I ursprungsinlägget står inget om ihopkoppling med kabel. :thinking:
Däremot står det att TS tänker spara prylarna på en extern hårddisk.
 
K Kane skrev:
Om systempartitionen ligger på den HDD som sätts in i den andra datorn kan det bli lite strul med MBR.
Tja, jag antar det är möjligt att TS köpt en begagnad ny dator, men är den ny bör den ju använda GPT, och det brukar ju vara sällan vara problem att stoppa i fler systemdiskar då ...
 
Marike
Frågade i en datorbutik.De rekommenderade att jag tar ut disken från den gamla datorn och sätter i ett kabinett som jag sedan ansluter till den nya datorn som extern. Sedan kan jag redigera och spara på en modern hårddisk. Jag kan även formatera den gamla datorns hårddisk och använda den om jag nöjer mig med 250 Gb.
Verkar billigt och enkelt så så blir det nog att göra.
 
Om den gamla hårddisken är på 250 gb är den såpass gammal att du inte ska lita på den som back-up....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag antar det är möjligt att TS köpt en begagnad ny dator, men är den ny bör den ju använda GPT, och det brukar ju vara sällan vara problem att stoppa i fler systemdiskar då ...
Stämmer. Jag skrev bara "det kan bli lite strul" som en liten risk.
 
Marike Marike skrev:
Frågade i en datorbutik.De rekommenderade att jag tar ut disken från den gamla datorn
Är detta den enda kopian du har av bilderna är rådet fullständigt idiotiskt och livsfarligt. Börja aldrig "skruva" i något datorrelaterat om du inte har fullgoda backuper. Absolut enklast är väl som redan sagts ett antal gånger att kopiera bilderna till en extern USB-disk eller två.

Om du ändå tänker "slutförvara på en extern hårddisk" så är väl lösningen ännu mer självklar.
 
tommib
Jag håller helt med Alfredo, rör inte den gamla datorn. Köp en extern hårddisk, det är överlägset enklast. Det framgår inte var du bor men t.ex. Kjell & Co finns på många ställen och har hjälpsam personal. Jag skulle rekommendera en 2,5" disk som strömförsörjs via USB så att du slipper extra kablage. Denna är vettig men kommer levererad som NTFS-formaterad. Man måste formatera om den till ExFAT eller FAT32 vilket är enkelt. Om du vill slippa det så kan du köpa den här istället som kommer förformaterad som ExFAT.

Vad är det för operativsystem på den gamla datorn? Det styr lite hur bra det fungerar. Filsystemet ExFAT finns det drivrutiner för på WinXP men äldre än så börjar bli problematiskt.

Om det inte är några stora filer så kan du flytta över dem i omgångar med ett USB-minne formaterat FAT32. Då klarar du äldre operativsystem också men då är istället oddsen att datorn inte ens har USB-portar.

Det går bra att koppla ihop två datorer via nätverk. Om man måste fråga hur man flyttar filer med en extern hårddisk bedömer jag att det är för komplicerat att ordna med fildelning över nätverket, även om det i sig egentligen inte är så svårt (men beror på vilka operativsystem som är inblandade).
 
Det snackas om gamla och nya dator??
Hur gammal? Stationära eller laptop?
Finns USB-port på den gamla?
Vilket operativsystem? Och vilken version?
APPLE OS eller WINDOWS?
Många frågor men forumet kan inte gissa vilt på vad en "Gammal dator är"
 
tommib
Vi vet att det är en gammal dator med 250 Gb hårddisk. Det innebär att det med all sannolikhet är en dator med Win XP. Det kan också vara en Mac men med tanke på marknadsandelen de har haft historiskt så är det osannolikt. En dator som är äldre en att den skulle ha WinXP är osannolikt då man inte hade så mycket digitalfoton förr. Men visst, det kan ju vara WinME eller något annat obehagligt.

Så, det är inte en särskilt vild gissning att datorn har WinXP eller nyare OS och därmed också USB-portar.

I värsta fall, om det skulle vara något gammalt as som inte ens går att koppla nätverk till så får man väl ta en nollmodemkabel och föra över grejerna men det har jag ingen aning om hur man gör i Windows (i Linux är det rätt lätt).
 
harry73
tommib tommib skrev:
nollmodemkabel
Nollmodemkabel, är det inte en gammal com-ports kabel, som man för anslöt musen på?

Finns de fortfarande på moderna datorer?
 
Exakt såhär enkelt är det;

1: köp en ny, lagom stor extern hårddisk....
2: kopiera all data från gammal dator till extern hårddisk.
3: ta ur hårddisk ur gammal dator och sätt i ny dator.
4: förvara extern hårddisk på säkrast möjligaste ställe.

Förutsatt att TS äger en skruvmejsel och är normalt händig.
Om TS inte vill öppna vare sig gammal/ny dator så ersätter man steg 3 med "kopiera data från extern hårddisk till ny dator".

Behöver inte krångla till det mer än så. Om det inte funkar, återkom med bilder! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nollmodemkabel, är det inte en gammal com-ports kabel, som man för anslöt musen på?

Finns de fortfarande på moderna datorer?
Helt rätt ... :)

Och hur lång tid skulle det ta att överföra 250 gb data om max teoretisk överföringshastighet är 115kb/s .. :crysmile:
 
Nollmodemskabeln användes när DTE-prylar skulle kopplas samman.
DTE var då en dator. DCE var modem.
"Rak kabel" (2-2 3-3) användes mellan DTE och DCE.
 
harry73
115 kb/s, det var tider :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Exakt såhär enkelt är det; 3: ta ur hårddisk ur gammal dator och sätt i ny dator.
Ursäkta delcitering men det är inte alls självklart att det är enkelt att få en hårddisk från en gammal dator att fungera i en ny dator. "Interfacetyp", kontrollerkort, busstyp är några saker som kan vara mer eller mindre inkompatibla. Jag är osäker på om det ens framgår i tråden att bägge datorerna har PC-arkitektur eller om det bara är något vi antar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.