Kanske slår tangentbordet även ut larmöverföringen mellan ir-detektorer och centralenhet?
 
Inte omöjligt. Det grannen sa var det huvudsakliga symptomet var att han inte kunde manövrera larmet med fjärrkontrollen men det utesluter inte andra störningar. De senare ser han ju inte i realtid på samma sätt.
 
Vilket jävla skräplarm
 
Vore intressant att veta vad cideko säger om saken.

Där ligger mycket riktigt två band för larm och ett band för trygghetslarm i 868MHz-bandet.

Det finns ett antal fel en radiosändare kan göra, det är bland annat:
1. Sända på fel frekvens
2. Sända med för bred frekvens
3. Sända för starkt
4. Sända för länge

För att det ska störa larmet måste det dels sända på frekvensen (1-3 kan innebära detta) och för länge (4)

Det skulle kunna räcka med något av 1-3 om Verisures prylar inte kan hantera andra på kanalen.

Verisure bryr jag mig inte om nämnvärt, detta visar bristerna i trådlösa larm.
Därmed så finns det potential att trygghetslarm störs ut, vilket är betydligt allvarligare! (Trygghetslarm är exempelvis till för äldre så att de kan larma om de trillat och inte kommer upp).
 
Det finns ett FCC-nummer på baksidan av enheten som slutar på AVK01. Enheten heter AVK-02. Jag googlade lite och i manualen jag hittade finns två frekvensområden angivna. 863-870 och 902-928 MHz. När jag kollar https://fccid.io/XV3AVK01 så finner jag att rapporten gäller även för min enhet men att testet utförts i det övre frekvensområdet men inte i det undre. Det är möjligen så att de använder olika band i olika länder. Jag undrar om det är testat alls i det frekvensområde som vi använder här i Sverige.
 
Det bör väl finnas motsvarande mätrapport för CE-märkningens skull, det ska de kunna leverera inom rimlig tid.
 
Det skulle vara roligt att mäta upp vad tangentbordet gör. Jag antar att tangentbordet finns i Uppsala?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tvivlar på att de bryr sig om att skicka någon rapport, åtta år sedan jag köpte det så det är sedan länge utgånget. Ja, det finns i Uppsala. Jag kommer nog att ta Verisures bud och köper ett annat t-bord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.