Hej, hur ska man isolera vattenrör som ligger under fritidshuset? Huset byggdes på 60-talet och vattenrören ligger idag i en typ skumgummiisolering rakt på marken. Jag vill nu lägga någon form av rör utanför rören med elvärme så att man kan använda vattnet även på vintern. Tacksam för hjälp! Huset ligger i Stockholms skärgård.
 
Vad är det för vattenrör du pratar om? Är det inkommande vatten och/eller ngt mer?
 
yep. vattenrör som går från pumpen (har egen borrad brunn), under huset och upp till kök och badrum.

inget mer. väl.

mvh
D
 
OK, med min begränsade intelligens inom detta drar jag slutsatsen att man lägger vattenkablar som går från pumphuset till de olika våtutrymmena - och som ligger nu direkt på marken under huset - i en plastslang på typ 32 mm tillsammans med något som heter frostkabel? Innebär detta att det inte behöver vara någon el i isoleringsslangen som ligger under huset?

mvh
 
...och en till fråga; om jag bara behöver använda vattnet ett par helger per vinter, är det då möjligt att bara sätta på pumpen och "hoppas" att vattnet i rör från pumphus till hus inte fryser till is under helgen? Hur snabbt fryses vatten till is om man lägger rören i ett slags isoleringsrör?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.