M
Hej allihopa,

Jag har köpt en sommarstuga med krypgrund (riskkonstruktion, ja) från Djävulens år -74.

Nu när jag river lite i fanskapet (har bl.a bytt bjälklaget i köket pga mögellukt) så börjar jag misstänka att golvreglar å bärlinor är impregnerade genom s.k. doppning.

Nu undrar jag om besiktningsmannen (som jag anlitat) är skyldig att uppge att det är rötskyddsbehandlat virke i stommen?

Mvh
Micke (med ett luktsinne som en spårhund, som bara borde ha nya hundkojor)
 
Syns bärlinorna i krypgrunden eller är det board eller liknande på undersidan?
 
M
Bärlinorna syns utan problem.
 
  • Vy under husets bjälklag som visar tydliga träbärlinor och en pelare, belyst av en ljuskälla längre bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om det anses som ett fel i utförandet att behandla trä i en grund. Det är väl specifikt tryckimpregnerat som anses vara ett fel. Sedan finns det säkert mer eller mindre lämpliga medel att behandla träet med, men hur rimligt det är att en bes. man skall upptäcka det, vet jag inte.
 
Tycker det ser ganska torrt och fint ut där så vad berodde problemet i köket på då? Nåt vattenläckage uppifrån?
 
M
S Stefan1972 skrev:
Tycker det ser ganska torrt och fint ut där så vad berodde problemet i köket på då? Nåt vattenläckage uppifrån?
Misstänker att det var linoleummattan som ej släppte igenom uppskjutande fukt från marken/berget. Stank mögel genom andningsmasken när jag satte handklingan i golvspånet.
Förhöjd fukthalt i material i blindbotten, den delen jag bytt ut som hade linoleummatta låg på 20%, de andra rummen (ej linoleum) låg på 13%.

Det jag besväras av nu är en kemisk doft som slår emot mig varje gång jag kliver in i stugan.
Så här i efterhand har jag läst att man förbjöd ett antal träinpregneringsämnen 1978, huset är byggt -74.
Som jag förstår kan impregnerat trä som blir fuktigt avge gaser som luktar och ej är helt hälsosamma. Därav min undran om detta åligger en besiktningsmans ansvar att informera om ev. risker och hälsofaror med gamla impregneringsmedel, typ creosot osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.