Tänkte lägga ut lite bilder på min bastu, som insperation till andra. det tog lite tid, då jag fick fel mått på laven dom sände mig först & så här i semestertider tog det lite extra tid att tillverka en ny åt mig.

Resten av badrumet hittar ni i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1221/3#3


IMG_0004.liten.jpg
IMG_0007.liten.jpg
IMG_0012.liten.jpg
IMG_0015.liten.jpg
IMG_0020.liten.jpg
IMG_0023.liten.jpg
 
Snyggt!
 
Så snyggt. Är det en bastusats från Harvia, eller du komponerat ihop det själv med deras material? Snygg hörnlampa, går det att luta sig mot den när man sitter eller går det inte att sitta i hörnan?

Aljan
 
17323 skrev:
Så snyggt. Är det en bastusats från Harvia, eller du komponerat ihop det själv med deras material? Snygg hörnlampa, går det att luta sig mot den när man sitter eller går det inte att sitta i hörnan?

Aljan
lavar & ryggstöd är från Harvia, allt annat har jag snickrat själv, efter det utrymme jag hade. panelen är asp & köptes på den lokala bygghandeln.
fönsterfodrena är asp. Asp finns inte i plank, så jag lät en snickre limma ihopp asplavar til en planka & sen planhyvla. rutorna är 6mm gråtonat & härdat glas, som jag bestälde på en lokal glasfirma.

hörnmodulerna är belysta ryggstöd, så dom kan man lutasig imot.
övre laven är 60cm bred, så det finns gott om plats om man vill liga ned.
jag ahr som sagt en till lika dan lave, men som bara är 50cm istället för 60 som den på bilden, om nån vill köpa

5923013760.jpg
 
Gillar verkligen din bastu. Vad har du för mått på rummet?
Vi håller på att bygga om vår sunkiga bastu som har måtten 180x155. Lavarna har suttit på kortväggen, den övre laven 50 cm och den undre 40 cm, vilket har gett ganska mycket yta framför. Vi har tänkt att ha lavarna på långväggen, men undrar om det blir för trångt. Men med din svängda lave och placering av aggregatet, verkar det bli bra.

Aljan
 
17323 skrev:
Gillar verkligen din bastu. Vad har du för mått på rummet?
Vi håller på att bygga om vår sunkiga bastu som har måtten 180x155. Lavarna har suttit på kortväggen, den övre laven 50 cm och den undre 40 cm, vilket har gett ganska mycket yta framför. Vi har tänkt att ha lavarna på långväggen, men undrar om det blir för trångt. Men med din svängda lave och placering av aggregatet, verkar det bli bra.

Aljan
bastun har ett innermått på 185,5 X 146 (sen är ju ett hörn diagonalt)
lavens mått ät 184,5 X 97 inlkusive "armstödet"

så min överblivna ave passar i din bastu, bara det att du får kapa 5cm, men det ska vra lätt årdnat (kan maila dig bilder på själva konstruktionan, så ser du hur enkelt det går att korta den)

jag harju bara den övre laven, men det går ju att beställa eller bygga en nedre om men vill det, eller så justerar men höjden på den övre, till den höjd man vill ha, vilket är ennu enklare.
 
Kan bara gratulera till ett mycket fint bygge!

Hoppas att den är lika trevlig att basta i som den är att titta på!
 
Mycket snyggt, gillar att du "öppnat upp" bastun med fönster känns säkert mycket större än det är när man sitter där... smart.
 
Typiskt!! Nu ska man bli sugen på att bygga en riktig bastu åxo ;D Snyggt jobbat ser hur fint ut som helst. Många mysstunder där du. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.