D Daniel 109 skrev:
Hur fick du till den slutsatsen? Ledningen måste ju finnas oavsett. Det är ju naxlast nätet behöver dimentioneras för.
Ja, du har säkert rätt, jag tänkte kanske lite för fort, eller inte alls :p

Men jag borde i alla fall inte behöva betala mer bara för det är "högtrafik".
Jag har betalat en anslutningsavgift, och betalar effektavgift för 3x16A,
och det borde jag väl kunna utnyttja när jag vill utan extrakostnader?

Förresten, sliter det på ledningarna att det går elektroner genom dem?
Eller varför skall jag annars betala en rörlig nätavgift beroende på min förbrukning?
 
Jag som bara betalar för säkringarna och elöverföring per kWh betalar ungefär lika mycket som jag skulle betalt i Partille där man har effekttaxa redan (beräknat på att min maxeffekt skulle vara 3x230x20).

Men samtidigt så skulle min hybrid ge ytterligare 30 öre per kWh I elkostnader om jag laddar den då jag har min maxtimme. Jag adresserar detta på två sätt i min laddbox, dels genom att jag kan ställa in vilken lafdström jag vill ha (I praktiken väljer jag snabb/medel/långsam laddning) samt att jag sedan (inte klart ännu) kan styra laddströmmen efter effektuttaget I huset också. Detta gör att jag kan få bort effekttopparna från batteriladdningen. Jag skall också senare lägga in styrning för att undvika att elpatronen går in då elförbrukningen är som högst.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, du har säkert rätt, jag tänkte kanske lite för fort, eller inte alls :p

Men jag borde i alla fall inte behöva betala mer bara för det är "högtrafik".
Jag har betalat en anslutningsavgift, och betalar effektavgift för 3x16A,
och det borde jag väl kunna utnyttja när jag vill utan extrakostnader?

Förresten, sliter det på ledningarna att det går elektroner genom dem?
Eller varför skall jag annars betala en rörlig nätavgift beroende på min förbrukning?
Du missar att tariffer även är styrmedel över beteende. Alternativet är att bygga ut näten och det skulle bli ännu dyrare för dig...

Och nej, du betalar inte för att tillgänglig maxeffekt konstant, nätet är inte dimensionerat för det.

I flerbostadshus (tänk 80 lgh) räknar man med att effektuttaget är ungefär 0,7kW per lgh, alltså långt under maxeffekten om alla skulle utnyttja sina 16A eller 20A.
 
Någon som har en uppfattning om hur fint de tänker bestämma maxeffekten?
Är det per sekund, minut eller timme?

Det känns som att det kommer behövas vitvaror som kan synka upp hur de startar och kör tillsammans och med värmepump och golvvärme.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en uppfattning om hur fint de tänker bestämma maxeffekten?
Är det per sekund, minut eller timme?

Det känns som att det kommer behövas vitvaror som kan synka upp hur de startar och kör tillsammans och med värmepump och golvvärme.
Idag gör man det på timme men jag kan nog sätta pengar på att det kommer vara per 15 min, som det ser ut i Tyskland redan idag...
 
Då blir det snittförbrukningen per kvart helt enkelt, känns ju förhållandevis okej.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då blir det snittförbrukningen per kvart helt enkelt, känns ju förhållandevis okej.
Precis, högsta snittförbrukningen på en klockkvart (alltså inte löpande 15 min period) blir prissättande för den månaden.

Dock kommer säkert olika bolag ha lite olika lösningar för detta beroende på många olika saker... En del kommer ha högre överföringsavgifter och lägre effektavgifter och vice versa...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det känns som att det kommer behövas vitvaror som kan synka upp hur de startar och kör tillsammans och med värmepump och golvvärme.
Ja, att ha styrning på sina tunga förbrukare kommer vara väsentligt om man vill minimera sina energikostnader.

