Huset står på plint (västkuststugan) och där har jag ca 15-20cm ner från huset botten till marken (består av lösjord)

Fråga: hur skall jag göra med isoleringen? räcker det om jag lindar gullfiber (gul-isolering) runt avloppsröret över den synliga delen eller måste jag gå långt under mark?

Problem... Berget ligger på 30-50 cm djup under huset vilket gör det hela lite värre... kanske.

Hur gör jag med inkommande vatten? likadant befarar jag?

mvh Pontus
 
Hur har ni andra? någon som har något förslag?
Är det bara att linda in avloppsröret med isolering och hoppas på det bästa? // Pontus ... jag börjar bli nödig nu.. :)
 
Om du bara har 30-50cm ned till berg så riskerar du väl att alltihopa fryser igen. I alla fall om du bygger i norrland.

Allt beror på var du bygger. Men, isolera måste du nog göra, Frågan är hur mycket.

/Jögga
 
Oroa dig inte det är ingen fara. Jag har bott i två arbetsbaracker i vinter och avloppet låg helt oisolerat 6 m rakt uppe på backen och det frös aldrig sönder eller så. Det är så att vattnet rör på sig och är så pass varmt att det hinner inte frysa i rören. Däremot måste du isolera inkommande vatten alternativt låta det rinna lite.
 
Ett tips är att använda självreglerande värmekabel i röret för inkommande vattnet. Hade så i mitt förra hus. Funkade perfekt, klarade ned till minus 30 grader...
Idag finns det även färdiga rör som är isolerade och med värmekabel.
 
Jag har torpargrund och avloppsrören ligger helt oisolerade under huset. Har inte haft nått problem med att de fryser.
 
Bor granne med en röris och enligt honom behöver du inte isolera avloppsrör var du än bor i Sverige, förutsatt att du byggt med korrekt lut osv. Det som passerar är så mycket varmare (även i form av kallvattnet) och rör sig helatiden så det är ingen risk för frysning alls.

Mvh Rob
 
Hej, jag bor i södra dalarna och har ett hus med torpargrund. Jag drog min inkommande vattenledning igenom ett 150mm plintrör mellan marken och trossbotten. I röret borrade jag ett antal hål. Sedan fyllde jag röret med fogskum. Sedan dess har jag inte behövt krypa ned i grunden med hårtorken en enda gång ;D

Mvh Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.