Hej!
Jag har sett att det finns kameror med batterier och solceller för övervakning där det inte finns ström.
Funkar det i praktiken? Hur mycket ström går det åt för att driva en trådlös kamera?
 
Det beror oerhört mycket på vilken kamera det gäller.

Det finns några fabrikat (ex. Netgear Arlo) som går på uppladdningsbara batterier. Den fungerar för mig i ungefär ett halvår mellan uppladdningarna. Den spelar då in kanske 10 snuttar per dygn (sitter vid entren), den spelar in 10s när den detekterar att något rör sig. En annan av mina kameror övervakar en sida av huset där vi rör oss mer sällan. Så den spelar in kanske 5 snuttar i veckan. Där är batteriet halvfullt efter ett halvår, men jag laddar alla kamerorna (har 4 ) samtidigt.

Arlo förutsätter att du har el till en basstation inom räckvidd från kamerorna. Så om du skall övervaka där det inte finns el överhuvudtaget, behöver du något annat.
 
Har kameran IR-dioder för mörkerseende så drar förbrukningen iväg.
 
Det bästa är väl att dra fram en nätverkskabel och köra Power Over Ethernet, både nätverksanslutning och strömförsörjning på samma gång.
 
K Kurtivan skrev:
Det bästa är väl att dra fram en nätverkskabel och köra Power Over Ethernet, både nätverksanslutning och strömförsörjning på samma gång.
Det vore ju det bästa, men tyvärr väldigt osmidigt att dra en kabel just där.
 
H hempularen skrev:
Det beror oerhört mycket på vilken kamera det gäller.

Det finns några fabrikat (ex. Netgear Arlo) som går på uppladdningsbara batterier. Den fungerar för mig i ungefär ett halvår mellan uppladdningarna. Den spelar då in kanske 10 snuttar per dygn (sitter vid entren), den spelar in 10s när den detekterar att något rör sig. En annan av mina kameror övervakar en sida av huset där vi rör oss mer sällan. Så den spelar in kanske 5 snuttar i veckan. Där är batteriet halvfullt efter ett halvår, men jag laddar alla kamerorna (har 4 ) samtidigt.

Arlo förutsätter att du har el till en basstation inom räckvidd från kamerorna. Så om du skall övervaka där det inte finns el överhuvudtaget, behöver du något annat.
Vilken Arlo har du? Mina Arlo-kameror kom med med 4st CR123A batterier/kamera, och de är ej uppladdningsbara. Vill gärna ha uppladdningsbara eftersom CR123A engångsbatterier är väldigt dyra.
 
Arlo pro.

Köpte ett kit med 4 kameror under en tjänsteresa i USA förra året, kostade som ett "kit med två" här hemma. Men jag var lite bekymrad över batterierna och säkerhetskontrollen på flyget.

Ända haken är att USB laddaren är special, den har vanlig usb kabel, men ger högre spänning. Jag hade tänkt ladda med en vanlig USB laddare här hemma, men det går inte. Så jag får köra den Amerikanska med transformator. Centralenheten kör jag på en svensk nätdel.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vilken Arlo har du? Mina Arlo-kameror kom med med 4st CR123A batterier/kamera, och de är ej uppladdningsbara. Vill gärna ha uppladdningsbara eftersom CR123A engångsbatterier är väldigt dyra.
Jag tröttnade också på att köra med engångsbatterier. Hittade dessa batterier och det funkar bra.

https://www.wyfy.se/sv/batterier/rechargable-cr123a-1-pack.html
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Mina som är nätdrivna har en nätadapter på 5V/ 1A. Men det har IR som är på så fort det blir mörkt.
Men sen hur mycket de verkligen "förbrukar" har jag inte mätt men skulle tippa på ett par W max.
 
kameran "sover" ju tills den uppfattar rörelse via PIR sensorn. Så är det iaf om man använder batteridrivna kameror.
 
X xavier2 skrev:
kameran "sover" ju tills den uppfattar rörelse via PIR sensorn. Så är det iaf om man använder batteridrivna kameror.
Mina verkar vara igång hela tiden alt så går de igång när man går in med appen. Får testa att lägga in mobilen som filmar när det är mörkt.
 
X xavier2 skrev:
Jag tröttnade också på att köra med engångsbatterier. Hittade dessa batterier och det funkar bra.

[länk]
Tack för tipset! Blir nog till att köpa sådana och en laddare.
 
Marike
Väcker en gammal tråd.
Hur mycket ström drar en ip-cam?
Jag har 6 Tapo och 2 Dlink. Ir borde ju ta mer ström och nu går vi mot mörka tider i dubbel bemärkelse.
Kan inte hitta några data på förbrukning, kanske för att det inte funnits skäl att ange några med tidigare elpriser.
 
Har du haft någon nytta av kamerorna?
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Marike
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du haft någon nytta av kamerorna?
En svår fråga. Att det syns att man har kameror kan vara avskräckande.
Annars har det varit kul att titta på inspelningarna när barn-barnen varit här och röjt, samt att det blev klarlagt att det var katter som åt upp solrosfröerna på fågelbordet.
Men tanken var att stänga de flesta och bara behålla de på utsatta områden.
En timer skulle vara en lösning men en sådan drar också ström, vet inte om funktionen finns i kamerainställningen. Dock är det ju den mörka tiden som den kan göra nytta, ir tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.