Hej, det börjar gå mot slutet med källardräneringen. Så nu börjar det bli dags att planera inför golvvärme. Pga dräneringen så har min största tid för efterforskning gått åt till just dränering. Så jag har inte så mycket kött på benen just med golvvärme vad gäller vilka delar jag behöver.

Till och börja med så ska gillestugan och badrummet ha vattenburen golvvärme. Det är redan nu golvvärme i tvättstugan men tror inte det är korrekt gjort med isolering mm så det kommer att göras om i framtiden.

Så det kommer att vara 3 rum och det rör sig om 45 kvadrat. Vilka prylar behövs? Vill man ha en termostat till varje rum eller hur gör man där?

Mvh
Kristian
 
Casaloco
Casaloco Casaloco skrev:
Antar att du har både golvvärme och radiatorer? I sånt fall behöver du en shunt tex:
[länk]

För att köra termostat i varje rum behöver du termostater, en kontrollbox samt ställdon +ev adapter för ställdonen.

[länk]

[länk]
Huset är byggt 1971. Med vattenelement och eftermonterad golvvärme i tvättstuga med en egen minishunt
 
Ladda hem en katalog från någon av de stora leverantörerna (LK, Uponor, etc.) så beskriver de ganska väl hur systemen kan vara uppbyggda. Men huvudkomponenterna är en shunt för att fördela mellan raditorer och golvvärme, slangar till slingorna, fördelare som kopplar ihop alla slingor till systemet och ev någon form av styrning av fördelaren.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ladda hem en katalog från någon av de stora leverantörerna (LK, Uponor, etc.) så beskriver de ganska väl hur systemen kan vara uppbyggda. Men huvudkomponenterna är en shunt för att fördela mellan raditorer och golvvärme, slangar till slingorna, fördelare som kopplar ihop alla slingor till systemet och ev någon form av styrning av fördelaren.
Okej, tack för svaret. Vet jag bara hur systemet är uppbyggt så löser jag det. Det sitter idag luft/vatten värmepump som ger värme till element och blandarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.