Hej, har funderingar att få bort en gammal kamin som jag hoppas ngn kan hjälpa till med.

1. Hur tar jag bort denna braskamin / eldstad på bästa sätt?

2. Hur fixar jag till hålet som blir på ett bra sätt?

3. Finns det ngt värde i kaminen för ngn?

Jag vill göra det för att lägga nytt golv o kommer inte ha ngn kamin därefter. Däremot vill jag ha möjlighet att installera kamin på övervåningingen i framtiden (kaminen är i källaren).
 
  • En svart, äldre braskamin med rör som går upp genom taket och aska på en svart matta framför kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rökkanal för kamin som går från golvet upp genom taket i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta bort alla lösa delar, tex stenar och luckor. Sedan kan du använda tigersåg på lämpliga ställen.
 
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle:
  1. Montera ned skorstenen. Den går säkert att plocka bort utan någon större åverkan än att ta bort några skruvar eller popnitar. Det som syns är nog bara en inklädnad av isoleringen kring det egentliga rökröret.
  2. Naturligtvis börjar med att lyfta bort löst tegel och glasdörrar. Sedan är det nog bara att lyfta och bära.
  3. Hålet fylls med någon skiva som passar med den omgivande väggen, gips eller mdf. Glöm inte att fylla med isolering, och sedan en utvändig plåt eller skiva i annat lämpligt material.
  4. Det är en ovanlig kamin, men går kanske att sälja eller skänka bort på blocket.
 
J
Det är en gammal Handöl och är en utmärk sak för att bli sams med kråkorna , bara ett rör rakt ut i himlen och inget värmemagasin finns . all värma går rakt ut , ska kasta ut min på landet
 
  • Gilla
M.F. och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle:
  1. Montera ned skorstenen. Den går säkert att plocka bort utan någon större åverkan än att ta bort några skruvar eller popnitar. Det som syns är nog bara en inklädnad av isoleringen kring det egentliga rökröret.
  2. Naturligtvis börjar med att lyfta bort löst tegel och glasdörrar. Sedan är det nog bara att lyfta och bära.
  3. Hålet fylls med någon skiva som passar med den omgivande väggen, gips eller mdf. Glöm inte att fylla med isolering, och sedan en utvändig plåt eller skiva i annat lämpligt material.
  4. Det är en ovanlig kamin, men går kanske att sälja eller skänka bort på blocket.
3) Tack för grymt svar! Ska jag ta bort röret som går ut ända till skorstenen ? Hade tänka lämna det som går över källaren men det kanske inte är någon vits med det? Om jag tar bort hela plåtförklädnaden så uppstår det ett hål även i taket på rummet (antar jag fast det kanske det inte gör?). Tänkte du att även detta hål ska täppas igen helt med skiva?
 
D Drsnuggels skrev:
så uppstår det ett hål även i taket på rummet (antar jag fast det kanske det inte gör?). Tänkte du att även detta hål ska täppas igen helt med skiva?
Det beror ju på hur "snyggt" du vill ha det. En plåt skiva, bockad i vinkel som täcker hålet i vägg och tak och målad i vit färg kan ju duga om man inte nödvändigtvis vill att det skall bli "osynligt".

Skorstenen fyller väl kanske en liten funktion som ventilator, även när kaminen är borttagen.
Men då borde väl en ventil i ytterväggen duga.
Hur ser det ut där på utsidan? Bild?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det beror ju på hur "snyggt" du vill ha det. En plåt skiva, bockad i vinkel som täcker hålet i vägg och tak och målad i vit färg kan ju duga om man inte nödvändigtvis vill att det skall bli "osynligt".

Skorstenen fyller väl kanske en liten funktion som ventilator, även när kaminen är borttagen.
Men då borde väl en ventil i ytterväggen duga.
Hur ser det ut där på utsidan? Bild?
Har ingen bild ännu men det är vanlig skorsten med rör typ. Trodde det hade räckt med multiverktyg för att klippa plåten men det gick då verkligen inte eller har jag fel klinga? Måste jag köpa vinkelslip?
 
Har nu tagit bort kaminen. Gick att vicka bort den till slut utan att använda för mycket tigersåg. Som synes sticker röret nu nu ut och jag undrar hur jag ska gå vidare?

Vill som sagt ha möjlighet att ha kamin på övervåning framöver o till dess vill jag ha öppningen som nu är på nedervåningen så juste som möjligt men behöver inte vara osynligt.

Känns inte helt vettigt att bygga in röret i vägen utan ngn ventil?

Det hänger även ner något litet rör / motsvarande som jag undrar vad det kan vara?
 
  • Rostigt rör som sticker ut ur vägg efter borttagen kamin med synligt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rör sticker ut från väggen efter borttagen kamin, med isoleringsmaterial synligt i öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som hänger ned - är inte det bara ett stöd?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det som hänger ned - är inte det bara ett stöd?
Jo mycket möjligt. Tänkte just att de kanske är oklokt om jag skulle Kapa röret ovanför det.
 
  • Gilla
Fredrik mårtensson
  • Laddar…
D Drsnuggels skrev:
Jo mycket möjligt. Tänkte just att de kanske är oklokt om jag skulle Kapa röret ovanför det.
Hur gick det blev du av med kaminen?
Jag Peter efter en sådan om du vill sälja den. Mvh Fredrik
fredddem@gmail.com
 
F Fredrik mårtensson skrev:
Hur gick det blev du av med kaminen?
Jag Peter efter en sådan om du vill sälja den. Mvh Fredrik
fredddem@gmail.com
Letar
 
F Fredrik mårtensson skrev:
Hur gick det blev du av med kaminen?
Jag Peter efter en sådan om du vill sälja den. Mvh Fredrik
fredddem@gmail.com
Hej
Skänker bort min kamin om någon är intresserad och vill ta bort själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.