Har en balkongdörr med en säkerhetsskruv. Dvs går bara att skruva in, inte ut.
Har länge bankat med mejsel och försökt lossa den. Men den sitter som fan.

Nu tänkte jag borra.. Men fattar inte riktigt hur borr ska funka att få loss den. Har inga specialborrar... Bara vanliga...

Är det bara att borra i mitten och hoppas den lossnar när man drar ur borren? Eller ska man göra något efter....?
 
Mikael_L
Om man borrar ska man väl ha en borr som går "fel väg", så man försöker skruva ut skruven samtidigt som man borrar ..?
 
Ja kanske, har blivit rekommenderad att det bara är att borra med vanlig...
 
Du kan borra ett hål i mitten med "vanlig" borr och sedan skruva in en vänstergängad skruv för att skruva ut den. Du kan även ta en dremel och fräsa ett spår rakt över så att en spårmejsel får grepp.
Förresten, är du inbrottstjuv?
 
... eller om du borrar med ett lagom stort borr kommer ju skruvhuvudet att lossna. Då kan du ta av handtaget, och förhoppningsvis få tag i skruvstumpen med en typ polygrip eller nåt.
 
  • Gilla
behedwin
  • Laddar…
De där bitsen har jag blivit avrådd från att köpa. Ringde runt till flera låssmeder och frågade om man kunde hyra/låna en för att dra ut en skruv.... Men de sa att de inte använder dessa då de ofta går söner, bättre att borra upp skruven istället tyckte de.

Vänstergående borr, då måste jag ha en helt annan maskin eller chuck.... eller?

Faan en jäkla skruv som bara förstör allt.

Skruven är ju försänkt ned en halv centimeter också så det är svårt att komma åt den med något verktyg.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
... eller om du borrar med ett lagom stort borr kommer ju skruvhuvudet att lossna. Då kan du ta av handtaget, och förhoppningsvis få tag i skruvstumpen med en typ polygrip eller nåt.
Detta låter som en trolig lösning.
En vanlig borr som nästan är lika stor som skruvhuvudet och bara gå lös på skruvhuvdet så att jag kan slita av hela handtaget!
 
Jag brukar knacka ur dom med en försänkare eller dorn. Tålamodsprövande de första gångerna, men när väl man har lärt sig tekniken går det betydligt lättare.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag brukar knacka ur dom med en försänkare eller dorn. Tålamodsprövande de första gångerna, men när väl man har lärt sig tekniken går det betydligt lättare.
Fick ur den första skruven på det sättet. Denna har jag knackat på i omgångar nu under flera månader... den sitter stenhårt
 
Nej, grisapitt heter de ;)
 
  • Skärmavbild av Biltemas webbplats med sökresultat för "grisapitt" visande två skruvutdragarset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Du har så rätt så!
Jag blandade ihop den med sticksågens smeknamn
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Själv är jag mest imponerad över att det går att söka på hos Biltema. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.