Hej

Har två kattvindar och har förberett 2 x 120 x 120 hål för montering av dörrar.

Har köpt specialgångjärn modell köksluckor fast tål mer vikt. Köpta via Theofils.

Nu har jag testat att skapa en lösning i MDF men blev ej riktigt nöjd.

Förutsättningar.
Materialet bör vara minst 16 mm för att kunna sätta dit grytan (gångjärn) dessa behöver försänkas 12 mm.

Problem uppstår med mdf då gångjärnen ska fästas eftersom skrivarna bara får vara korta så de inte sticker ut på framsidan.

Hålen är mellan två stödben till takstolarna.

Vad ska jag söka för material som är mer lämpligt än mdf.

Tack på förhand.
 
Björkplywood i 16 -20mm. Vill du få luckan att se lite nättare ut kan du fasa av kanterna som en 5cm bred faskant ner till halva tjockleken eller något. Går det även att limma gångjärnen för extra fäste?
 
Semiproffset Thiger skrev:
Björkplywood i 16 -20mm. Vill du få luckan att se lite nättare ut kan du fasa av kanterna som en 5cm bred faskant ner till halva tjockleken eller något. Går det även att limma gångjärnen för extra fäste?
Limma går fint. Vilket lim?

Hade nån tanke på tjockare mdf än jag har nu men ditt tips om björkplaywood känns bättre.
 
Montagelim av någon sort funkar bra, speciellt eftersom du också skruvar.

Be dem måttsåga luckorna direkt hos bygghandeln, de flesta har väggsåg :)
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Montagelim av någon sort funkar bra, speciellt eftersom du också skruvar.

Be dem måttsåga luckorna direkt hos bygghandeln, de flesta har väggsåg :)

Nu fick jag huvudbry.

Björkplywood var inte så billigt direkt.
Björkplywood blir inte lika ”slät” som mdf vid målning.

Kanske testa 16 eller 19 mm mdf för inte så mycket pengar och funkar det inte så kan jag göra nåt av den. Och så som plan b skaffa björkplywood

Eller satsa på björkplywood direkt.

Om man limmar och bara har en skivtjocklek skulle mdf funka tro?

En mdf 300 kr ca
En björkplywood 1400 kr ca
 
Testa med tjockare mdf. Skulle det inte funka så kan du ju välja ”bp” nästa gång :)
 
Exakt. Tog 16 mm mdf nu. Som de hjälper till att såga till.

Grytan får jag göra själv så gäller att vara statlig på handen.

Tack för all hjälp.
 
Ja iaf 67% av handen är ”statlig” hur man än beter sig

Feiner brukar funka bra. Annars borra med en större borr och ta resten med stämjärn
 
Ska hämta kapat material idag.

Fråga.

Som stöd för delen som inte är dörr ska man sätta L-järn eller ska man ha regel modell tjock.

Fråga igen

Ska lägga heltäckningsmatta i rummet som avslutas vid en trapp. Finns det typ trösklar som är som L? Så de går ner lite över kanten. Ser snyggare ut om det finns tröskel som kan täcka så man ej ser golvspånet som mattan ligger på.
 
Skulle nästan behöva se en bild eller principskiss för att vara helt med på vad du menar
 
Snabb skiss.

Frågan är om regel 45 mm tjock eller L-järn är bästa lösningen för att hålla fast MDF på bästa sätt.
 
  • Handritad skiss av byggdetaljer för att fästa MDF-skivor med reglar och L-järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt hus har heltäckningsmatta på övervåningen och i trappan. Och det är klätt med eklister på kanterna som en form av minitröskel. Trappstegen är byggda som ett u med andra ord.
 
VidarH VidarH skrev:
Mitt hus har heltäckningsmatta på övervåningen och i trappan. Och det är klätt med eklister på kanterna som en form av minitröskel. Trappstegen är byggda som ett u med andra ord.
Tack för info. I mitt fall ska mattan sluta precis när man kommer upp för trappan. Mitt problem är att golvspånet som mattan ligger på kommer synas när man går upp i trappen.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Tack för info. I mitt fall ska mattan sluta precis när man kommer upp för trappan. Mitt problem är att golvspånet som mattan ligger på kommer synas när man går upp i trappen.
Kan du inte gå med mattan över kanten för att täcka in spånet, och bara sätta en standard list där den sen slutar
 
Semiproffset Thiger skrev:
Kan du inte gå med mattan över kanten för att täcka in spånet, och bara sätta en standard list där den sen slutar
Jo det borde ju funka faktiskt! Att liksom lägga mattan över kanten sen en list vertikalt istället för horisontellt såsom ”standard”
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.