Jag var uppe på vinden i dag och när jag slog på lyset så såg jag att en del plankor hade (tror jag) en lite vitare färg (de stående ”stöttorna) än när jag var där uppe i somras Jag är inte 100% säker. Men sen började jag titta närmare och hitta lite mer som såg lite suspekt ut.

Jag tror att det kan röra sig om vitmögel, vad tror ni?
 
  • Träbjälkar på vind med möjliga vitmögelutslag och ojämn färgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar med misstänkta vitmögel fläckar på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästöttor på vind med vita fläckar, möjlig vitmögel, isoleringsmaterial syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vind med träbalkar där en stående stötta uppvisar en vitare färg som kan tyda på mögeltillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering och träbjälkar, en bjälke med potentiell vitmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar på vind med möjliga vitmögelangrepp på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästöd på vind med vitaktiga fläckar möjligtvis vitmögel, mot brun isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinden med synlig isolering och trätakstolar, en stående stöttas färg ser vitare ut vilket kan tyda på vitmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstol på vind med potentiell vitmögel och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor på en vind med tecken på vitmögel eller missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar på en vind med tecken på vit beläggning som kan vara vitmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Jag tror också att det där är vitmögel. Det var dock inte så jättemycket. Kanske räcker använda mögeltvätt för att få bort det där tillfälligt. Jag har också lite problem med mögel på min vind troligt på grund av dålig ventilation inne i huset. Jag hade även en del oisolerade rör troligen släpper ifrån sig kondens. Jag har även funderat på att installera en trygghetsvakt på min vind.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!
Jag tror också att det där är vitmögel. Det var dock inte så jättemycket. Kanske räcker använda mögeltvätt för att få bort det där tillfälligt. Jag har också lite problem med mögel på min vind troligt på grund av dålig ventilation inne i huset. Jag hade även en del oisolerade rör troligen släpper ifrån sig kondens. Jag har även funderat på att installera en trygghetsvakt på min vind.
Den senaste vintern och den här hösten har varit väldigt milda så vi har knappt eldat någon ting(vi gör av med minst 10kbm ved i normala fall)
Plus att vi gjorde en tillbyggnad i ena endan av huset förra hösten som kan ha påverkat ventilationen negativt.

Är detta något akut som man behöver åtgärda direkt?

Jag har en avfuktare, hjälper det att köra den på vinden?
 
N noone70 skrev:
Den senaste vintern och den här hösten har varit väldigt milda så vi har knappt eldat någon ting(vi gör av med minst 10kbm ved i normala fall)
Plus att vi gjorde en tillbyggnad i ena endan av huset förra hösten som kan ha påverkat ventilationen negativt.

Är detta något akut som man behöver åtgärda direkt?

Jag har en avfuktare, hjälper det att köra den på vinden?
Det har definitivt påverkat din ventilation negativit, speciallt eldningen. Detta blir även en vanlig påföljd om man byter uppvärmning från ex Eldning till Bergvärme. Murstocken fungerar som så att drar med sig luften ut när den blir varm och har man då bara slutat utan att sätta in mekansik frånluft så stannar fuktenluften kvar i huset och när det blir kallt ute blir luft ångan vatten igen. Man brukar säga att om man har torpar/krypgrund har man problem med nögel på sommaren och på vintern får man det på vinden. 3/4 hus drabbas så det är ett vanligt problem.
Åter till ditt problem. Jag tycker inte att det där såg så farligt ut än, men jag skulle rekommendera att du köper lite mögeltvätt gör dig av med problemet tillfälligt sen har du lite koll i vinter så det inte blir värre så går det nog bra. Sen är den stora från hur man löser det permanent. Jag skulle börja med att kolla så det finns tillräkligt ventilation med tilluft ventiler och även att det finns tillräcklig mekansik frånluft. Sen finns som sagt trygghetsvakter som man kan installera om man inte får bukt med problemet.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Det har definitivt påverkat din ventilation negativit, speciallt eldningen. Detta blir även en vanlig påföljd om man byter uppvärmning från ex Eldning till Bergvärme. Murstocken fungerar som så att drar med sig luften ut när den blir varm och har man då bara slutat utan att sätta in mekansik frånluft så stannar fuktenluften kvar i huset och när det blir kallt ute blir luft ångan vatten igen. Man brukar säga att om man har torpar/krypgrund har man problem med nögel på sommaren och på vintern får man det på vinden. 3/4 hus drabbas så det är ett vanligt problem.
Åter till ditt problem. Jag tycker inte att det där såg så farligt ut än, men jag skulle rekommendera att du köper lite mögeltvätt gör dig av med problemet tillfälligt sen har du lite koll i vinter så det inte blir värre så går det nog bra. Sen är den stora från hur man löser det permanent. Jag skulle börja med att kolla så det finns tillräkligt ventilation med tilluft ventiler och även att det finns tillräcklig mekansik frånluft. Sen finns som sagt trygghetsvakter som man kan installera om man inte får bukt med problemet.
Vi har i dag FTX installerat i huset och jag har planer på att dra upp ett spiro rör till vinden för att hämta till-luft till FTX vintertid eftersom luften på kallvinden är varmare än uteluften och därmed spara nån krona i driftkostnader.
Om jag gör det så får jag även mekanisk frånluft på vinden vilket borde minska fuktproblemen på vinden. Eller har jag missat någon aspekt på det hela?
 
