Vi funderar på att låta en större husproducent bygga vårt egenritade hus i fabrik, och gillar Trivselhus. Någon som har erfarenhet av ett sånt bygge? Behöver inte vara just TH, tips på andra som bygger i Sthlmstrakten mottages tacksamt!
 
Hej!
Det finns flera alternativ. Ett som är bra är Sköna Hus. Dom har bra erfarenhet från större villor med gott resultat.

MVH/Calle

 
Jag sände över min arkitektritning till ett tjugotal 'standardhustillverkare' - de flesta hustillverkare ställer upp på egna ritningar såvida bygget överensstämmer med deras fabrikslinjer. Om du nu inte nödvändigtvis vill bygga TH har det väl ingen betydelse vilken hustillverkare som tar sig an ert hus?

Arbeta fram ett detaljerat underlag med ritningar jämte underlag till den inredning ni vill ha, materialval, teknisk utrustning etc. Ett bra råd är att först ringa till entreprenören och fråga om man är intresserad - då får man också ett namn på den säljare som ska ta emot offertförfrågan och det är mindre risk att brevet hamnar i papperskorgen. Sänd underlaget samma dag som du pratat med säljaren. Då håller du ärendet 'färskt'.

Ring tillbaka efter ett par dagar och kolla om man tittat på din förfrågan! Räkna krasst med att du får jobba en hel del för att få en offert.

Jag fick slutligen ett drygt tiotal offerter; kostnadsskillnaden sträckte sig upp till över 2 milj ... för samma underlag  ;D. Jag var ute efter generalentreprenad.

För min egen del blev det bästa alternativet lokal mindre byggentreprenör. Ta gärna proffshjälp för granskning av offerterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.