Hej, funderar på att slipa upp parketten, men att då lasera, måla den vit..

Kanske är detta ett förfärligt stilbrott och en skymf mot de som en gång la golvet, men det är så jag vill ha det.

Det jag undrar om är om någon har några bilder på hur det blir, samt synpunkter.. jag hoppas och tror att det blir skitläckert! Tacksam för bilder!
 
Det låter coolt, men JAG skulle aldrig våga...Kör hårt och släng upp bilder vetja :D
Jag har sett mörklaserad ekparkett i nån inredningstidning för länge sedan, och det var riktigt snyggt.
 
Jag har själv funderat på matt vit lasyr på ekgolv som alternativ till vitpigmenterad olja. Det borde dessutom gå att lägga på ett redan lackat golv om man ruggar upp ytan (onödigt att slipa till trärent tycker jag). Skulle vara kul att se hur det kan se ut...
 
johan77 skrev:
Jag har själv funderat på matt vit lasyr på ekgolv som alternativ till vitpigmenterad olja. Det borde dessutom gå att lägga på ett redan lackat golv om man ruggar upp ytan (onödigt att slipa till trärent tycker jag). Skulle vara kul att se hur det kan se ut...
Ja vad fasen, det kanske är helt onödigt att pilla och dona med att slipa golvet med en jätteslip, kanske funkar det lika bra om man bara drar över det med en bandslip eller excenterslip? Ska ta reda på det där! Det klart, noga som man är så går man väl över hela golvet likafullt haha, ja man är knäpp ibland. Återkommer.. MEN Gärna bilder! Än har jag inte börjat!
 
jag kan föreställa mej att om det finns springor i parkettet så blir dom mycket mer synliga och mörka om golvet får ljus färg. Det kan ge ett litet nervöst intryck med zig-zag mönster ;)
gaia
 
Jo jag har tänkt på det, men jag hade däremot hoppats på den effekten, annars kan jag ju lika gärna måla över det... Men Det ska bli intressant att se, du kan mycket väl ha rätt.
I helgen gäller det i alla fall, har hyrt maskin hela helgen, 800 spänn inklusive handslip plus papperskostnad tycker jag var ett bra pris..
 
Manberg skrev:
Jo jag har tänkt på det, men jag hade däremot hoppats på den effekten, annars kan jag ju lika gärna måla över det... .
No ja, jag trodde att du har bestämt dej att måla den vitt :).
Efter slipning blir ditt golv mycket ljus men det varar inte länge för den återfår igen sin ekfärg rätt snabbt när den utsätts för ljus. Vi lackade vårt nyslippad golv och den var rätt ljus i början men blev något mörkare och ser nu ut som ekgolv brukar göra. Skriver det bara så att du inte hoppas på att den snygga ljusa ytan blir bestående ;). Det finns mycket ojämna springor i vårt gamla parkett och jag kan bara föreställa mej att det skulle bli minst sagt hemskt om golvet målades vitt och springorna blev synligare. Springor som anses som charmigt i en målat plankgolv kan ge en slarvig intryck i en fiskbenparkett .... det är bara vad jag tycker ... att en äkta trägolv är snyggast om den behåller sin äkta träfärg :).
Att lasera ek på så stor yta är kanske inte det lättaste med tanke på att eken suger inte in så mycket och det lätt kan bli flamigt tvärs över stavarna :-/
Lycka till med slipandet!
gaia
 
Ja du ger mig en eller 2 tankeställare Gaia. Det är kul! Nu sitter jag här och grubblar... När ni lackade erat golv, hur lackade ni då? det framkom inte riktigt.. Ljust? Vanlig lack?

Ja, jag tror nog att jag i alla fall försöker, jag har bara lite pengar samt arbete att förlora, även om dina erfarenheter är värdefulla, så tror man ju alltid på nåt sätt att man kommer att lyckas själv...;)

Ja, till helgen så händer det, kommer att återkomma med bilder.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Ja nu har jag slipat, det blev kanonfint!!! Sedan blev det bets istället för lasyr och det blev SKIT!

Jaja det är säkert jag som har gjort fel, men enligt damen i affären så skulle jag lägga ut det med svamp, så jag köpte en av henne, sedan stod det på burken att man inte skulle torka bort överflöd, så det gjorde jag inte, sen när det har torkat så ser man ju precis hur man har dragit svampen!!

FAAN, jag var jäkligt misstänksam om att man inte skulle eftertorka...

Så hjälp mig!! Vad har jag för alternativ förutom att slipa ner skiten igen? Betsen är vattenbaserad.
 
Oj Oj ....
när man betsar plankgolv så tar man det planka för planka och drar längst fiberriktning men med hundratals små parkettstavar tar det en evighet att göra på samma sätt :-/. Tror inte att det skulle hjälpa att torka överflod för det skulle också lämna sina spår. Det är inte lätt att lägga på en tunn lösning med pigment jämt och fint på så många små bitar ......
Lasyr strycker man också bit för bit längst fibrerna för annars blir det som virvarmönstrat skiva.
Betsen tränger ju på djupet i trä och dessutom OLIKA djupt och slipningen kan också bli en besvikelse.
Hoppas du kan tvätta eller slipa av ojämnheter men det är risk att det blir ännu sämre och kommer att se ut som om någon spilt vitt färg och inte torkat efter ordentligt. Men du kan i alla fall prova i hörnan och tvätta/ slipa längst med varje parkettstav och EJ kors och tvärs över det hela.

Och vad ska du göra sen? Enbart bets ger ju ingen skydd. Oljan gör trä mörkare och dom ljusa pigment fläckar blir ännu synligare, gissar jag. Man brukar vanligtvis lacka betsade ytor .... eller vad sa dom i butiken?

Vi har fått vår parkett slipat och lackat med genomsynlig Bona Traffic x3 ( ingen bets eller annan färg). Lacken ger ingen UV-skydd och som jag skrev så blev golvet mörkare med tiden men inte lika mörkt som om det varit oljat.

Jag kan förstå att du är nära att gråta och vill hellre ha det så som det var som nyslipat. Minnesbilden av nyslipat golv gör att du blir aldrig nöjd med det vita nyansen du satsade på, misstänker jag ;).
Men, men, det var ju ett experiment och du får jobba lite till för att få ordning på det hela så det går att ta en bild ;)
lycka till!
gaia


 
Har varit på butiken där jag köpte betsen, och tydligen så skulle man torkabort överflödet, men det var felskrivet på burken så att man förstod det som att man skulle låta överflödet vara..

Jaja, jag kommer få besked idag sa dom men det fick jag inte, men jag skulle i alla fall få hyra slip och matrial gratis, men som det ser ut nu så kommer jag kräva att ett proffs gör jobbet... Ser hur det går... Återkommer...

gaia : Det du säger stämmer säkert om man vill ha ett felfritt resultat, men på vissa ställen där jag hade varit lite mer noggran av utstryknigen så hade jag fått ett kanonfint resultat(helt på tur förstås) Så om man anstränger sig så tror jag att man kan få en fin yta, det är i alla fall vad jag hoppas på.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
PergolaChristian
Hur blev resultatet till slut? många år sen nu men står inför samma utmaning
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.