hur det blev, nästan allt gick in där fiber och elservis går in nu.

Schematisk planritning visar rördragning för avlopp, fiber och elservis vid en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag inte ville ha att de skulle borra in fiber samt ha den inkommande elen i trappan så var det dags att sätta ett fasadmätarskåp istället.

Ombyggnadsfas i ett hörn av ett rum med exponerad isolering, elektriska ledningar och ett gammalt fasadmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktskadat som allt annat och bara en skiva isolering mot en halvstensfasad tegel..
Renoveringsprojekt med synliga rör, gammal elcentral vid halvstensfasad tegelvägg och en trasig trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i tegelfasad med synliga träprofiler där ett fasadmätarskåp ska installeras, intill en gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In med skåpet sen mura upp med leca istället för att sen putsa det lite slarvigt då det ska ändå få gips sen.

Renoveringsprojekt med nytt fasadmätarskåp vid en tegelvägg och trappa, murbruk och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmt skåp monterat på halvstensfasad av tegel vid trappsteg, omgivet av synliga elkablar och murarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av husvägg med ojämn puts och utstickande elledningar vid en trätrappa, hink och vals synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Oj, en isolerskiva och därtill direkt mot fasadteglet? "Spännande" lösning!
 
Det fanns en vindskiva samt luft spalt men det hjälper inte så mycket när man har kapillärsug från marken.

Alla stuprör slutade <1 meter i marken runt huset. När det regnade kraftigt så stod det upp till 5cm vatten på plattorna närmast huset.
Vid första grävningen på en solig dag så tog det inte många spadtag innan man hittade vatten.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Det har vart tungt ett tag men bygget har fortsatt samt jag har jobbat väldigt väldigt mycket på jobbet också.
Har haft lite svårt att sätta mig vid datorn för att ens sortera bilder men jag har lagt till detta på min att göra lista nu när jag har jobbat undan mycket och äntligen har lite tid och lust :)

I hallen är det inte färdigt än men gästtoan som ligger i anslutning har blivit färdig.

Såhär såg det ut innan
Orenoverad gästtoalett med vit kakel, handfat, toalett och synliga rör före rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsfas i renoveringsprojekt visande en murad Leca-vägg och delvis avlägsnad gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på rivningsarbete med synliga lecablock, träreglar och noteringar på väggen under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en toalett, vägg med delvis rivet kakel och synliga lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även elen med huvudsäkrningarna var här, precis lagom i huvudhöjd om man skulle på toa.
Elektroskåp med säkringar och kabelgenomföringar synligt i en vägg som är delvis riven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att börja riva allt

En person renoverar en vägg med synlig elinstallation och verktyg på en byggarbetsplats i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som river en vägg och arbetar med elinstallationer under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leca väggen mot sovrummet blev murad från andra hållet så nu är där lite mer än en gipsskiva som skiljde sovrum och toalett, har också grundat väggen mot vardagsrummet
Orenoverad gästtoalett med synlig rördragning och ojämnt betonggolv, lecaväggar och en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



River väggen mot trappan, taket och väggen mot ytterväggen, jävla kaos på elen och vatten också
Delvis rivet väggparti med exponerad betong och tegel vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i ett badrum med delvis borttaget golv och synliga rörledningar samt verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserade elkablar och rör i en hörna av ett rum under renovering med en synlig Leca-blockvägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är halva betong/halva brädor i olika häjder och kvalitet. Så det är lika bra att ta bort allt då vi ändå ska ha golvvärme under klinker också.
Rivningsarbete i en hall med halvbetong/halvträ golv, synliga rörledningar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av golv i renoveringsprojekt, synliga rör och ojämn betongyta med verktyg spridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med upprivet golv och exponerade rör i ett utrymme under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i badrum med avlägsnat golv och synliga rörledningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mer grävande och bilande, kapar även mitt avlopp ner till där godset ser som bäst ut och kollar så allt är bra den ca 1 meter jag har ut till avloppet som är uppgrävt på utsidan.
Renoveringsarbete med synliga avloppsrör och uppbilat golv i en byggnad under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med sönderbrutet golv och verktyg synliga nära en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med synligt avloppsrör som sticker fram ur ett betonggolv omgivet av grus och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inblick i en grå, gammal avloppsrör med synliga ackumulationer och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag inte ladda upp fler filer i detta inlägget så vi fortsätter imorgon med resten
 
  • Murad Leca-vägg som behöver renoveras, synlig skadad betonggolv och hink med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Wow sånt jobb du gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.