Nån som vet vad man bör ha för luftfuktighet inomhus. Har mätt min luft och den
ligger runt 28-30% (mekanisk ventilation). Tycker att den verkar torr men
jag har ingen aning om vad som är normalt. Nån som vet????
:-/

//Magnus
 
allt beror på temperaturen.. ju högre temp du har inne dessto mer fukt klarar luften av att bära.

men ur hälso synvinkel så är 50% bra vid 20 grader.... då trivs inte virus inte heller bakterier.

har jag läst nån stanns.. såg ett bra diagram där man tydlige såg att vid typ 20-30% så trivdes bakterier jätte bra.. och vid 70-80 så trivdes virus bra.. (eller om det var tvärt om..)
 
just nu har jag själv 45 % och inne temp på 21,7.. Självdrag så klart.. :cool:

 
På vintern har ju uteluften betydligt högre RF än på sommaren..Temperatur beroende som föregående talare sade...Har du säg 80% RF ute vid säg 0 grader så har du när den är 20 grader runt 20% Rf om jag inte missminner mig...Men du har däremot hemma ett tillskott av fukt från dig själv, duskch osv...Men just vinter tid är RF alltid högre ute än inne..På sommaren ungefär lika på sen sommaren högre inne än ute...Så vill jag minnas min fuktlära
 
hm när det blir -grader ute så minskar väl luftfukten
 
mängden vattenångat/kubikmeter minskar men inte den relativa fuktigheten...

10 gradig luft kan bära 10 gram/kubik ungefär...detta är 100% RF har du RF 50% så är det följdaktligen 5 gram vattenånga...Säg att temperaturen sjunker till 5 grader nu...som kan bära i runda slängar runt 7 gram/kubik...då blir RF runt 80% .Men säg nu att du har 3 gram vatten vid och ett RF på säg 50%...Nu sjunker temperaturen till minus 5 grader som vi säger kan bära 3 gram vatten då har du 100% i RF alltså daggpunkten...
 
Ett tips för den som är intresserad är att söka på nätet efter " moilers diagram" som beskriver med grafiska kurvor hur den relativa fuktigheten beter sig vid olika temperaturer.
Tartan
 
Per-Erik skrev:
just nu har jag själv 45 % och inne temp på 21,7.. Självdrag så klart..   :cool:
Perfekt :)
gaia
 
Per-Erik skrev:
just nu har jag själv 45 % och inne temp på 21,7.. Självdrag så klart..   :cool:

Hur bra är luftutbytet då?
Förmodar att du har långt ifrån samma omsättning på luften som vid mekanisk ventilation.

Hög luftfuktighet inomhus vid låga utomhustemperaturer tyder på dålig luftomsättning!

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=Per-Erik link=1132834761/0#2 date=1132857661]just nu har jag själv 45 % och inne temp på 21,7.. Självdrag så klart..   :cool:

Hur bra är luftutbytet då?
Förmodar att du har långt ifrån samma omsättning på luften som vid mekanisk ventilation.

Hög luftfuktighet inomhus vid låga utomhustemperaturer tyder på dålig luftomsättning!

/Patrik[/quote]


Alltså.. 45% är bra vid 21,7 grader är bra..!

Just nu har jag.. 2+ ute, 22,5+  inne & RF är 37% Enligt SMHI så är det 74% RF ute just nu.!

Vill man ha torrare luft änn så? man (människan) mår inte bra av för torr luft heller.. Lagom är bäst..  :)

Dock så är luftombytet på sommarhalvåret taskit.. blirs mäst korsdrag om/när man har dörrar & fönster öppna (= fint väder)..  Vintertid duger OFTAST självdrag gott..

Men visst det går säkert att få det torrare inne med mekanisk frånluft.  ;)

läsvärt...
http://www.sandviken.se/boende/milj...ydd/bostader.4.1ac5f13f94b137c797fff1753.html

"Luftfuktighet

Inomhus bör den relativa fuktigheten vid normal lufttemperatur , ca 20 C, ligga mellan 30-60 %. Luftfuktigheten varierar under de olika årstiderna.
"Torr luft" inomhus kan i enstaka fall bero på för låg relativ fuktighet men oftast för att det är för varmt inomhus. Irriterande ämnen i luften kan också ge en känsla av torr luft. Vid "torr luft" inomhus kan problem med slemhinnor uppstå. Är den relativa luftfuktigheten hög kan det vara en god förutsättning för mögeltillväxt."

Sen hur bra själva luft ombytet är kan jag bara sia om.. Det måste man väll i sånna fall mäta sig fram med proffs utrustning. Jag är mäst orolig över hög luft fuktighet.
 
Oj, 28-30 är torrt!
Jag har läst att det optimala är att ha en RH mellan 40-60%.
Du kanske kan dra ner din vent. lite?
 
Japp det går ju att sänka farten på ventilationen men jag har nämligen värmen samma väg så då får jag frysa i stället!
//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.