Är det enbart badrummet som nyttjar den aktuella kanalen? I så fall hade jag satt in en badrumsfläkt typ PAX Calima eller Fresh Intellivent. Dessa kan du ställa på ett grundflöde, sedan går de upp i varvtal när luftfuktigheten stiger över inställd nivå.
 
Som ovan skriver.

detta handlar om väldigt små flöden, köp en fläkt med intelligens integrerad som kan reglera på luftfuktighet. typ PAX eller Intellivent. Dessa är dessutom relativt billiga.
 
Dumpar denna tråd igen då jag inte blir riktigt klok på hur jag ska koppla detta och vad jag behöver för grejer.

Jag har idag en varvtalsregulator som sitter i badrummet som styr min kanalfläkt. Denna vill jag ha kvar och kunna dra på ordentligt när man duschar, men när den stängs av ska vill jag att min kanalfläkt ska gå ner på lägre varv men aldrig stängas av. Detta är för att skapa ett undertryck. Är det någon annan som har gjort på detta sätt? Eller är det bättre att skrota varvtalsregulatorn i badrummet och sätta in transformator på vinden och ha ett konstant flöde på kanalfläkten?

Om någon har en idé på vad man ska använda för reläer och koppla detta får man mer än gärna ladda upp en enkel skiss på det.

Bifogar en skiss på hur jag har tänkt bygga min mekaniska frånluftskanal.
 
  • Skiss av mekanisk frånluftskanal i en bostad med placerade ventiler och kanalfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för regulator idag? Om du kan styra fläkten med en enkel krets ( typ dimmer ), så har de ju ofta inbyggt en " minimum" - funktion, som är ställbar. Så är mitt FTX kopplat.
Ett annat alternativ är väl att koppla förbi en sådan dimmer, när fullt drag önskas.
Enkelt handritat schema över koppling av dimmer till fläktmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad har du för regulator idag? Om du kan styra fläkten med en enkel krets ( typ dimmer ), så har de ju ofta inbyggt en " minimum" - funktion, som är ställbar. Så är mitt FTX kopplat.
Ett annat alternativ är väl att koppla förbi en sådan dimmer, när fullt drag önskas.
[bild]
Precis det är typ en dimmer som sitter idag och den vill jag fortsätta använda typ när man duschar för att få mer effekt på kanalfläkten sedan när man "dimmar" ner (duschat färdigt) då ska kanalfläkten styras av en transformator eller liknande för att alltid ha ett grundflöde.
 
Finns det ingen ställskruv för "Minimum" på den? Finns det, så är det ju bara att ställa "minimum" till "grundflöde" och sedan skruva på fullt vid duschning.
Dimmerkontroll med öppen baksida och potentiometer för justering av grundflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det ingen ställskruv för "Minimum" på den? Finns det, så är det ju bara att ställa "minimum" till "grundflöde" och sedan skruva på fullt vid duschning.
Inte vad jag kan se men vore en väldigt enkel och bra lösning att bara byta ut den mot en som har en ställ skruv.
 
5
Annars kan du ju sätta en timer parallellt med dimmern. samma princip som i konferensrum etc , där du kan sätta igång en forcerad ventilation under en inställd tid.
Dimmern kan du ha för att ställa ditt grundflöde precis som Hasse föreslog
 
5
Finns timrar som klarar 2300w (resistiv) och nog för en 1000 VA induktiv,mer å din fläkt är det ingen större effekt på.

(Har inte mao kollat på nån specifik, men det är bara å googla)
Edit Tog nog i en hel del när jag sa vad de klarar att bryta induktiv last:oops:

Edit2: det finns timrar med potentialfri växlande kontakt, så kan du gå förbi dimmern när du vill köra fullfart. Men de jag har sett verkar bara klara av 24v.
Dock går det att ordna med ett mellanrelä å då är du inte beroende av vad dimmern klarar för låst.
 
Redigerat:
5
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det ingen ställskruv för "Minimum" på den? Finns det, så är det ju bara att ställa "minimum" till "grundflöde" och sedan skruva på fullt vid duschning.
[bild]
Tyckte det stod "Google" i dimmern tills jag såg att det var en 6'a i stället :p
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.