harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Ursäkta delcitering men det är inte alls självklart att det är enkelt att få en hårddisk från en gammal dator att fungera i en ny dator. "Interfacetyp", kontrollerkort, busstyp är några saker som kan vara mer eller mindre inkompatibla. Jag är osäker på om det ens framgår i tråden att bägge datorerna har PC-arkitektur eller om det bara är något vi antar.
TS ställde frågan också i en datorbutik och fick följande svar där (tack för återkopplingen, TS)
Marike Marike skrev:
Frågade i en datorbutik.De rekommenderade att jag tar ut disken från den gamla datorn och sätter i ett kabinett som jag sedan ansluter till den nya datorn som extern. Sedan kan jag redigera och spara på en modern hårddisk. Jag kan även formatera den gamla datorns hårddisk och använda den om jag nöjer mig med 250 Gb.
Verkar billigt och enkelt så så blir det nog att göra.
Vi får anta att butiksbiträden ställde relevanta frågor och bedömde att datorerna var tillräcklig kompatibla för att utföra konststycket.
TS sitter nu säkert hemma och jobbar med migreringen och skulle hen inte lyckas återkommer hen säkert med mer info och nya frågor.
 
harry73 harry73 skrev:
Vi får anta att butiksbiträden ställde relevanta frågor och bedömde att datorerna var tillräcklig kompatibla för att utföra konststycket.
Låt oss för TS skull i så fall hoppas att butiken inte var Media Markt eller liknande typer av datorbutiker. Min erfarenhet är att svar från dessa "butiker" kan ha högst varierande kvalitet. Visst kan det finnas kompetent folk där men man kan lika gärna stöta på motsatsen enligt min erfarenhet.
 
tommib
harry73 harry73 skrev:
Finns de fortfarande på moderna datorer?
Ja, om man vill. Jag har en COM-port på datorn jag skriver detta på. Praktiskt om man ska ansluta t.ex. mikrokontrollers som man vill prata med. USB orsakar en hel del komplexitet.

Nu var det mest ett skämt och det finns troligen flera bra sätt att få ut data från TS gamla burk. Det enklaste torde som sagt vara extern USB-enhet av något slag.
 
Enklast är nog bara att ha dom på samma nätverk och dela ut hårddisken.

Enklast för ts är nog usb, nackdelen är väl att det är så dyrt med usbminnen som är snabba.
 
Måste det vara ett snabbt minne för en engångskopiering från den gamla till den nya datorn?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nä egentligen inte och usb 2.0 klarar väl max 60mb/s. Vanliga billiga usb minnen brukar väl vata på 10mb/s om jag inte missminner mig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ursäkta delcitering men det är inte alls självklart att det är enkelt att få en hårddisk från en gammal dator att fungera i en ny dator. "Interfacetyp", kontrollerkort, busstyp är några saker som kan vara mer eller mindre inkompatibla. Jag är osäker på om det ens framgår i tråden att bägge datorerna har PC-arkitektur eller om det bara är något vi antar.
Nja, jag vill nog säga att sågott som alla hårddiskar som suttit i "konsumentdatorer" med storlek 250gb och uppåt har haft SATA-anslutning .. Möjligen att det gick att köpa såpass stora IDE-diskar, men jag tror chansen är rätt liten ...

Vad det är för arkitektur på TS hårdvara är ganska ointressant, det som kan påverka är filsystem, men det finns "workarounds" för de flesta fall ...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J
Nu har du iofs redan fått bra råd men kan i all enkelhet rekommendera Google foton också. Du installerar det på den gamla datorn markerar vilken eller vilka mappar som innehåller bilderna och efter en natt är allt sparat. Helt gratis och sedan kan du koppla ur den gamla disken och spara om du vill. Sedan lägger du in det i den nya med och tex din mobil. Funkar även för video och du kan nå bilderna från både andra datorer och mobiler sedan, även iPhone. Så skönt att slippa spara bilder fysiskt.

https://photos.google.com/apps?hl=sv
 
Marike
Jodå det är duktiga pojkar i den butiken, har handlat där förut, aldrig problem att få rätt hjälp. Jag köpte http://www.billigteknik.se/dockning...ch-ide-harddisk-7340004663997.html?ipa=0&ins= och en sån här, http://www.billigteknik.se/25-exter...disk-1tb-usb-30-0718037847177.html?ipa=0&ins= .
Har idag rensat 5 st 3,5" diskar och formaterat om dessa, det ger 320 GB utrymme, 2 st 80 GB kvar att titta i. 2,5" disken har jag kollat , problemet är att det tar tid och det är mitt fel, jag fastnar i allt det roliga man plåtade för länge sedan.
Överföringar gick som ett nafs, mycket smidigare än jag hoppats.
Jag är glad jag gick på den linjen för 3,5" diskarna låg inte i projektet från början. :D
 
Marike
J Jocke Best skrev:
Nu har du iofs redan fått bra råd men kan i all enkelhet rekommendera Google foton också. Du installerar det på den gamla datorn markerar vilken eller vilka mappar som innehåller bilderna och efter en natt är allt sparat. Helt gratis och sedan kan du koppla ur den gamla disken och spara om du vill. Sedan lägger du in det i den nya med och tex din mobil. Funkar även för video och du kan nå bilderna från både andra datorer och mobiler sedan, även iPhone. Så skönt att slippa spara bilder fysiskt.

[länk]
De där molnlagringstjänsterna är jag lite skeptisk till, vem gör något utan att tjäna på det? Tror man gör klokt i att läsa det finstilta i kontraktet innan. Förfoganderätt?
 
Marike Marike skrev:
Har idag rensat 5 st 3,5" diskar och formaterat om dessa, det ger 320 GB utrymme, 2 st 80 GB kvar att titta i.
Skall du använda alla gamla diskar i den nya datorn?
 
OneDrive eller googledrive gratis och säkert, vem håller på med externa diskar längre?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
tommib
Ett tips i all välmening; kopiera innehållet från diskarna och släng allt som är mindre än ca 500 Gb (beroende lite på din tillämpning). Det är inte lönt att hålla liv i gamla diskar bara för sakens skull. Du får två 1 Tb diskar för under 2 kkr, då kan du spegla dem eller köra två separata diskar och rotera en av dem till någon annan (om det brinner osv). Att försöka hålla koll på vilken disk en viss fil låg på är bara plågsamt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
Marike Marike skrev:
De där molnlagringstjänsterna är jag lite skeptisk till, vem gör något utan att tjäna på det? Tror man gör klokt i att läsa det finstilta i kontraktet innan. Förfoganderätt?
Ja du, det gör ingen utan att tjäna på det så som tjänar på det är väl samma marknadskrafter som tjänar på folk som skriver sina åsikter på diverse sidor på nätet :D
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
115 kb/s, det var tider :D
Jag kommer ihåg när man spelade DOOM 2 mot varandra mha en nollmodemkabel, men det var ju två decennier sen nu... Tror det enklaste för TS är att koppla ihop datorerna på samma nätverk och överföra filerna på det sättet. Då kan han ha kvar sin gamla dator som reserv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.