N noone70 skrev:
Vi har i dag FTX installerat i huset och jag har planer på att dra upp ett spiro rör till vinden för att hämta till-luft till FTX vintertid eftersom luften på kallvinden är varmare än uteluften och därmed spara nån krona i driftkostnader.
Om jag gör det så får jag även mekanisk frånluft på vinden vilket borde minska fuktproblemen på vinden. Eller har jag missat någon aspekt på det hela?
Rent spontant så känns som att du bara flyttar problemet. Jag tänker att du tar fuktig luft från vinden och drar den tillbaka in i huset? Det du vill försöka göra är att få ut den fuktiga luften från huset. Men jag har ingen erfarenhet med FTX system mer än att de ska vara väldigt bra och optimera flödet i huset så att det är bra ventilation med värmeåtervinning.
 
Ok, tack för hjälpen.
Ska efterforska lite mer om ftx spåret, eller om det blir till att köpa en trygghetsvakt
 
ser ganska normalt ut och mögeltvätt är bara bortkastat arbete. Är förutsättningarna rätt så fortsätter ju påväxten iallafall för mögelsporer finns omkring oss 24/7 helt normalt.
Påväxt i den där omfattningen ser jag som helt normalt av den typen av vind. Det är många ggr helt omöjligt att hålla ett prefekt klimat på såna ställen och skillnaderna är stora och är det inte värre än så där så får den nog anses som normalt. Det vore liksom värre om det växte okontrollerat.........
 
Det som jag ser som oroande är att det är rakt ovanför och i närheten av badrummet och att det som syns är bara toppen av isberget
 
N noone70 skrev:
Det som jag ser som oroande är att det är rakt ovanför och i närheten av badrummet och att det som syns är bara toppen av isberget
N noone70 skrev:
Det som jag ser som oroande är att det är rakt ovanför och i närheten av badrummet och att det som syns är bara toppen av isberget
Som både jag och stefan nämnde så är det där ingen större mängd. Jag fick tipset om att sätta upp skivor och skriva datum på dem. Dom skulle då aggera som typ offeranoder. Inget som jag själv har testat.

Ang att det verkar vara mer ovanför badrum är väl inte så konstigt. Det är ju ändå där som mest fukt finns i huset?
Det kanske går att installera en fuktstyrd paxfläkt för att hjälpa till att få ut den fuktiga luften.
 
Nja mögel fungerar väl inte riktigt så. Det är inte hussvamp vi pratar om. Är det bara i den där omfattningen så skulle jag bara hålla koll på det och ökar det inte så är inte klimatet ganska ok ändå även om det kanske inte är optimalt i alla lägen.
Det enda sättet för mögel att växa är ju just om klimatet ändras och det blir mycket fuktigare av nån anledning, då gror det snabbt.
Är det biten ganska normal och det kanske är nån peak ibland så blir det lite påväxt. Sen kanske det torkar ut och påväxten stannar av och torkar men det vita blir ju kvar osv osv.....Mögel är ju inget som sprider sig på det viset. Man kanske kan tro det men det finns som sagt mögelsporer omkring oss i luften hela tiden som bara väntar på rätt förutsättningar. De kan man inte städa bort iallafall.
 
Tack för er input, har börjat elda i kaminen även fast det inte är speciellt kallt(jag får ju varmvatten iaf :)) för att göra klimatet uppe på vinden lite bättre och har tänkt myselda dagligen iaf tills den värsta tiden är över

Har även bokat in en tid firma som sysslar med avfuktning för att höra vad han säger.
 
Han kommer sannolikt att säga att du behöver en mängd olika saker för att få bukt med det där. Särskilt det nya aggregatet TFX30000 som de nyss tagit fram och som är anpassat för sånt där. Endast 125k plus moms men då kan man sova säkert sen.
(ironiläge påslaget)
 
S Stefan1972 skrev:
Han kommer sannolikt att säga att du behöver en mängd olika saker för att få bukt med det där. Särskilt det nya aggregatet TFX30000 som de nyss tagit fram och som är anpassat för sånt där. Endast 125k plus moms men då kan man sova säkert sen.
(ironiläge påslaget)
Jo jag är medveten om risken. :)

Det är en affärspartner till en kompis till mig, så jag tror inte han kommer försöka lura på mig något jag inte behöver.
 
Trätak med en planka angripen av svartmögel nära takfoten, omgivande plankor ser friska ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med en planka angripen av svartmögel vid takfoten, medan intilliggande plankor ser friska ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En relaterad fråga till detta.
Jag var inne och kollade på taket i en del av tillbyggnaden och där ser allt bra ut när det gäller mögel
Men en planka nästan längst nere vid takfoten i är ganska kraftigt angripet av svartmögel. Vad jag kan se verkar det bara vara en enda planka och de två närmaste är nästan helt opåverkade

Jag har två teorier:
1 just den plankan var dålig och hade mögel på sig redan från start och därför är det bara den som är angripen
2 vi monterade solceller för ca 1 år sedan och att montörerna på något sätt klantade sig och på något sätt läcker det in vatten. Men det som talar emot det är att det (vad jag kan se) så ser jag ingenting som tyder på att taket läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.