Hej,

Har ett problem med för låg Dt i min värmebärarkrets som jag behöver råd kring hur jag enklast ska lösa.

Jag har ett separat vedeldat system för ett fristående garage med golvvärme.
- Begagnad vedpanna och tank 1300l. Öppet exp.kärl 3,2 meter ovan golvvärme, bara dryga metern ovanför CP som sitter ovanför acc-tank.
- Golvvärme i garage ca 55m2, två lika långa slingor om vardera ~80-90 meter
- Golvvärme i pannrum ca 8m2 om jag minns rätt kanske 30 meter slang.
- Dessa 3 slingor till samma Uponor WGF-fördelare.
Med andra ord ett väldigt litet system!

Cirkulationspumpen fick jag när farsan rev ut sin vedanläggning. En tämligen ny Grundfos UPS 25-60 130.


Häromveckan hade vi -19 grader som kallast. Kallt hela veckan.
Körde 25 grader på framledning och fick tillbaka 23!
Höll då 17 grader i garaget så länge garageporten hölls stängd.
Idag är det 0 grader ute och har 24 på fram och 23 på retur samt 19 i garaget!

Allt hade väl varit frid å fröjd om jag inte haft känslan att jag dränerar acc-tanken onödigt snabbt. Trots så låg framledningstemp så tömmer jag ändå 1300 liter 80 gradigt vatten på 1-2 dagar.

Tänkte först byta till en mindre CP, men när man läser verkar det inte spela så stor roll. De här tryckfallsdiagrammen begriper jag min inte på riktigt.
Har ingen koll på flöde i golvvärmeslingor tyvärr.


Kommer komplettera systemet med 3 grova element i verkstadsdel och förråd längre fram, men det är nog nåt år bort minst. Då blir det kanske annat motstånd i systemet.
En shuntstyrning ska dit också, men först vill jag ha iordning på Dt.
 
Går det inte att strypa golvvärmeslingorna? hur snabbt man 'dränerar' tanken borde i första hand bero på hur mycket energi man plockar ut och det i sin tur har inte så mycket med deltat att göra. Däremot kan man sabba skiktningen om man har för högt flöde.
 
För högt flöde. Stryp slingorna eller sänk cirkulationspumpen. Dock måste du förmodligen skicka ut lite högre temp för samma rumstemp/komfort
 
Jo golvvärmeslingorna kan strypas på returen. Insexskruv på WGF-fördelaren.
Idag har jag de två längre slingorna fullt öppna och den korta nedstrypt bara till dryga varvet öppet. Så strypt att det avger ett högfrekvent ljud!
Kan ju prova att strypa alla 3, men det känns nästan som att pumpen får gå mot stängd ventil då...

CP står på läge 1 redan. Därför jag funderade på om jag behöver byta till mindre pump.
Skulle en med lägre höjd-tal ge lägre flöde. Har ju unionkopplingar och cc-mått att förhålla sig till, vilket ger 25 genomlopp och cc130.

Det är nästan nog varmt i garaget som det är nu, och med högre Dt känns det som att mer av energin lämnas där den ska.
 
J
Stryp in slingorna till ett Delta - T på 4 C mellen tur och retur , så ligger du sanningen närmast , lägre flöde , bättre skiktning i tank
 
Men...nä.
Jag hade resonerat tvärtom. Låg tempdiff ger jämn värme på hela golvytan.
Lägre flöde ger mer effekt i början på slingan och mindre i slutet.
Rumstempen bestämmer uttagen effekt.
Uttagen effekt bestämmer mängden inshuntat hetvatten.
En högre tempdiff påverkar inte alls skiktningen i tanken skulle jag säga.
 
Större/högre delta = Svalare rum.

Så länge du har ett flöde igenom så skadas inte pumpen.

En old school 6 meters pump som du har är lite krallig för det lilla systemet. En ny modern 4 meters Yonos Pico skulle ju vara att föredra.
 
  • Gilla
HenkeBoy
  • Laddar…
Nu har jag strypt ner golvvärmeslingorna till 1,5 - 1,5 - 0,75 varv på de tre slingorna. Samma tempdiff som tidigare, bara högre ljud från fördelare och pump, samt att jag skönjer sämre skiktning i acc.

Nä blir att skaffa ny mindre pump.

/Henke
 
HenkeBoy,

Om man tar ut energi ur en ackumulatortank, som du gör, då är effekten du tar ut inte särdeles hög.
Du sa du har en ackumulatortank på 1300 Liter. Om vi antar du tar ut från 80 grader ner till 25 grader ur ackumulatortanken under 2 dygn. Anta 1 Liter vatten = 1 kg vatten. Blir då:
Q = Vattenvikt x CpVatten x [Tstart - Tslut] = 1300 x 4,2 x [80 - 25] = 300 300 kJ (= 83,4 kWh)
Tar du ut det under 24 h, då är den konstanta värmeeffekten du tar ut = 300 300 / (24 x 3600) = 3,48 kJ/s = 3,48 kW. Om på 48 h, då 1,74 kW.

Kanske otillräckligt värmeisolerat garage och pannrum? Men minus 19 grader ute och ca 20 grader inne, är en stor temperaturskillnad som driver värmen genom väggar, tak. hela 20 - (-19) = 39 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenkeBoy
  • Laddar…
Vad är det du vill uppnå?
 
Här kommer lite återkoppling i ämnet:

Nu har jag bytt ut cirkulationspumpen mot en modernare variant. En Grundfos Alpha 2 25-40.
Nu gick det strypa slingorna lite och VB Dt hamnade på 5-6 grader utan att sabba skiktningen. Tidigare blev det bara sämre om jag ströp flödet genom GV-slingorna.
Pumpeffekten gick från 60W till 5W.
Skiktningen blev knivskarp (Har 6st 1-wire tempgivare på tanken så man ser skiktningen tydligt).
Inget ljud i VB-rören.

Slutet gott allting gott.
 
  • Gilla
frisken och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.