D
Tänker att jag lyckas köra avväxlingen på 1-2 veckor. Då kör jag 6 st stämpor och regel på 45x220.

Tack
 
Jag har försökt snålräkna lite med telefonen (så en liten parantes för att man missat en nolla) men jag skulle tro att du kan krypa ner till kanske en IPE240 om du är riktigt tuff.
Detta förutsätter att:
*Balken är ordentligt stagad i sidled.
*Om du kan tillåta dig att balken böjer ner 10mm av egenvikt vid montage. Denna kan du bygga bort innan du sätter partiet.
*Ingen snö på taket vid montage.
*Att du har 20mm drevmån ovan karm.

Dock kan nedböjningen av snö komma att synas. Nedböjning större än L/300 brukar börja synas. Total nedböjning här ca L/250.

Väljer du IPE270 så skulle jag även säga att nedböjningen funkar.


Vad tror du justus?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Ahhh skulle ju vara succé. Inte så mycket för höjden som för bredden......

Men snart kommer väl Justus och förstör festen

Dock skulle ju en IPE 270 eller 300 också vara succé, ger mig ju några cm extra.
 
B bossespecial skrev:
Jag har försökt snålräkna lite med telefonen (så en liten parantes för att man missat en nolla) men jag skulle tro att du kan krypa ner till kanske en IPE240 om du är riktigt tuff.
Detta förutsätter att:
*Balken är ordentligt stagad i sidled.
*Om du kan tillåta dig att balken böjer ner 10mm av egenvikt vid montage. Denna kan du bygga bort innan du sätter partiet.
*Ingen snö på taket vid montage.
*Att du har 20mm drevmån ovan karm.

Dock kan nedböjningen av snö komma att synas. Nedböjning större än L/300 brukar börja synas. Total nedböjning här ca L/250.

Väljer du IPE270 så skulle jag även säga att nedböjningen funkar.


Vad tror du justus?
Gjorde en liten redigering
 
D Derbyboy skrev:
Ahhh skulle ju vara succé. Inte så mycket för höjden som för bredden......

Men snart kommer väl Justus och förstör festen

Dock skulle ju en IPE 270 eller 300 också vara succé, ger mig ju några cm extra.
Nej då, tror snarare att han förgyller festen:D
 
Beroende på hur hur man fäster karmen i ovankant kan man behöva vara lite kreativ så att eventuell infästning kan tillåta lite vertikala rörelser.
 
D
Spännande :)

Jag gjorde lite justering av min Word-skiss ovan i enlighet med dina instruktioner. Jag kan ha missat något.

Med befintligt grundmur och upplag på 145mm så skulle följande väggkonstruktion vara möjlig.

Räknar vidare på en IPE 330 tills Justus vaknar :)

Kan jag ha en IPE 300 så kan jag ha 70mm isolering istället för 45mm

Kan jag ha IPE 270 så kan jag dessutom få en smalare vägg (bygger in mindre i rummet).
Handritad skiss av väggkonstruktion med mått och material lager indikerade, tillsammans med penna och suddgummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Egentligen kom jag fram till HEA 260 just för att hålla nedböjningen på en mycket låg nivå (ca L/450). Sedan översatte jag resultatet till en IPE och hamnade då på ett något högre yttröghetsmoment och IPE 330. Det är klart att om man skapar en marginal (utrymmesmässigt och visuellt) för en lite större nedböjning så tycker jag att en IPE 270 kan fungera.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D
Vad menar ni med större marginal för nedböjningen. Är det glipan mellan balk och dörrkarmen?

Läste att skjutdörrarna max får sättas in där det kan bli 10 mm nedböjning.
 
D Derbyboy skrev:
Är det glipan mellan balk och dörrkarmen?
Ja.
 
D
Men den sätter man igen med någon form av lockbräda eller liknande va?

Lagfarten blir snart klar och då ska jag anlita en konstruktör.

Tror ni jag klarar köldbryggan om jag kör 45 mm utanför balken och 45 mm innanför balken? Isolering alltså......
 
Svar: Ja. 45 + 45 funkar säkert. Du hade väl bara 120 i den befintliga väggen?
 
D
Dagens vägg är i tre sektioner kan man säga:

15 cm isolering längst ner sen kommer fönsterpartier och ovanför 10 cm isolering.

Tankar kring att klä in balken i oljeboard?
 
Jag skulle nog föreslå att du använder större del isolering utanför balken just för att hålla balken varmare. Sedan någon centimeter isolering mellan balk och diff.spärr för att förhindra kondens.

Justus: IPE270 hamnade väl ganska precis på 10mm för snölast?
 
D
Ok ska räkna lite på att lägga 70mm utanför och 21 mm innanför. Kan bli så att upplaget då hamnar innanför grundmuren.

Hyvlar man isoleringen då? Alltså ”drar av” från en fulle med 45 mm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.