Marike
Jag har en gammal dator som innehåller många foton och filmer och nu skulle jag vilja ha över det materialet till min nya dator. Hur gör man då?
Någon sa att man inte kan blanda 32 bits med 64 bits. Jag tänkte slutförvara på en extern hårddisk, går inte det då? Att spara från den gamla och den nya till samma hårddisk?
 
Borde ju fungera, men annars kan du nog gå via ett USB-minne som mellansteg.
Gammal dator -> USB -> ny dator -> extern disk.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är inga problem att föra över filerna via extern hårdisk eller USB-minne.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har du en extern disk är det väl bara att plugga in den i den gamla datorn och kopiera över materialet. 32 bit eller 64 bit är inte relevant i det sammanhanget.
 
H huggan skrev:
Det är inga problem att föra över filerna via extern hårdisk eller USB-minne.
Nja, det finns ju en del fällor. Allt är beroende på vad som räknas som gammal och vilket/vilka operativsystem det gäller.
Om det är t.ex. Windows i båda fallen, så är det nog bäst att formattera ett USB på den "gamla" maskinen och låta den moderna läsa ( nya system brukar kunna läsa gammal formattering men inte tvärtom ).
En annan, lite omständigare variant, är att koppla in bägge datorerna i samma nätverk och "dela" filerna. Detta går dock troligen saktare och är inte så bra om det gäller mycket data.
 
är det windows på båda datorerna så är det bara att ansluta externa hdd till den gamla datorn och kopiera över filerna och sen kan du kolla dem på den nye datorn
externa hdd är formaterade med fat32 när man köper dem och nyare datorer med ntfs klarar av att läsa fat32
även om de är formaterade med ntfs
t
 
Marike
Jaha, tack. Jag får väl prova båda sätten. Jag hade helst haft det i den nya datorn när jag ska redigera, den gamle är inte särskilt rolig. Hoppades man kunde koppla med en sladd emellan dem.
 
Se till att ha bilderna på mer än ett ställe. Förr eller senare kommer en hårddisk att gå sönder.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
harry73
Man kan koppla de ihop med nätvärkskabel, men då får man också sätta upp nätverket
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Har du en extern hårddisk så är det enklaste att koppla den till gamla datorn, kopiera det du vill ha och flytta hårddisken till nya datorn.
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Det finns också HDD kassetter där man kopölar in en äldre hårddisk och gör den till en extern disk
 
Bästa är ju om du flyttar över hårddisken från den gamla datorn och sätter i den nya .. (förutsatt att det finns plats i den nya)

Sen köper du en ny extern hårddisk som du kopierar allt till och spar som back-up ..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
För 880kr kan du köpa en 2 Terabyte hårddisk och ansluta i USB porten där får du plats med alla bilder o filmer.
Anslut den sedan i routern så kan du visa dina bilder i TVn
 
Om systempartitionen ligger på den HDD som sätts in i den andra datorn kan det bli lite strul med MBR.
 
harry73
useless useless skrev:
Har du en extern hårddisk så är det enklaste att koppla den till gamla datorn, kopiera det du vill ha och flytta hårddisken till nya datorn.
Visst är det enklast att göra så, men frågan var om man kunde koppla ihop 2 datorer, och sedan frågade ts en gång till om man kunde göra det med en kabel.
Och det kan man med en nätverkskabel. Det går även utan kabel om båda datorer är anslutna till samma wifi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.