Snackade med min snickar igår om fönsterbleck till vår soutterrängvåning. Han menar att man ska ha en speciell typ av fönsterbleck till putsad fasad som skiljer sig från det vanliga blecket som man använder vid träfasad.

Blecket för putsfasad ska tydligen ha en liten kant (se röd inringning i bild) som putsen ligger mot. Stämmer detta och är detta en lagervara eller behöver man en plåtslagare för att fixa till kanten??

 
  • fnsterbleck.JPG
Så ser i allafall våra bleck ut , det kallas om jag minns rätt "putskant" eller liknande. Vår plåtis fixade detta åt oss, han gjorde alla bleck till källarfönstren. vet ej om det finns som standard.
 
Det blir en underlig konstruktion :-/
Vår fönsterbleck ( av koppar?) anno 1938 har inte så många svängar som på din ritning. I kortändor är den bara uppvikt 0,5cm och ligger tätt mot putsen. Putsen runt fönster är slätt. På långsidan är den också vikt uppåt och fast spikat på fönsterramen med några spik. Den andra långsida är vikt så klart neråt så vatten rinner av.  Vår bleck var nog monterat efter man har putsat huset.
Konstigare behöver det tydligen inte vara ;)
gaia
 
Kanten är på kortsidorna, i bakkant går den in i fönsterkarmen på vanligt sätt. Det är alltså bara en vikning mer på kortsidorna än vanliga bleck, resten ser lika ut som för träfasad.
 
Det stämmer precis som Frasse förklarar. Är detta praxis på putsad fasad eller?
 
Vet ej om det är defacto standard, men vår plåtis fick i uppdrag att fixa blecken utan vidare spec och kom tillbaka med kant varianten. Han har varit med ganska länge så han borde veta vad som normalt används.

Jag kollade lite snabbt på plannjas hemsida och de verkade inte ha denna typ som standard.
Kolla med en lokal plåtis, det kan inte kosta många kronor att bocka till några fönsterbleck.
Jag vet ej vad våra kostade, de ingick i hela plåtjobbet.
 
Det kallas mycket riktigt "putskant" och all bleck som i sidan ansluter till puts skall se ut så!
Tänk bara på att det skall luta lite neråt in i fönsteröppningen så att det inte leder in vatten... -tänk så många "putskanter" jag gått och vikt ner...
 
Kanske dum fråga men hur gör man när man putsar före fönstermontage då? Då kan man väl använda "vanliga" fönsterbläck?
stenhus05
 
OM man putsar före fönstermontage så får man naturligtvis använda vanliga fönsterbleck - men anslutningarna blir ju då inte så bra i övrigt heller... ;)
Putsa med fönstren monterade!
 
Velfac rekommenderar att puts helst ska vara gjord före montage. Hmmm...
 
Velfac... de bör nu ha lärt sig att det bästa är att putsa efter montage - men med deras system är det inte helt nödvändigt... ;)
 
När blecket monteras innan putsning, ska man då lägga på bruk direkt under blecket (se rödmarkerat område i bild) så att man får stöd och inte lika mycket ljud om det kommer regn direkt på blecket?? :-/

 
  • bleck_genomskrning.JPG
Innan man monterar fönstret bör man putsa i öppningen oavsett om det är ett leca eller lättbetonghus - detta för att minska materialets möjlighet att suga vatten om det blir ett läckage, och lecan behöver tätas så att det inte blåser in i den.
Att fylla upp mot undersidan blecket behöver inte göras och är olämpligt (om man inte lägger plast emellan) men att lägga bruket i över och underkant så att det lutar lätt utåt är lämpligt... det är ok att putsa upp mot undersida blecket så att det får stöd i framkanten, men det måste då vara ett så stort utrymme att det går att komma åt att göra snyggt
 
Hej-hallå-stopp!!! ;)
Du har ju monterat fönstren utan att putsa öppningen först - se mitt tidigare inlägg!!! :-/
Och det kan vara en skugga - men blecket ser ut att vara öppet inne i hörnet??? :-?
Och putskanten skall luta neråt - in i fönsteröppningen!!!
Det skall inte bara vara snyggt - det skall vara rätt också >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.