Som rubriken lyder så har vi har en rätt grov "puts" på innerväggarna, ivprt nya hus, som vi tänkte få slät och måla om innan vi flyttar inte. Den är rollad på och känns som någon sand/färg/puts. Den är alldeles för grov för att bredspackla skulle jag säga.
Tydligen ganska vanlig på 70/80-talet har jag hört. Det sitter troligvis vanliga gipsskivor bakom.

Någon som vet vad det är för något och hur man får bort den?

(Jag har tyvärr inte bättre bilder i dagsläget då vi inte fått tillgång till huset än)
 
  • Vardagsrum med grov puts på innerväggarna, trätak och modern inredning med matbord, soffor och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv gipsskivorna och montera nya. Lär vara det mest tidseffektiva sättet. Då får du också bra nya ytor som du sen kan måla och få ett bra resultat.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
ser ut som "Artex" en tjock färg eller massa som kunde rollas, en del innehöll tyvärr mycket asbest.
 
Oj vad fult! Och jag lärde mig något nytt om 70 talet. Renoveringsgips? Täck över!
 
Ojdå, inga positiva svar. :dizzy:

Funderar på om en rejäl väggslip men "Gör det själv"-länken ger lite mer tips.
 
Om du funderar på att slipa, skicka in ett prov så du vet att det inte innehåller asbest.
Innehåller det asbest så är det inte lämpligt att slipa då slipning är den absolut sämsta tänkbara metoden att bearbeta asbesthaltiga material.
 
  • Gilla
Adrian L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.