Hej!

Jag klurar på om det är möjligt att koppla in 2 stycken transofrmatorer till en kanalfläkt. Det jag skulle vilja åstakomma är att ha kontinuerlig drift på fläkten som sitter på vinden gneom och ställa in den på ett läge, så den alltid är igång lite gran samtidigt som jag vill kunna dra på den för fullt när duschen används.


Som jag tänker Transformator #1 sitter på vinden brevid fläkten och ser till att det alltid finns ett frånluft flöde som är på. Transformtor #2 sitter inne i badrummet och denna drar igång fläkten på maxfart när man ska duscha. När man sedan är klart stängstransformator #2 av så att flödet åter igenn går ner till det inställda läget av transformator #1.


Tror ni det är möjligt att få till något sånt?
 
Du behöver inte två transformatorer, det du behöver är en transformator med flera utgångar från linningen, sedan ett relä som växlar utgång.
 
Handritad elektroteknisk principskiss med ledningar markerade L och N samt en reläsymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Principskiss på vad jag menar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om du inte redan har kanalfläkten ta en titt på dem nya EC-fläktarna.
Matas med 230v hela tiden, hastigheten styr man med en 0-10v signal.
Fläkten skapar sin egen 10V så det går med potentiometrar eller motstånd att fixa olika signaler för olika hastigheter.
EC-fläktarna är lite dyrare men en AC-fläkt + 2-stegs transformator blir nästan samma pris.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du inte redan har kanalfläkten ta en titt på dem nya EC-fläktarna.
Matas med 230v hela tiden, hastigheten styr man med en 0-10v signal.
Fläkten skapar sin egen 10V så det går med potentiometrar eller motstånd att fixa olika signaler för olika hastigheter.
EC-fläktarna är lite dyrare men en AC-fläkt + 2-stegs transformator blir nästan samma pris.
Hej!

Jag kom på att det blir nog inte helt bra att koppla som jag tänkte först. så jag får nog tänka om lite. Detta är för ett framtida projekt. Jag har en kanalfläkt som jag skulle vilja använda mer än när duschen har använts. Tanken är att kunna skapa ett mekaniskt frånluftsystem. för att hjälpa till med ventilationen och för att minimera antalet takgenomföringar.
 
Exakt hur man skall koppla kommer att bero på vilken typ av transformator du väljer.
Finns någon gammal tråd om hur man kan koppla förbi vissa transformatorer, dem fungerar inte alltid som man tror först.
 
För fullfart bör det räcka att koppla förbi lågfartstransformatorn. 230v rätt in i fläkten.
Tex med en trappströmbrytare.
 
5
orde en snabb googling
https://www.ventilation.se/transformator-vrte-c-1a-5-steg/p-1260.htm

https://www.ventilation.se/hygrostat-hse-15/p-2998.htm

Dessa två tillsammans med ett relä allt. Kontaktor beroende på låst med växlande kontakt är en variant. Stegtrafon har du ligger och matar fläkten med grundvarvtalet.

När regulatorn känner av fukt eller blir manuellt påverkad så klipper den förbi trafon med hjälp av en kontaktor och matar fläkten direkt.
finns nog säkerligen ett färdigt koncept med hygrostat med tyristorstyrning som det går att ställa ett grundvarvtal om man söker runt lite.
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
orde en snabb googling
[länk]

[länk]

Dessa två tillsammans med ett relä allt. Kontaktor beroende på låst med växlande kontakt är en variant. Stegtrafon har du ligger och matar fläkten med grundvarvtalet.

När regulatorn känner av fukt eller blir manuellt påverkad så klipper den förbi trafon med hjälp av en kontaktor och matar fläkten direkt.
finns nog säkerligen ett färdigt koncept med hygrostat med tyristorstyrning som det går att ställa ett grundvarvtal om man söker runt lite.
Tack för alla svar. Jag ska klura vidare på hur jag vill göra.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Eller så sätter man bara en liten brytare istället för regulatorn
 
Se bara upp med 5-stegs transformator, vissa "transformerar" upp nollan (och inte ner fasen) vilket gör att man INTE kan "bara kopplar förbi".
Har varit uppe innan här hur man kan kopplar men hittar inte tråden.
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
5
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Se bara upp med 5-stegs transformator, vissa "transformerar" upp nollan (och inte ner fasen) vilket gör att man INTE kan "bara kopplar förbi".
Har varit uppe innan här hur man kan kopplar men hittar inte tråden.
Ehh va?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Ehh va?
Jag vet inte varför denna lösning är vald vid konstruktionen av vissa transformatorn, men har stött på många som blivit lurade av detta.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Se bara upp med 5-stegs transformator, vissa "transformerar" upp nollan (och inte ner fasen) vilket gör att man INTE kan "bara kopplar förbi".
Har varit uppe innan här hur man kan kopplar men hittar inte tråden.
Det är ju normalt en (spar)trafo så att koppla förbi går dåligt oavsett hur man ser på fas och nolla. Man får välja tex en timer, brytare eller relä med växlande kontakt. Sen lägga reglerade spänningen via NO eller NC (beroende vad man vill ha i normalläge full eller delfart) direktfas till andra polen och den gemensamma C ut till fläktens fas och nollan givetvis obruten till motorn.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
5
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag vet inte varför denna lösning är vald vid konstruktionen av vissa transformatorn, men har stött på många som blivit lurade av detta.
Fas eller nolla spelar ju ingen roll, det är ju ändå förhållandet till varandra som utgör potentialen.
I vilket fall som helst så får man ju som Gk100 säger så måste man ju växla av innan och efter trafon och föregla så att båda inte går till samtidigt
Samma princip som med en Y/D start tex när den ena kontaktorn är till så går den andra av.
Eller fram/back på en kontaktorstyrd motor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.