För den aktive "flexsumern" (konsument, producent (via sol), ackumulering, styrning) kan det nog till och med bli billigare om man tajmar och utnyttjar elnät- och elhandelstarifferna optimalt. Fast det kräver ju å andra sidan investeringar i tid och/eller pengar för att få till det...
 
Dock innebär styrbara vitvaror en stor investeringskostnad för den enskilde konsumenten.
(Och ännu en del som kan gå sönder/bli absolet/bli hackad)
 
Nya vitvaror har redan hårdvaran. Att lägga till mjukvaran medför ingen märkbar kostnad. Att byta vitvaror för att få funktionen är naturligtvis inte motiverat.
 
engs
Vilka vitvaror, och annan utrustning, är det som har en tillräcklig effekt att det skulle vara någon idé att man automatiserar då?

Kyl/frys, har de momentant effekt för att det ska vara lönt? Dvs så de påverkar tillräckligt under de där 15min om de drar igång kompressorn precis då. Kan de synkas sinsemellan så de inte drar igång kompressorn samtidigt då kanske, dvs de får gå max varannan kvart vardera.

Ugn, spis, vattenkokare borde höra till högeffektförbrukarna. Men de styrs ju direkt av användandet, svårt ha någon automatik där annat än tänka sig för. Samma med tvättmaskin och torktumlare.

Kanske kan man tänka sig nån föregling så tvättmaskin/torktumlare får fördröjd start om ugn/spis är på redan, men får gå klart om de redan snurrar, möjligen pausas mitt i beroende på i vilken tvättcykel de ligger i. (Kanske ingen höjdare om de badar i tvättmedel 5h när man har ett långkokt högrev på gång, men man kan fördröja centrifugeringen).

Det som har högre effekt och samtidigt kan automatiseras helt?
Elbilsladdning, torde bli standard med effektbegränsning på sikt alldeles oavsett.
Värmepumpar med elspetts.
Mer?

Edit: Någon form av effektmätning på totalen med övertydlig signal / display tror jag kommr blir nödvändigt för många.
Typ, display som lyser grönt / gult / rött vid olika effektuttag för att kunna lära sig vad man kan göra samtidigt.

Finns ju en uppsjö redan men tror många nog inte kommer studera displayen i detalj utan men behöver nått man inte kan ungå att lägga märke till.
 
Redigerat:
Styr de stora förbrukarna och skit i de små. Jag kommer att styra elpatron, elbil och bastu. Min plan är att jag skall hålla reda på den högsta effekt/kvart jag har haft under den föregående månadens och sedan ser jag till att koppla ur elpatron, bastu och billaddning om effekten riskerar att hamna över detta, jag kopplar sedan in dem i prioritetsordning om jag inte kommer över den högsta effekten under månaden innan. Lite knepigt blir det om man skall kompensera för elpriserna också (har jag inga planer på ännu), då måste man börja räkna på hur mycket varje kWh kostar i form av både elnät och elpris och optimera utifrån detta istället för enbart utifrån maxeffekten.

Så här ser en typisk elförbrukning ut under dygnet för mig (tre dygn). Notera att jag styr laddningen av elbilen med 6A-16A beroende på om jag behöver snabbladda den eller inte. Senaste dygnet hade jag 6A efter att jag kom hem igår kväll, dygnet innan (söndag) så laddade jag med 16A ett par gånger pga mycket körning av barn...

Diagram som visar elförbrukningen i watt över tre dagar, med pikar som indikerar toppar i energianvändningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zoomar vi in på timmarna från igår eftermiddag till just nu så ser det ut så här:
Graf som visar elförbrukning i watt över tre dygn med tydliga förbrukningstoppar och -spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då har jag inte haft något eltillskott under det senaste dygnet. Spikarna som syns under natten är oljeelementet som håller inglasningen varmare än fem grader. Samt luftavfuktaren som står för värmen i garaget (de mindre spikarna).Spikarna nedåt är när kompressorn i FLVP avfrostar.

