Våra fönster är ruttna och vi har därför beställt nya träfönster som levereras i månadsskiftet januari/februari. Den tillverkaren kan dock inte hjälpa till med att sätta in fönstren, så nu ska vi ta in offerter på det.

- Vi funderar på det här med byggnadsställning. Är det smartast att köpa en egen, eller är det bäst att fönsterbytaren står för det?

- Huset är ett 1,5-plans stenhus från 1926. Vilken isolering tycker ni att vi ska ha?

- Är det något annat ni tycker är viktigt att vi tar upp i offertförfrågan?

Vi tänkte inte inkludera plåtarbeten, putsning och målning i offerten.

Tack på förhand!
 
Håller med tidigare inlägg. Alltid lurigt när man delar upp arbetet t.ex. genom att välja flera företag för utförande och/eller själv medverka utifrån ansvar för arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ta i första hand in en snickare med goda referenser. De rena fönstermonteringsföretagen jobbar oftast mot fönsterkrängare, och har som primär egenskap att hålla sig med billigast möjliga arbetskraft. En del av denna billiga arbetskraft kan vara duktiga, men det blir mer slumpartat.

Och även om de här firmorna håller lågt pris på monteringen mot fönsterkrängarna, så är de bra på att ta betalt mot enstaka kunder.

När det gäller byggnadsställning, så är det lite blandat, en del mindre byggföretag håller sig själva med mindre ställningar. Om det behövs ställningar runt ett helt hus eller liknande så hyrs det in för en extrakostnad. Men andra mindre företag hyr alltid in ställningar.

Rent formellt, om en ställning skall användas av anställd personal, så måste den monteras av personal som är utbildade på det (tror det finns en certifiering), och då tror jag inte att de ens får montera en ställning från ex. Bauhaus, de är inte utbildade på just den varianten.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Och som jag brukar tipsa, leta i närområdet efter byggplatser där det sker en utbyggnad, hör med den som äger huset om firman verkar vara bra. Om du inte har någon bra snickare i telefonboken.
 
Ifall plåt/puts och målning ej ska ingå i offerter, vad ska ni då med ställning till? Att riva och sätta fönster gör man ju inifrån
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack för tips! Vi lägger tankarna på att köpa egen byggnadsställning åt sidan då tror jag.

Just januari/februari är det absolut lågsäsong för att byta fönster, så jag har frågat ett par företag som egentligen både säljer fönster och monterar dem och de verkar kunna göra jobbet. De borde väl vara proffs på det? Vår gamla goda snickare som vi brukar använda har slutat och bytt yrkesbana tyvärr.
 
Var noga med vad som ingår i form av återställning på både in- och utsidan.
När vi bytte fönster så tyckte vissa firmor att salning, foder mm ingår medan andra menade att allt annat än att skruva fast fönstret och dreva var extra.

/M
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
M Mattias_Eson skrev:
Ifall plåt/puts och målning ej ska ingå i offerter, vad ska ni då med ställning till? Att riva och sätta fönster gör man ju inifrån
Aha, det låter ju bra. Jag hade för mig att snickarna stod på utsidan när de monterade fönstren förra gången, men det var länge sedan så jag kan ju ha fel..
 
M mgranbom skrev:
Var noga med vad som ingår i form av återställning på både in- och utsidan.
När vi bytte fönster så tyckte vissa firmor att salning, foder mm ingår medan andra menade att allt annat än att skruva fast fönstret och dreva var extra.

/M
OK. Vad drevade ni med?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
OK. Vad drevade ni med?
Ingen aning... vi valde en firma som gjorde hela jobbet... ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Aha, det låter ju bra. Jag hade för mig att snickarna stod på utsidan när de monterade fönstren förra gången, men det var länge sedan så jag kan ju ha fel..
det beror ju på hur det ser ut ibland kan det vara en fördel att byta utifrån och ev slippa riva smygarna invändigt , man brukar välja den varianten som det blir minst skada och arbete med , det kan ju vara så att man tex väljer utvändig montering på bv och invändigt på ovanvåningen
drevar gör man vanligtvis med gullfiber drev med en plastat inv och oplastat utv
t
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Microkatten
Jag har själv drevat på det traditionella sättet med tjärat lin och fogat med kalkbruk, vilket passar bra på gamla stenhus. Det är inte heller alltför svårt att själv foga med bruket, eller ens att sätta in fönstrena själv för den delen. Se här så lätt det går: :D

 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
det beror ju på hur det ser ut ibland kan det vara en fördel att byta utifrån och ev slippa riva smygarna invändigt , man brukar välja den varianten som det blir minst skada och arbete med , det kan ju vara så att man tex väljer utvändig montering på bv och invändigt på ovanvåningen
drevar gör man vanligtvis med gullfiber drev med en plastat inv och oplastat utv
t
Förra gången vi bytte fönster använde de skumisolering. Känns sådär i ett stenhus tycker jag.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag har själv drevat på det traditionella sättet med tjärat lin och fogat med kalkbruk, vilket passar bra på gamla stenhus. Det är inte heller alltför svårt att själv foga med bruket, eller ens att sätta in fönstrena själv för den delen. Se här så lätt det går: :D

[media]
Får du det riktigt tätt då? Vi köpte vår ytterdörr från Byggfabriken och de drevade med lin när de satte in den. Jag tycker det drar väldigt vid dörren och hade dömt ut lin som isolering vid fönster och dörrar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.