Jag har ett hus från slutet av artonhundratalet som har torpargrund av natursten. Grunden är låg, mellan golvets blindbotten och marken är det cirka två decimeter. En liten del av grunden, cirka två gånger tre meter har emellertid nästan ståhöjd och gjutet golv. Väggarna är av murad natursten. Huset har ingen anlagd dränering och ska heller inte få någon. Man byggde inte så på den tiden. Experter på gamla hus menar att det kan bli sättningar om jag dränerar mer än vad som är naturligt idag. Marken dränerar bra i sig, mycket sand.
Men, vid häftiga regn kan det läcka in vatten närmast golvet genom en springa i muren. Alla andra fogar är täta tydligen. Annars är det oftast snustorrt. Springan/hålet är ett par cm brett/högt. Djupet har jag inte kollat.
Lite fukt som kommer in gör inget, det tar krypgrundstorken hand om.

Min fråga är, kan jag försöka täta från insidan? Vad ska jag då använda för material?
 
J
Hur har du det med stuprören , rakt ut på backen , brukar vara en orsak till vattengenomslag , led bort det vattnet i rör , lägg dom på marken till att börja med innan du funderar på att gräva ner dom
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…

Bästa svaret

R
Methane Methane skrev:
Jag har ett hus från slutet av artonhundratalet som har torpargrund av natursten. Grunden är låg, mellan golvets blindbotten och marken är det cirka två decimeter. En liten del av grunden, cirka två gånger tre meter har emellertid nästan ståhöjd och gjutet golv. Väggarna är av murad natursten. Huset har ingen anlagd dränering och ska heller inte få någon. Man byggde inte så på den tiden. Experter på gamla hus menar att det kan bli sättningar om jag dränerar mer än vad som är naturligt idag. Marken dränerar bra i sig, mycket sand.
Men, vid häftiga regn kan det läcka in vatten närmast golvet genom en springa i muren. Alla andra fogar är täta tydligen. Annars är det oftast snustorrt. Springan/hålet är ett par cm brett/högt. Djupet har jag inte kollat.
Lite fukt som kommer in gör inget, det tar krypgrundstorken hand om.

Min fråga är, kan jag försöka täta från insidan? Vad ska jag då använda för material?
Weber vattenstopp + cementbruk. Blanda inte mer än 1 dl åt gången då det stelnar snabbt.

Flaska med Weber vattenstopp, för förstärkning av ytskikt och vattenstoppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Methane Methane skrev:
kan jag försöka täta från insidan
Försöker du täta på insidan kommer vattnet bara att ta en annan väg genom muren , all tätning för att fungera ska ske på utsidan
 
R
J jojo123 skrev:
Försöker du täta på insidan kommer vattnet bara att ta en annan väg genom muren , all tätning för att fungera ska ske på utsidan
Torpargrund av natursten, hur skall din tätning på utsidan se ut?
 
J
R RapidSledge skrev:
hur skall din tätning på utsidan se ut?
Inte på något sätt en lösning för att täta en torpargrund , det var en stensatt med cementgolv i en del , tätning ska vara på utsidan en grundmur om den är helmurad eller på annat sätt byggd
 
R
"Springan/hålet är ett par cm brett/högt. "
Helt ok att peta vattenglas i ett sådant hål.
I övrigt så skall han nog låta sin grund vara som den är, den har stått pall över 100 år.
 
Utsidan kommer jag inte åt mer än på en sida, de andra tre ligger in under huset. Jag har blivit starkt avrådd från att gräva på utsidan för att inte grunden ska mista stöd. Jag hade behövt gräva nästan två meter ner och på två meter längs husgrunden samt tillräckligt brett för att kunna komma ner till botten. Det är ett ickeprojekt, farligt för huset.
En rekommendation jag fått är att gräva en stenkista för att ta överskottsvatten, men andra sakkunniga rekommenderar att låta bli därför att jag rubbar grundvattenförhållandena.
Av denna anledning ville jag prova att täta från insidan. Det bör inte ha någon negativ inverkan på murens stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.