17:20 så drog frun igång en tvättmaskin.

På kvällen ser man matlagningen först som en spik kl 18:30, sedan ser man pepparkaksbakning som en bredare puckel som börjar 19:45. Och laddströmmen till bilen på 6A syns från det jag kom hem kl 18.40 (överlagrad med matlagningen) till 01:30, varefter den släntade av för att vara helt klar kl 02:00.

Det är rätt lätt att se vad man gör i huset genom att titta på olika mätvärden. Frun gillar dock inte när jag är på tjänsteresa och kommenterar att jag såg att de tagit sovmorgon (eftersom varmvattentempen föll senare än vanligt på morgonen), så jag har slutat att berätta allt jag kan se i statistiken...
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Finns risk att det blir lite tufft med fritidshuset? När man kommer dit på senhösten, efter några veckors bortavaro. Slår på ett antal lampor, 2st VVB, 4 ( ev. 6 ) st elektriska element och så en kopp kaffe på det. :surprised:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Styr de stora förbrukarna och skit i de små. Jag kommer att styra elpatron, elbil och bastu. Min plan är att jag skall hålla reda på den högsta effekt/kvart jag har haft under den föregående månadens och sedan ser jag till att koppla ur elpatron, bastu och billaddning om effekten riskerar att hamna över detta, jag kopplar sedan in dem i prioritetsordning om jag inte kommer över den högsta effekten under månaden innan. Lite knepigt blir det om man skall kompensera för elpriserna också (har jag inga planer på ännu), då måste man börja räkna på hur mycket varje kWh kostar i form av både elnät och elpris och optimera utifrån detta istället för enbart utifrån maxeffekten.

Så här ser en typisk elförbrukning ut under dygnet för mig (tre dygn). Notera att jag styr laddningen av elbilen med 6A-16A beroende på om jag behöver snabbladda den eller inte. Senaste dygnet hade jag 6A efter att jag kom hem igår kväll, dygnet innan (söndag) så laddade jag med 16A ett par gånger pga mycket körning av barn...

[bild]

Zoomar vi in på timmarna från igår eftermiddag till just nu så ser det ut så här:
[bild]

Men då har jag inte haft något eltillskott under det senaste dygnet. Spikarna som syns under natten är oljeelementet som håller inglasningen varmare än fem grader. Samt luftavfuktaren som står för värmen i garaget (de mindre spikarna).Spikarna nedåt är när kompressorn i FLVP avfrostar.

17:20 så drog frun igång en tvättmaskin.

På kvällen ser man matlagningen först som en spik kl 18:30, sedan ser man pepparkaksbakning som en bredare puckel som börjar 19:45. Och laddströmmen till bilen på 6A syns från det jag kom hem kl 18.40 (överlagrad med matlagningen) till 01:30, varefter den släntade av för att vara helt klar kl 02:00.

Det är rätt lätt att se vad man gör i huset genom att titta på olika mätvärden. Frun gillar dock inte när jag är på tjänsteresa och kommenterar att jag såg att de tagit sovmorgon (eftersom varmvattentempen föll senare än vanligt på morgonen), så jag har slutat att berätta allt jag kan se i statistiken...
Kul att se!

För att optimera på alla ingående variabler kommer det krävas ganska avancerad mjukvara, helst med AI och machine learning...

Man kan kartlägga människors liv via energidata väldigt grundligt. Jag har sett programvara för att översätta utslag på kurvan till verkliga händelser, olika förbrukare har olika profiler, nästan som ett fingeravtryck.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns risk att det blir lite tufft med fritidshuset? När man kommer dit på senhösten, efter några veckors bortavaro. Slår på ett antal lampor, 2st VVB, 4 ( ev. 6 ) st elektriska element och så en kopp kaffe på det. :surprised:
Kanske till och med blir lönsamt att ha på värmen hela tiden... . Ofta blir det tvärt om vad politikerna tänkt sig.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.