Hej!

Grannen i huset bredvid ringde idag på dörren och visade en bild på mobilen av ett trådlöst tangentbord och frågade om jag hade ett sånt. Det hade jag och han sa att Verisure säger att det stör hans larm. Symptomet är att det inte går att larma av/på. Jag plockade ur batteriet, han gick hem och testade och nu funkade det. Låter märkligt tycker jag. När tangentbordet är oanvänt ligger det väl knappast och kör ut så stark bärvåg?
 
  • Gilla
jonohr
  • Laddar…
Kan det nog göra, eller så är det något annat i den som stör.

Måste vara rejäl störning om det ska störa ut hans larm, så är där något fel på larmet också.
 
P
Min invändning är att det knappast kan ligga ute bärvåg så starkt utan att dra ur batteriet. Tangentbordet går i vila och måste startas med knapptryckning efter en tids passivitet. Jag vet inte hur länge han haft larmet men jag hade med mig tangentbordet när jag flyttade hit 2016.
 
Enklast är väl att säga åt verisure att det likväl kan vara deras pryl som inte funkar som den ska. Så får de bevisa att det är ditt tangentbord som inte gör som den ska.
 
Låter skumt. Om nu tangentbordet är byggt för 50 m räckvidd borde det vara certifierat och godkänt för att använda denna uteffekt och frekvens. Det lär krävas en hel del intyg och mätningar på radioprylar idag om det ska går rätt tillväga och få säljas på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skulle vara om den börjat bugga ur och just ligger och sänder bärvåg hela tiden.
 
G Guson skrev:
Hej!

Grannen i huset bredvid ringde idag på dörren och visade en bild på mobilen av ett trådlöst tangentbord och frågade om jag hade ett sånt. Det hade jag och han sa att Verisure säger att det stör hans larm. Symptomet är att det inte går att larma av/på. Jag plockade ur batteriet, han gick hem och testade och nu funkade det. Låter märkligt tycker jag. När tangentbordet är oanvänt ligger det väl knappast och kör ut så stark bärvåg?
Har grannen skaffat larmet nyss eller har han haft det tidigare men problemet uppkommit nu?

I denna tråd; https://www.byggahus.se/forum/threa...-stora-larmfoeretagens-tradloesa-larm.258827/

finns iaf nån mer som fått problem med sitt larm pga tangentbord. Enligt samma tråd verkar det vanligt att larmföretagen ligger på 868 MHz och ditt tangentbord ligger på 863-870 MHz så helt otroligt är det kanske inte.

Jag har haft trådlös termometer som stört ut mina bilnycklar så jag inte kunnat låsa/låsa upp bilen (det var dock 433 MHz)

Finns ju också flera som fått problem med robotgräsklippare efter att grannar skaffat annan robotgräsklippare som stört ut deras egna så att alla trådlösa saker ska fungera fullt ut utan att störa andra bara för att dom har nån certifiering eller stämpel ska man nog inte räkna med.
 
Jag pratade inte så mycket med grannen idag och vi har ingen direkt kontakt, vinkar när jag åker förbi och de är på tomten typ. Jag blev lite tagen på sängen av frågeställningen men jag skall be att få komma över med tangentbordet och stå bredvid hans anläggning när han slår av och på med min manick av respektive på så får vi se. Han sa att Verisure jobbat 8 timmar på att felsöka och det var olyckligt att inte jag blev vidtalad om detta när de nu var här på plats. Kan iofs ha varit dagtid och då jobbar jag ju. Om tangentbordet ligger med bärvåg ute kontinuerligt så skulle batterierna inte räcka särskilt länge. Jag använder tangentbordet mindre än en gång i månaden vilket kan förklara att det tagit tid att upptäcka. Nu hade jag inte använt det på så länge att jag inte minns när det var men batterierna var OK, i alla fall inte nere på varningsnivå. Som ni sagt så borde både tangentbordet och larmet vara konstruerade för att varken störa eller störas av annan utrustning på samma våglängd. Man kan tycka att larmet borde ligga på en ganska hög nivå av immunitet mot externa störningar.
 
Maximal sändninstid är begränsad för de olika kanalerna/delarna av 860-870 MHz-bandet.

Wikidpedia har en tabell här: https://en.wikipedia.org/wiki/Short-range_device#SRD860

Jag klippte ut en del som rör de kanaler/frekvenser som oftast används av hemlarm:

Som synes så tillåts som mest 1% sändning, så om tangentbordet inte är defekt så är det nog mer troligt att radioprotokollet som larmet använder är kasst designat.

Frekvensband, max tillåten sändninstid i %, Användning, uteffekt EIRP
------------------
868.0 – 868.6 MHz 1% or LBT+AFA 25 mW
868.6 – 868.7 MHz 1% (alarms) 25 kHz 10 mW
868.7 – 869.2 MHz 0.1% or LBT+AFA 25 mW
869.2 – 869.25 MHz 0.1% (social alarms) 25 kHz 10 mW
869.25 – 869.3 MHz 0.1% (alarms) 25 kHz 10 mW
869.3 – 869.4 MHz 1% (alarms) 25 kHz 10 mW
 
D
Du har ju en USB-sändare som är aktiv?
 
Det slår mig när du nämner procent sändningstid att det finns naturligtvis två komponenter i detta. Mottagaren som sitter i USB-uttaget på datorn är spänningssatt 100% av tiden och om någon ropar på den så svarar den. Den var dock inkopplad när grannen testade och sa att det gick bra. Den har också varit spänningssatt 100% de senaste 2,5 åren ungefär och har rört sig max en halvmeter på den tiden.
 
D
Ja, men den frekvenshoppar så du vet aldrig när den är inne på rätt område.
 
När tangentbordet är passivt har dongeln ingen anledning att sända kan jag tycka. Om den mot förmodan sänder lär den väl starta på samma frekvens varje gång?
 
Idag ringde en kille från Verisure upp mig och erbjöd sig att köpa mitt tangentbord. De sa att tangentbordet arbetade på förbjudna frekvenser (för sitt ändamål) och att de för att eliminera det från användande ville köpa det av mig.
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.